valt soms uit: BMW R1100GS uit 1996

Pual

Rookie
26 jul 2013
6
0
Hallo allen,

Sinds een maandje in het bezit van een R1100GS uit 1996. Fijne motor, doet precies wat ik ervan verwacht op één probleem na. Naast het af en toe verslikken tijdens constant toerental (wat normaal schijnt te zijn) valt af en toe de motor uit. Verlichting en richtingaanwijzer blijven werken maar de motor slaat helemaal af. VDO display (met benzineniveau, temperatuur en versnellingsindicator) gaat aan uit aan uit aan uit en blijft dan aan. Dan kan ik ook weer opnieuw starten.

Het is nu twee keer gebeurd en die twee keer was tijdens het uitrijden van een bocht. Ik vermoed zelf dat er ergens in de kabelboom van het stuur, het contact of de killswitch een los contactje zit (vanwege twee keer na de bocht).

Of is er hier iemand die zelfde ervaringen heeft gehad dan wel wijsheid bezit om het probleem vast te stellen?
 
Laatst bewerkt:
Dat zou KFR kunnen zijn. Het valt me in ieder geval op in vergelijking met een gangbare 4 cilinder. Gewoon ff een tikje dat hij zich heel even (echt maar een fractie van een seconde) verslikt. Gaat daarna gewoon prima verder.
 
Dat klinkt helemaal niet als KFR.
KFR is onregelmatig lopen, constant tegen inhouden aan.
Dit klinkt meer als een gebroken draad van het contactslot. Of een vuile jiffy schakelaar.
Maar ik gok als eerste op de bedrading van het contactslot.
 
Heb net even motor laten lopen en met stuur zitten zwengelen, aan sleutel zitten prutsen, met killswitch en jiffy zitten friemelen. De motor blijft gewoon lopen.
 
Laatst bewerkt:
KFR herken ik inderdaad. Maar dat is een eigenschap waarmee te leven valt. Maar dat uitvallen van de motor tijdens rijden is nogal vervelend.
 
Heb net even motor laten lopen en met stuur zitten zwengelen, aan sleutel zitten prutsen, met killswitch en jiffy zitten friemelen. De motor blijft gewoon lopen.
Het zit niet in de sleutel. De bedrading zit te strak tegen het "balhoofd" vast. De draden breken net waar ze de onderkant van het contactslot ingaan.
Je zult dus moeten trekken aan die draden om effect te merken. Maar de kans is groot dat je het dan ook net niet lukt. Volgens mij is de enige goede methode het uit elkaar pellen van dat draadboompje. Maar ik kan me voorstellen dat je eerst wat verder wil onderzoeken.
 
Lampen blijven aan, maar display gaat wel uit/aan? Ik zou het zoeken in de schakelaar van de Jiffy of in het contactslot.

van het contactslot gaat een groene draad naar de killswitch en vandaaruit een groen/rode naar de jiffy. Van de jiffy gaat een groen/gele draad naar zowel het display als naar het motronic relay.
 
Het zit niet in de sleutel. De bedrading zit te strak tegen het "balhoofd" vast. De draden breken net waar ze de onderkant van het contactslot ingaan.
Je zult dus moeten trekken aan die draden om effect te merken. Maar de kans is groot dat je het dan ook net niet lukt. Volgens mij is de enige goede methode het uit elkaar pellen van dat draadboompje. Maar ik kan me voorstellen dat je eerst wat verder wil onderzoeken.


:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan