kawa 450 ltd met start probleem

kawa450 ltd

Rookie
31 aug 2013
8
0
mogguh heren,

ik heb een kawa 450 ltd uit '87 met een startprobleempje.
accu is vol (12.5) maar zodra ik de sleutel omdraaid gaat me startmotor rond en schiet mijn accu voltage naar de 6 a 7 volt...te weinig om de startmotor rond te laten gaan.

is dat met revisie te verhelpen of zit ik in een verkeerde hoek te zoeken.

later
 
gaat de startmotor al draaien wanneer je het contact aanzet?
zoja, dan blijft het startrelais plakken.
en de accu is niet goed meer of moet gewoon opgeladen worden.
wanneer een accu naar 6 a 7 volt zakt, dan is deze leeg of stuk.
 
startmotor werkt bij 10.6v misschien wel, maar heeft wel volts en amperes nodig. Als de accu gewoon te gaar is om de stroom te leveren gaat ie niet rond. Hang hem eens met startkabels aan een auto. Auto hoef je daarvoor niet te starten trouwens, anders loopt t voltage nog verder op en das nie nodig.

Grote kans dat die accu idd gewoon leeg of stuk is.
 
hij gaat wel gewoon rond. maar naar..(pak hem beet, en hou vast) 4 rondjes is de accu "leeg". maar je ziet met de mulitmeter de accu nvan 12.5 naar 6.5 gaan.. en als ik stop met starten loopt de accu weer, langzaam maar toch, terug naar de 12.5
 
kan iemand mij vertellen sinds wanneer 12.5 volt aan de lage kant is voor een 12 volt accu?

een accu (12v) word geladen met ongeveer 14.4 volt maar op het moment dat deze niet geladen word is een spanning van 12 volt normaal....
 
Laatst bewerkt:
Probeer de Kawa eens aan te duwen ?


want of de accu is op of het motorblok zit bijna vast of de startmotor is gaar,
maar dat is zo moeilijk vast te stellen.

bytheway 12,5 volt is mooi voor een accu in rust, zoals "ikke_patrick" al uitlegt.
 
Laatst bewerkt:
bytheway 12,5 volt is mooi voor een accu in rust, zoals "ikke_patrick" al uitlegt.
Gelijk na het laden is de accuspanning boven de 13,2 V, na 24 uur rust is de spanning gedaald tot 12,6 - 12,8 V (de rustspanning) en deze mag niet verder zakken.

Het probleem hier is een oude of bijkans overleden accu die niet meer de volle capaciteit heeft. Zelfs zo'n accu heeft een rustspanning boven de 12 V maar de inwendige weerstand is zo hoog geworden dat bij het starten de spanning dramatisch in elkaar zakt, zoals hier het geval is.

Vandaar het advies om een andere accu er naast te zetten en dan proberen te starten.
 
Accu een tijdje op de lader en dan een paar gloeilampen met flink vermogen erop aansluiten en dan de klemspanning meten. Een goede accu zal geen of heel weinig spanningsval geven.
Zakt de boel in elkaar dan een nieuwe halen. Of gewoon even de accuboer de accu laten testen.
Is de accu goed dan wordt het lastiger dan wordt het sleutelen maar zo te lezen is de accu naar zijn grootje
 
mijn voorlamp zit direct op het contact...dus dat is makkelijk te zien of hij veel spanningsval heeft.
bedankt voor alle reacties. ik ben al blij als het niet aan de startmotor ligt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan