Elektrisch vraagje wrf 450

davite

MF'er
28 apr 2013
99
0
De motor heeft een normale batterij spanning, dikke 12 volt. Bij starten verhoogd de spanning, dus deze wordt bijgeladen.

Heb nu last van veel springende lampjes, zowel voor als achter. Nu ben ik aan het meten geslagen. De spanning op de accu lijkt me dus normaal te zijn. Op de aansluitingen van de lampen voor en achter meet ik telkens dezelfde spanning. Stationair +/- 1.1 V, na goed aan de hendel te draaien een dikke 3 V. Lampjes branden normaal, zeker niet zwak lijkt me. Ben er al even over aan het denken. Ook heeft de batterij soms wat leegloop.


Hoe kan ik het testen, en waaraan ligt de lage spanning op de lampen?

MVG
 
Hoe rijd je met je WR450F en wat voor een lampjes gebruik je? Kan me zo voorstellen dat een normaal (el-cheapo) halogeen lampje niet écht gecharmeerd is van de klappen/trillingen van zo'n fiets bij het gebruik waar zo'n apparaat voor gemaakt is.

Boordspanning hoort normaliter constant gehouden te worden door de spanningsregelaar op het moment dat de motor draait.
 
Laatst bewerkt:
Nee, word wel mee gereden in de bossen, maar vroeger bleven ze heel. Zit enkel met de spanning van 1 volt op de lampen, die klopt niet.. Zou toch ook een mooie 12 v afgevlakte spanning moeten krijgen?
 
Boordnet moet inderdaad (uiteraard) overal inderdaad netjes +12V leveren. Zou als ik jou was eens beginnen te meten vanaf je SR en dan vooral 't gedeelte wat naar je contactslot loopt + de gehele massa van 't systeem.
 
de verlichting zit volgens mij direct op de dynamo.
is dan dus ook wisselspanning.
als de lampen te weinig wattage hebben, belasten ze de dynamo niet genoeg waardoor de spanning te hoog word en dan branden ze door.
 
Maar bij het demonteren van de lampen en dan meten op de aansluitingen in de kabelboomstekker zou je toch 12 v moeten meten. Ik meet een goede 1 volt en bij gas geven 3 volt.
 
Ja idd. De lampen zijn op Ac, maar had allebei getest, maar heel oude meter. De ac doet heel raar. Ook abnormale waarden, met nieuwe (geleende) meter hebk een spanning (op AC) van een dikke 12 volt. Maar bij gas geven schiet hij door naar een dikke 18 volt en hoger. Stond op stand 20 en gaf OL (denk overload). Dus de spanningsregelaar is naar de vaantjes denk. Ook bij het starten de accuspanning blijven meten, zakt weg tot 6.9 volt. Dus wordt nieuwe regelaar, nieuwe batt en 2 lampjes. Morgen de lekstroom nog eens meten. De laadspanning bleek al ok.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

MVG
 
de verlichting zit niet op de spanningsregelaar.
de accu wel.
de spanning op de lampen regel je door het wattage van de lampen aan te passen.
is deze belasting te licht doordat er een te laag wattage lampen in zit, dan meet je idd een te hoge spanning.
meet je op de accupolen een dergelijke spanning, dan is idd de spanningsregelaar stuk.
 
de verlichting zit niet op de spanningsregelaar.
de accu wel.
de spanning op de lampen regel je door het wattage van de lampen aan te passen.
is deze belasting te licht doordat er een te laag wattage lampen in zit, dan meet je idd een te hoge spanning.
meet je op de accupolen een dergelijke spanning, dan is idd de spanningsregelaar stuk.
er zijn ook ac regelaars
 
Terug
Bovenaan Onderaan