Beginnersset?

flyingpeanut

Rookie
12 nov 2012
22
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Ik wil graag wat klein onderhoud verrichten aan mijn honda cbf 600 ( tot aan mijn ketting spannen, wellicht een nieuwe ketting plaatsen) en zou graag willen weten welk gereedschap ik hier minimaal voor moet aankopen. Ik heb een ring/steeksleutel set en een setje imbussleutels.

Is het verstandig om bijvoorbeeld een momentsleutel te kopen? Wat kan ik in het algemeen het beste aanschaffen? Is er ander gereedschap wat ik kan overwegen? Kortom, ik zoek een overzicht van de must haves voor de simpelere klusjes.

Groet flying peanut.
 
Welk merk je aanschaft moet je zélf weten..... Enige advies wat ik je kan geven is om goed passend (en dus merk) gereedschap aan te schaffen (de goedkopere merken passen meestal niet goed).

Met slecht passend gereedschap draai je ALLES stugue!

Set hierboven: WTF moet ik met "steek" sleutels bij een motor ? Greenline is wél goed spul, daar niet van
 
Laatst bewerkt:
Een setje als deze: Greenline gereedschapsset Mammut, 215 delig is heel mooi om mee te beginnen, alle belangrike maten zitten er in en de kwaliteit is goed.

:^

Die heb ik dus ook met ongeveer dezelfde reden gekocht, is een hele fijne set, en ben tot nu toe nog niets tegengekomen wat ik mis... Alle belangrijke dingen zitten erin, kortom: aanrader :)

Heb tijdje geleden ook topic hier aangemaakt mbt. wat nou leuk voor thuis gereedschap is, en daar kwam deze set uit :)
 
Laatst bewerkt:
~
Welk merk je aanschaft moet je zélf weten..... Enige advies wat ik je kan geven is om goed passend (en dus merk) gereedschap aan te schaffen (de goedkopere merken passen meestal niet goed).

Met slecht passend gereedschap draai je ALLES stugue!

Set hierboven: WTF moet ik met "steek" sleutels bij een motor ? Greenline is wél goed spul, daar niet van~




Ts heeft zelf al een steek/ringsleutelset en die steeksleutels komen altijd wel van pas ;)
 
Ik heb een set bij de Aldi vandaan die exact gelijk is aan de Greenline set die Red Force aangaf:
http://src.discounto.de/pics/Angebo...WERFIX-Steckschluesselsatz-216-teilig_xxl.jpg

Alleen kost het dan 90 euro ipv 150...

Afgezien van de ratels (vooral de kleinste is niebest), is het prima spul.


Welke set je ook koopt; zorg dat je genoeg verleng- en verloopstukjes hebt. Dat kan handig zijn bij bijv. de uitlaatbochten, voorveren (alles aan alles koppelen!) of andere moeilijk bereikbare plaatsen. Als je een pneumatische ratel wil gebruiken, zijn daar speciale doppen voor. Normale draai je aan puin.
 
Ik heb een set bij de Aldi vandaan die exact gelijk is aan de Greenline set die Red Force aangaf:
http://src.discounto.de/pics/Angebo...WERFIX-Steckschluesselsatz-216-teilig_xxl.jpg

Alleen kost het dan 90 euro ipv 150...

Afgezien van de ratels (vooral de kleinste is niebest), is het prima spul.


Welke set je ook koopt; zorg dat je genoeg verleng- en verloopstukjes hebt. Dat kan handig zijn bij bijv. de uitlaatbochten, voorveren (alles aan alles koppelen!) of andere moeilijk bereikbare plaatsen. Als je een pneumatische ratel wil gebruiken, zijn daar speciale doppen voor. Normale draai je aan puin.

Even voor de duidelijkheid, die blauwe koffer is wel duidelijk van mindere kwaliteit dan de greenline koffer van mannessmann (heb zo`n koffer in handen gehad, en naast de groene koffer gelegd. De ratels zijn idd het grootste verschil)
 
Even voor de duidelijkheid, die blauwe koffer is wel duidelijk van mindere kwaliteit dan de greenline koffer van mannessmann (heb zo`n koffer in handen gehad, en naast de groene koffer gelegd. De ratels zijn idd het grootste verschil)

Staat op de site van autogereedschap.com er ook bij.. :)

Pas op voor B-kwaliteit; Er wordt een minder goede staal legering gebruikt voor de "supermarkt versie" van deze set. Soms worden afkeur onderdelen gebruikt. Deze sets zijn herkenbaar aan de blauwe koffer.

Is natuurlijk wel, wij van WC eend... Maar het klopt dus wel wat daar beweerd word...

Ik heb de mannesmann set, en de ratels voelen mij iig niet verkeerd aan...
 
Staat op de site van autogereedschap.com er ook bij.. :)Is natuurlijk wel, wij van WC eend... Maar het klopt dus wel wat daar beweerd word...

Ik heb de mannesmann set, en de ratels voelen mij iig niet verkeerd aan...

Het heeft inderdaad een hoog 'wij van WC eend'-gehalte. Ik heb zelf nog geen problemen gehad met de kwaliteit van de doppen. En als ze wel zouden slijten, vervang je gewoon de versleten / meest gebruikte doppen met een betere kwaliteit :)

Om nog even antwoord te geven op de momentsleutelvraag: Het hangt ervan af wat je wil gaan doen. Bij het verwisselen van je kettingwiel (voor) of banden is een grote momentsleutel wel handig. Dat is geen exactwetenschap, dus hoef je geen Gedore voor te nemen. Voor de kleinere klussen heb je een kleinere (3/8", ~20-100) nodig. Omdat de afwijking bij kleinere aanhaalmomenten relatief groot is, zou ik een betere kwaliteit nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ok genoeg tips, die steekssleutels zijn 'over' van een restauratie van een oldtimer....even ter info. Vroegah had je niet meer nodig.

Zelf ook al behoorlijke klusser dus heb bijv. de kunstof hamer nog liggen. Vooral de doppenset is voor mij van belang.
De inch maat geeft het verloog toch weer tussen de dop en de sleutel? Dus bij een half inch dop heb ik een half inch sleutel nodig, tenzij ik een verloop erbij koop.

Nogmaals bedankt. Groet flying peanut
 
Tja ik zeg maar niks, wij van WC eend weten er niet veel vanaf ;)

Maar, wel interessant dat niemand er bij stil staat dat wij gewoon een keuze gemaakt hebben om die blauwe koffertjes niet te verkopen, rara hoe komt dat :+
 
Mijn ervaring met dat Mannesmann Greenline-spul is dat de doppen en bitjes echt vrij goed zijn, maar de ratels een stuk minder (heb er daar al 3 van gesloopt zonder bijzonder lomp te doen).

Daarom nu ook maar een fatsoenlijke geregeld (Hoi Mechanism :+ ).
 
Mijn ervaring met dat Mannesmann Greenline-spul is dat de doppen en bitjes echt vrij goed zijn, maar de ratels een stuk minder (heb er daar al 3 van gesloopt zonder bijzonder lomp te doen).

Daarom nu ook maar een fatsoenlijke geregeld (Hoi Mechanism :+ ).

Grappig. Ongeveer hetzelfde zei ik over de blauwe koffer... :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan