rit te kort

citrix

Rookie
1 sep 2013
28
0
hallo,

ik heb na 19 jaar niet te hebben gereden nu weer een motortje gekocht
( aangestoken door mijn man die ook zo lang niet meer heeft gereden maar wel véél
meer ervaring heeft opgedaan vroeger) en ik wil daarmee graag maar het werk rijden
om weer rustig aan ervaring op te bouwen.
Maar dat is 11 km heen en 11 km terug.
Mijn vraag is: is dat niet slecht voor de motor om 3 x per week deze korte stukjes te rijden?
wij rijden op zondag dan wel weer zo 80-100 km op een dag ( tenminste met dit weer).

mvg
 
ik rij zelf al de hele zomer op een FJ1100 naar mijn werk.
en dat is maar 3km.
en dat geeft ook geen problemen.
accu extra bijladen heb ik nog niet gedaan.
lange ritten te weinig.
 
binnen een half jaar gaan we verhuizen met het werk en dan wordt het 19 km, ik neem aan dat dat
beter kan. Ikfiets nu al jaren naar mijn werk maar 19 km vind ik toch echt te lang.
Dan ben ik ruim een uur aan het fietsen. Dus ik wil ook in de winter doorrijden.
 
het is niet optimaal (langer is op zich beter), maar zolang je 'm niet naar de begrenzer jaagt, maar gewoon lekker rustig optrekt en niet teveel van het beestje vraagt is er niets aan de hand :)
 
Je hebt een motortje gekocht en nu zul je rijden ook :]

11 km is een prima ritje hoor, het gaat om het genieten .

veel plezier ps wat voor vogels heb je ?
 
Laatst bewerkt:
Ik rij ook +-6km naar school en na een paar dagen zit dan (vooral in de winter) een hele witte aanslag aan de binnenkant van mijn oliedop en kan ik mijn oliepeil niet meer aflezen door de condens in het blok.

Als ik vervolgens 10km snelweg pak is alles weg en is het allemaal weer fris.
 
Ik snap het niet op alle punten meer maar ik weet wel dat een motor binnen de kortste keren op temperatuur is als je er gewoon mee wegrijdt. De uitlaat zal stinkend heet worden. Elf kilometer is echt best wel ver. Omdat het een kleine motor is verbaas ik mij er over dat je op één dag al heen en weer kunt. Je bent jezelf ervan bewust dat het aantal keren dat je de motor gebruikt telt en je haar niet voor ieder wissewasje moet starten. Dan gaat het prima zo. Ververs de olie regelmatig. Je kan ook olie nemen voor iets lagere temperaturen, die net wat dunner is, er staat meestal een tabel van in de handleiding.
 
Ligt er ook aan of het een lucht- of vloeistof gekoelde motor is. Een vloeistofkoeler is veel sneller op bedrijfstemeratuur.
Ik dacht altijd dat dat precies andersom was omdat je niet alleen de metalen delen maar ook de vloeistof op temperatuur moet krijgen.

Daarbij is volgens mij het belangrijkste dat de olie even rondgepompt is voordat je gaat gassen..
 
Ik snap het niet op alle punten meer maar ik weet wel dat een motor binnen de kortste keren op temperatuur is als je er gewoon mee wegrijdt. De uitlaat zal stinkend heet worden. Elf kilometer is echt best wel ver. Omdat het een kleine motor is verbaas ik mij er over dat je op één dag al heen en weer kunt. Je bent jezelf ervan bewust dat het aantal keren dat je de motor gebruikt telt en je haar niet voor ieder wissewasje moet starten. Dan gaat het prima zo. Ververs de olie regelmatig. Je kan ook olie nemen voor iets lagere temperaturen, die net wat dunner is, er staat meestal een tabel van in de handleiding.
Van wie ben jij de trolkloon?
 
Weet je dat wel heel zeker? 8-)

Ja.
Door gebruik van een thermostaat en een fan kan de temperatuur snel tot bedrijfstemeratuur oplopen. De warmte die daarna teveel is wordt door het openen van de thermostaat door de radiator geleid en afgevoerd.

Bij een luchtkoeler heb je geen koelvloeistof (olie even buiten beschouwing gelaten) dus die kan niet terugvallen op extra koeling. Hij zal dus altijd aan het koelen zijn (ookal is hij net gestart) met een hoeveelheid die ervoor zorgt dat hij uiteindelijk op bedrijfstemperatuur kan blijven over een langere tijd.
Met koud weer kan het zelfs gebeuren dat een luchtkoeler nooit op bedrijfstemperatuur komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan