Honda vf700 sabre 1982 oververhit?!

wipri1960

MF'er
8 aug 2013
47
3
Beverwijk
Hallo techneuten.
Vandaag een prachtige toertocht gemaakt zonder problemen, maar bij thuiskomst loopt het koelvloeistof expansievaatje over en gooit er een groot deel koelvloeistof uit.
Regelmatig tijdens de rit geconstateerd dat de koelfan aanslaat en temperatuur meter gaf geen extreme verhoging aan!
Iemand een idee.

Grtz Willem
(En ja ik rij ook Suzuki gsx 1100 F, maar vandaag dus ff niet) |(
 
Ff kijken of de radiateurdop nog wel goed af sluit of gewoon voor alle zekerheid vervangen voor een nieuwe.
Werking thermostaat controleren maar dat zal wel goed zijn als de koelfan wel aan slaat en de temp tydens het rijden niet te hoog wordt.
Als laatste kan het ook een koppakking zijn maar dan zou hij tydens het rijden waarschijnlijk ook kvs er uit gooien en uiteindelijk heet worden.
Gok op radiateurdopje die gaat normaal pas bij 0,9 of 1,1 bar druk open Zal bij jou wel eerder open gaan en dat moet niet.
 
Bij een motor van 1982 zou ik toch eens grondig het koelsysteem reinigen en nakijken.
In veel gevallen ligt de oorzaak toch in vervuiling.

Destijds werden vrijwel alle japanse motoren afgevuld met 50% antivries en 50% water.
Aangezien de meeste japanse motoren probleemloos zijn wordt er lang doorgereden met de koelvloeistof "af fabriek" Deze "mix" biedt niet die corrosie bescherming van de hedendaagse koelvloeistoffen, dus mag je de nodige roest/oxidatie en verkalking verwachten.
 
Probleem lijkt opgelost.
Ik heb het koelsysteem gespoeld, de radiateur schoongeblazen en een andere dop gemonteerd.
Het was de laatste optie die werkelijk het verschil heeft gemaakt.
Bedankt voor de aangedragen oplossingen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan