Voorvork lekt?

Silfer

Rookie
11 jul 2013
25
0
Hee iedereen,

Ik neem al sinds een paar weken waar dat er uit de linker stang van de voorvork op de plek waar het rubber zit zich vocht bevindt. Dit is enkel links, rechts tref ik dit nooit aan. Als ik mijn vinger er langs haal, lijkt het op vies water, maar niet direct op zwarte olie. Echt als water waar wat troep in zit.

Is dan de keerring kapot?
 
Klopt. Olie in zo'n dun laagje ziet er ook niet echt zwart uit. Inderdaad beide kanten maar even doen en nieuwe olie. Enig idee wanneer dat voor het laatst gedaan is?
 
is het heel erg om met een lekkende vork door te rijden?
Dat ligt er aan hoe lang.
Tot in de eeuwigheid niet, maar je kunt rustig doorrijden tot je nieuwe keerringen binnenzijn, of een afspraak met de monteur gemaakt is.
Veeg de olie weg zodat het niet je remklauw inloopt. Uiteindelijk gaat je voorvork minder goed dempen en gaat je wegligging er onder leiden.
Maar de vork loopt geen blijvende schade op.
Als je aan een winterstop doet kan je er nog wel een paar maanden mee doorrijden en dan van de winter repareren.
 
Moet je het wel ff kunnen , niet iedere vork is even makkelijk uit elkaar te halen en heb je spec gereedschap nodig om het werk wat makkelijker te maken , onderdelen van een vork zijn best prijzig nl
Weet nl om wat voor vork het gaat .
 
Laatst bewerkt:
Dat wil zeggen... Het is een veel voorkomend probleem dat er zich wat gruis ophoopt tussen de keerring en de vork. Hierdoor zou daar zich ook wat water kunnen bevinden wat eigenlijk toch van buiten komt.

Er zijn onderhoudsetjes te koop met dun stevig plastic wat een haak heeft, zoiets als een stanley mesje om tapijt te snijden maar dan veel dunner. Je trekt de stofkappen naar boven en haakt dat plastic diep tussen de vork en de keerring in en je beweegt dat dan rond de vork. Ook (zoals altijd) even voelen rond de vork of daar misschien een spetter teer of ander vuiltje vast zit en het nog glad lijkt. Ruwe plekjes kunnen wijzen op de plaats waar het ergste vuil verborgen zit. Dan denk je, had ik nu maar vaker even gecontroleerd.

Je ziet deze handelingen en gereedschapjes als je op YouTube zoekt naar "vork seal cleaning"
bijvoorbeeld.

Bedenk wel dat de keerringen na deze reparaties even wat erger kunnen gaan lekken als voor die tijd. Dit zou moeten afnemen met het setten van het rubber maar wanneer dat niet gebeurt en een tweede keer schoonmaken in tegenovergestelde richting helpt ook niet, dan komt vervanging van de keerringen en olie sneller naderbij dan eerst. Het is eigenlijk geen goede oplossing maar een trucje.
 
Ik zou de moeite niet doen. Een setje seals kost een habbekrats. De oude hebben meestal een kras van boven naar beneden. Kijk wel of je binnenpoten goed zuiver zijn. Als daar pitjes in zitten zijn de nieuwe seals ook weer zo stuk.
 
eerst maar eens kijken of je niet met 600 waterproof de vork nog een beetje netjes krijgt voor je allerlei kostbare reparaties gaat bedenken.

Ligt eraan wat je kostbaarder vind. Voor 180 euro heb je weer rechte, en gehardchromede vorkpoten die je zeker de komende 25jaar geen pitting meer opleveren.
 
Niewe voorvorkkeering set , zijn dus twee ringen 14,50 euro voor mn xj

uurtje zijn ze alle twee vervangen prijs bij gemiddelde dealer 160, euro

gisteren opgevangen , Dus tel uit je winst

Wat heb je nodig luchtsleutel / vaste bankschroef , of imbussleutel en een langepijp zeskant

om de bout kontramoer in de poot tegen te houden

voorvorkolie juiste hoeveelheid op te vragen bij dealers voor jou motor

gedult , schoone doek , heb je vragen hoor ik het graag succes slakbrizak

ps heb je geen ervaring met sleutelen raad ik het af
 
Niewe voorvorkkeering set , zijn dus twee ringen 14,50 euro voor mn xj

uurtje zijn ze alle twee vervangen prijs bij gemiddelde dealer 160, euro

gisteren opgevangen , Dus tel uit je winst

Wat heb je nodig luchtsleutel / vaste bankschroef , of imbussleutel en een langepijp zeskant

om de bout kontramoer in de poot tegen te houden

voorvorkolie juiste hoeveelheid op te vragen bij dealers voor jou motor

gedult , schoone doek , heb je vragen hoor ik het graag succes slakbrizak

ps heb je geen ervaring met sleutelen raad ik het af
Repareer eerst je toetsenbord. Onder andere je ''enter'' toets doet rare dingen.
 
Ik heb ook jarenlang rond gereden met een lekkende voorvork. De lekkage was een soort mengsel van olie, vloeibaar gas en andere troep. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door stroken met duct tape verticaal over de voorvork heen te plakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan