verbruik een motor stroom als die uit staat(sleutel uit cont

canne125

Rookie
6 aug 2013
5
0
burgum
hallo allemaal heb een vraag heb net een nieuwe accu geplaatst in mijn oude motor.. alleen als ik die na een paar dagen weer even wil laten lopen geeft hij niks meer ... zit net een nieuwe accu in... het gaat om een Suzuki gs 550 L misschien dat de nieuwe accu kapot is..... deze motor loopt trouwens niet echt prima...zonder tank maar met een blikje benzine wel maar als de tank er weer op komt dan loopt hij net of loopt die op 3 cilinders.... de benzine kraan... volgens mij mist de hendel om hem op aan of uit te zetten... of zit hij er bij deze type motor geen hendel op.... vacuüm is mij vertelt....hopelijk weet iemand hier iets vanaf.. met volle accu start hij trouwens direct... op de choke...tis trouwens 1tje in de americaanse uitvoering... miles....

gr canne
 
Af en toe de motor starten en even laten lopen?
Dan is het niet vreemd dat ie steeds beroerder gaat lopen.
De motor warmt niet op, er ontstaat condens, benzine en vocht slaan neer in je motorolie.
En vwb je tank, geef je zelf het antwoord al.
De benzinekraan werkt op vacuüm, daarvoor loopt er een slangetje naar 1 van de aanzuigbuizen van je carburateur.
Ook kan het filter wat in de tank zit vervuild zijn.
Als je dat hebt nagekeken en eea juist is gemonteerd, kijk je olie na, ruikt ie naar benzine?
Of is de olie erg dun ververs deze dan.
En ga er dan een eind mee rijden.
NOOIT zo maar even laten lopen!

Houd ons op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal heb een vraag heb net een nieuwe accu geplaatst in mijn oude motor.. alleen als ik die na een paar dagen weer even wil laten lopen geeft hij niks meer ... zit net een nieuwe accu in... het gaat om een Suzuki gs 550 L misschien dat de nieuwe accu kapot is..... deze motor loopt trouwens niet echt prima...zonder tank maar met een blikje benzine wel maar als de tank er weer op komt dan loopt hij net of loopt die op 3 cilinders.... de benzine kraan... volgens mij mist de hendel om hem op aan of uit te zetten... of zit hij er bij deze type motor geen hendel op.... vacuüm is mij vertelt....hopelijk weet iemand hier iets vanaf.. met volle accu start hij trouwens direct... op de choke...tis trouwens 1tje in de americaanse uitvoering... miles....

gr canne

Amerikaanse motoren zijn de beste want dan kijk je op de toerenteller naar hoe hard je gaat.
Allereerst moet je de automatische benzinekraan opsporen en vervangen door een, benzine bestendig, nylon "T" stuk dat je kan kopen bij de autospeciaalzaak. Bij mij heeft dat een max. buiten diameter van 8 millimeter. Dan kijk je naar het dunnere slangetje wat de vacuüm slang is dat het rubbertje in de benzinekraan open trok, Deze slang mag echt geen beschadigingen hebben, geen knikken en moet goed op de carburator aangesloten zitten. Je maakt die dan dicht! Bij mij met een 4 millimeter stalen boutje en de rubber kap van een oor of neus druppelaartje. Dan heb je defecten met de automatische benzinekraan al volledig uitgesloten.

Je controleert (hopelijk gezond en veilig) of het benzinefilter verstopt kan zijn door deze lost te halen en te schudden, de inhoud gaat dan in een glazen potje. Oude benzine kan lakafzetting tot gevolg hebben en je ziet dan veel dunne vellen drijven. Vervolgens met een grotere pot (geen PVC en nogmaals: let op voor de explosieve en giftige dampen) of de benzinepomp voldoende capaciteit heeft. Ook tap je al de carburateurs even af met de aftap schroeven en een pot onder de slangen die onderaan de motor hangen. Je kan dan mooi controleren of er condens aanwezig geweest is. Een beetje water in de carburateurs houdt namelijk ook flink tegen. Bedenk dat zo weinig benzine in de slangen en/of de carburateur vaak een 20 seconden startpoging vereist en dat de accu daarvoor wel geladen dient te zijn.

Is de batterij vol en werkt de motor redelijk, dan ga je over tot het meten van de spanning van de laadstroom. Eerst meet je de accu, deze zou 12,8 Volt moeten zijn (12,2 is compleet leeg). Echter ook als je de koplamp even hebt laten branden. Met de motor aan zou je 13,4 Volt moeten verwachten maar nooit meer dan 15 Volt!

Zou de laadstroom te laag zijn dan moet je de elektratest doen op de drie gele (?) draden die vanuit de dynamo naar de regulator gaan. Je meet dan weerstand en wisselspanning met de multimeter De juiste waarden staan in de probleem-oplosser in de gebruikers handleiding of werkplaats handleiding die meestal wel op Internet te vinden is.

Nu de accu, Je moet wel laden met de voorgeschreven 1/10 van het amperage maar echt nooit gaan overladen! Druppelladers zijn waardeloos en vaak stukkende. Dit maakt de accu bijzonder lui en als je goed veel laadspanning gebruikt (terwijl je erbij blijft natuurlijk) dan kan je aan de accu en aan de warmte van de transformator wel voelen of de accu kortgesloten platen heeft. Een kortgesloten accu heeft vaak al zwarte of vervormde plekken. Schiet maar op me mensen. Verder natuurlijk de accu loshalen en kijken of de spanning daarna ook nog sterk dalende is. Jou accu zal wel sulfiet op de platen hebben van het ontladen geweest zijn. Het enige wat hierbij helpt is sterk laden en deels weer ontladen met alle verlichting. Dit enkele malen en waarschijnlijk zie je hierna verbetering. Behalve als de regulator en dynamo jou nog maar een lage laadspanning geven natuurlijk, dan vervalt de accu weer in zijn slechte gedrag. Controleer altijd en gedurende al het onderhoud of de stekker en de contacten van de regulator in goede conditie zijn en ook of de contacten in de kabelschoenen belanden en niet daaronder. De dynamo heeft drie groepen kernen en daarvan ééntje geen contact kan de andere overbelasten met als gevolg onvoldoende spanning en binnenkort een kapotte dynamo. Veel plezier met het weer op de weg krijgen. Laat ons er de volgende keer maar een paar dagen op rijden. Stil laten staan geeft veel werk aan motoren. Alfred
 
Terug
Bovenaan Onderaan