Harley Road king krijgt nieuwe zuigers.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik heb mijn trouwe metgezel uit 1995 al heel wat jaartjes. Vaak vertelde ik stoer dat er nog geen sleutel aan te pas gekomen is. :) :)
Starten-lopen en genieten van die mooie klappen.

Maar het laatste seizoen viel mij een licht getik op wat mijn belangstelling heeft gewekt.
De laatste rit naar de Holterberg werd het iets heviger...tijd om in te grijpen. })

Ik ben een motor- en autoknutselaar dus ik besloot mijn vriend aan te pakken om mijn uiterste best te doen hem weer gezond te maken.

Op zich niet zo erg...ik leer er veel van en ongetwijfeld krijg ik op dit forum weer hele goede tips en kan men mij soms verder helpen.

Dus graag! laat u horen svp...
Dit is de makker nog helemaal compleet..

full
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de snelle reacties..inderdaad goede lectuur is heel belangrijk..
Ik heb al heel veel gesnuffeld op de digitale snelweg en de info geprint.
Ik heb verschillende werkplaatshandboeken da's handig..

De motor heet niet zoveel achter de rug...ongeveer 55.000 km en verbruikt nagenoeg geen olie, ook nooit een rookpluim waargenomen..al let ik meer op de weg voor mij,ha,ha..

Na heel goed luisteren met een pen tegen de cilinders...en studie op HDforums uit de VS
toch de zuiger- en cilinderconclusie gemaakt...voorlopig. Inmiddels heb ik e.e.a. gedemonteerd en ik meen dat het zo is.. ik zal foto's laten zien die ik vanmiddag heb gemaakt
full
 
Mijn lectuur...altijd doe ik vooraf veel onderzoek voordat de sleutels uit de kast komen...
Een kleine extra handicap zijn de afwijkende maten, gelukkig heb ik ooit een Harley
gereedschapskist aangeschaft...


full
 
Laatst bewerkt:
Met enige vrees het bigend eens goed onder de loep genomen..
Het zou veel extra werk zijn om de krukas eruit te toveren...
Maar zo te zien en te voelen ziet het er nog heel erg goed uit.
Gelukkig....dat is een mooi gezicht.
full
 
Wat ik eigenlijk vermoedde wijst toch op kantelen van de zuiger(s) wat waarschijnlijk het tikken heeft veroorzaakt. Op het Amerikaanse forum zag ik foto's van cilinders met dezelfde
"kantelplekken"..volgens deze boys de oorzaak van de bijgeluiden..
Ik hoop dat het klopt, maar anders zoeken we toch verder?
Leuk winterklusje..en het komt vast wel goed... ;) ;)
full
 
Ja ok, deze versie heeft 1 nokkenas en het zwakke punt is het naaldlager aan de achterzijde heb ik ergens gelezen.

De zuigers zijn trouwens opvallend nieuw... maar ik denk dat deze STD (Standaard) zuigers er zijn ingezet, zonder dat de cilinders zijn uitgehoond. Men had beter een overmaat 0.10 o 0.20 kunnen nemen is mijn eerste reactie...

full
 
Laatst bewerkt:
De koppen zien er best wel aardig uit...beetje zwarte coating hier en daar eraf, maar
dat is geen probleem... De kleppen zijn goed van kleur...wel wat koolvorming rond de kleppen en vrij weinig op de zuigers zelf.

full
 
Laatst bewerkt:
De kleppen ga ik natuurlijk even eruit halen, spelingen controleren, klepveren
bekijken, enz... Ik heb even een implantaatje uit Twee-componenten staalplamuur gegoten, zodat ik straks met de staande boorkolom gemakkelijk de kleppen kan demonteren.
Zoiets maak je eenvoudig: stukje plastic in de kop en de ruimte volgieten met plamuur..
Even laten harden en we hebben een imitatie borst-implantaat.,ha,ha...



full
 
De voorlopige conclusie is dat het tikken is veroorzaakt door de te grote zuigerspeling.. :?
Maar ik zal zeker verder gaan met het controleren van de rest, de hydraulische kleplichters, de nokkenas, de oliepomp, enz...
:Y Komende week toch maar eens proberen hoe ik het op ga lossen, een revisiebedrijf of misschien heeft iemand een ongebruikt setje zuigers en cilinders liggen, 1340CC, onderdeelnummer 16584-83a.
Tips zijn welkom en alvast heel erg bedankt...
full
 
het lijkt wel of je op een speciale manier een geklutst ei aan het bakken bent.
:+
Ha,ha, helemaal gelijk, ik moest er ook aan denken. :) :)
Ik had iets teveel harder in de plamuur gedaan en de zaak begon te koken,ha,ha..
Schrok me rot...ik denk direct knalt het nog uit elkaar.
Maar het is toch bikkelhard en lijkt inderdaad op een gebakken eitje van 1 kant. _O- _O-
Ik bak ze wel vaker bruin, dat wel..
 
Versleten cilinderwanden en zuigers na 55.000km.. Echt dramatisch ik zou hier zeker melding van maken bij de fabrikant ik vind dit absurd. En dat voor een harley.. Dat ding draait ook amper toeren.
 
Laatst bewerkt:
Versleten cilinderwanden en zuigers na 55.000km.. Echt dramatisch ik zou hier zeker melding van maken bij de fabrikant ik vind dit absurd. En dat voor een harley.. Dat ding draait ook amper toeren.


Ja, inderdaad lijkt hier iets vreemds aan de hand..
Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of de km stand klopt, maar gelet op de verdere staat van de machine heb ik hier geen twijfel aan. :?
Hij is ooit in Nederland nieuw geleverd, dat weet ik wel zeker in ieder geval.
Maar het maakt mij verder niet zoveel uit, ik ben erg oplossingsgericht ingesteld en
maak er een leuke klus van.. :] :] Sleutelen is ook genieten..vooral als ie het straks weer spic en span doet.. :] :]
 
Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad lijkt hier iets vreemds aan de hand..
Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of de km stand klopt, maar gelet op de verdere staat van de machine heb ik hier geen twijfel aan. :?
Hij is ooit in Nederland nieuw geleverd, dat weet ik wel zeker in ieder geval.
Maar het maakt mij verder niet zoveel uit, ik ben erg oplossingsgericht ingesteld en
maak er een leuke klus van.. :] :] Sleutelen is ook genieten..vooral als ie het straks weer spic en span doet.. :] :]
Mag ik even inhaken?

Plaats iig meteen nieuwe pakkingen James Gaskets kan ik aanraden.
Teven nieuwe zuigerveren/compressieveren en olieschrapers.


En nog wat: als jij denkt dat de zuigers hebben gekanteld (laten nameten), dan moet de boel naar het revisie bedrijf. Opboren+overmaat zuigers. beslis voor jezelf of je dan meteen voor Wiseco gaat.

Los daarvan lijkt het verstandig dat je er achter komt wat het getik is, en of dat kwaad kan.
Je hebt nu inmiddels de bovenkant van het blok open, met al de nodige kosten, zonder dat je een idee hebt waar je naar aan het zoeken bent.

Zo lees ik niks over de speling bij je stoterstangen, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Lagers van big end moet je zeker te weten goed hebben, niet even voelen en 'ik denk dat ze wel goed zijn'.

Iig succes!
 
De voorlopige conclusie is dat het tikken is veroorzaakt door de te grote zuigerspeling.. :?
Maar ik zal zeker verder gaan met het controleren van de rest, de hydraulische kleplichters, de nokkenas, de oliepomp, enz...
:Y Komende week toch maar eens proberen hoe ik het op ga lossen, een revisiebedrijf of misschien heeft iemand een ongebruikt setje zuigers en cilinders liggen, 1340CC, onderdeelnummer 16584-83a.
Tips zijn welkom en alvast heel erg bedankt...
[afbeelding]
Heb je de compressie gemeten voor demontage?
En teveel speling zuiger/cilinder zonder noemenswaardig olieverbruik is ook al apart. vaak gaat er dan toch wat olie de verbrandingskamer in, en gaat het blok ook 'snokken'.
 
Heb je de compressie gemeten voor demontage?
En teveel speling zuiger/cilinder zonder noemenswaardig olieverbruik is ook al apart. vaak gaat er dan toch wat olie de verbrandingskamer in, en gaat het blok ook 'snokken'.

Dan haak ik ook even in.

Ik heb in de loop der jaren genoeg BMW F800 blokken gereviseerd met het bak-met-knikkers geluid uit het blok. Zuigerspelingen tot wel 4mm, nooit olieverbruik of compressieverlies.
 
Laatst bewerkt:
@ts: Ik stel voor heel goed te controleren of de zuigerpennen 100% goed in de small ends lopen. Ook die kunnen kantelende zuigers veroorzaken. Bij 55.000km mag dit echt nog niet gebeuren.
 
Dan haak ik ook even in.

Ik heb in de loop der jaren genoeg BMW F800 blokken gereviseerd met het bak-met-knikkers geluid uit het blok. Zuigerspelingen tot wel 4mm, nooit olieverbruik of compressieverlies.
Bij Harleyblokken komt het ovaal raken van de cilinderwanden wel eens voor. Niet vaak, maar het is een bekend 'dingetje'.
Rijders merken daar in eerste instantie iets van dmv olieverbruik. En het inhouden van het blok, met name op toeren.

Dat het geen 1+1=altijd 2 verhaal is, ben ik helemaal met je eens :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan