Aankooptips CBR600F

Zebedeus1975

MF'er
28 aug 2013
47
1
Voorschoten
Hallo allemaal,

Ik ga morgen een proefritje maken op een Honda CBR600F uit 2001. Heeft nog niet zoveel gelopen, nog geen 20.000 kilometer. Ik heb redelijk technisch inzicht, maar ben niet super-technisch. Ik ga kijken bij een garage (dus niet bij een handelaar).

Wat zijn de dingen om morgen op te letten? Zelf kwam ik tot de volgende dingen:
- Heeft de motor zichtbare (val)schade? Wat is de algemene indruk?
- Loopt de motor stationair netjes?
- Is de onderhoudshistorie bekend? Wanneer zijn ketting, tandwielen, accu en dergelijke aan de beurt of reeds gedaan?
- Banden controleren en letten op dikte remschijven
- Wat valt er op tijdens de proefrit?

Welke tips kunnen jullie me meegeven?

Groet!
Peter
 
paar keer stevig remmen.. vibratie--> kromme schijven

voorwiel tegen de muur zetten en duwen, kijken of je speling hebt op je balhoofdlager
stuur loslaten als je rechtdoor rijdt (wel je handen in de buurt houden :P ) , kijk of hij rechtdoor blijft gaan als je niet leunt..

start de motor goed als hij nog koud is? (dus ff voelen aan het blok of ze 'm niet stiekem eerst warm hebben laten lopen voor je kwam)

meer kan ik nu ff niet bedenken :)
 
Aankooptip: Kopen :+

Nee gekheid.

Blokjes zijn heel sterk, daar hoef je je eigenlijk niet heel veel zorgen over te maken. Betrouwbaardere 600cc sportieve motoren zijn er naar mijn weten niet. Maar:

- NAKS wil wel eens slecht spannen, honda kwaaltje. Als dat gebeurt gaat de motor licht ratelen, met name bij het zakken in toeren tussen zeg 6000 en 2500-3000 RPM bereik.
- Spanningsregelaar wil nog wel eens ermee kappen, dus even nameten na het warmrijden wat de voltages zijn die je op de accu kan meten.

Dus let op algehele staat van onderhoud, remschijven enz (het algemene plaatje), de NAKS en de SR. Het is een injectiemotor dus hij zal best wel goed starten en netjes stationair lopen op 20.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Heel fijn mensen, goeie tips waar ik nog niet aan had gedacht dus erg bedankt! Met het meeste kan ik ook gelijk iets, op 1 ding na. Hoe werkt dat met je balhoofdlager? Voorwiel tegen de muur aan zetten, duwen en dan... waar moet ik kijken en wat moet ik dan zien (of juist niet)?

Collega voegde net aan het lijstje toe: kijken of er geen olie of viezigheid/nattigheid op je voorveerpoten zit (lekke ringen).
 
Heel nuttig die beide links! Daar staat ook op uitgelegd hoe ik het balhoofdlager kan controleren. Nogmaals bedankt, nu maar hopen dat het wat is!

O ja, nog een aanvullende vraag. De garage is niet bij BOVAG aangesloten. Sommige mensen in mijn omgeving roepen dan "hard wegrennen!" en anderen zeggen "maakt niet uit, is in de motorwereld van minder groot belang dan in de autowereld". Wat is jullie mening?
 
Terug
Bovenaan Onderaan