Uitlaatbochten wrappen..

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.362
1.117
Ik wil mijn uitlaatbochten van de Katanana wrappen met hittebestendige wrap.
Heeft dit invloed op het warmer worden van het blok?
Men zegt warme lucht "dikker"is, zodat de uitstroomsnelheid van uitlaatgassen groter word en de motor beter gaat lopen.
En rotten de uitlaten eerder door, omdat na een regenbui de wrap nat is en vochtig blijft?
Kom maar op met de suggesties.
 
Die wrap is volgens mij primair bedoeld om motor ruimten in (race)auto's koeler te houden omdat de spruikstukken door de wrap minder hitte afstralen. De headers zullen dus wel wat heter worden. Of de motor er significant beter van gaat lopen lijkt me een beetje een sterk verhaal.

Ik denk dat het met het doorrotten wel meevalt, tenzij je motor veel stilstaat in de regen.
 
Of je motor er beter van gaat lopen betwijfel ik. Kun je beter wat aan je dempers doen, of een sportievere uitlaat plaatsen, en dan je carbs wat rijker stellen.

Het is wel zo dat je uitlaten langer nat blijven na een regenbui als er wrap omheen zit, waardoor ze eerder zullen roesten. Maar eerder is niet per se binnen drie minuten natuurlijk. Vaak zijn T-stukken en verbindingspijpen (H-stukken) eerder doorgeroest, ongeacht of er wrap om je uitlaatbochten zit.

Een vorige eigenaar van mijn XS400 brikkie heeft ooit glasvezel tape (a 5 euro de 25 meter) om de uitlaten gewikkeld, dat houdt nog steeds en ziet er ook bijna hetzelfde uit als 'echte' heatwrap. Stinkt wel de eerste paar dagen, maar dat heeft het echte spul ook dacht ik.
 
Als het beter was hadden ze het vanaf de fabriek wel gedaan.
Verkeerde redenering. Af fabriek moet het zo goedkoop mogelijk en voor een zo breed mogelijke doelgroep.

Verbeteren doe je na de aankoop door betere vering toe te passen, betere uitlaten, betere tuning, buddyseat, remmerij etc.
 
Hierbij een kwalitatieve uitspraak betreffende het doorrotten van je uitlaatbochten: Als je veel korte ritjes maakt waardoor vocht dat eventueel in de heat wrap zit niet kan verdampen zal de kans op doorroesten van je uitlaatbochten groter zijn dan dat je geen heat wrap gebruikt.
 
wat betreft hete re uitlaten die sneller stromen, dit is waar, maar dat komt omdat hete gassen met volume hebben, dus er moeten meer liters gas doe dezelfde diameter, dat betekent een hogere snelheid. Ik deel alleen dat je er weinig aan zult hebben in de praktijk want ja hoeveelheid, in bv. kg of mol wat er Door je hitlijst stroomt blijft hetzelfde.

edit: Ik moet geen lange verhalen meer posten vanaf mn telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Betere prestaties geloof ik niet zo in... En dat roesten zal ook wel meevallen, laat de motor maar eens een paar tellen lopen en pak maar eens een uitlaatbocht vast })
Al maak je alleen maar ritjes van 5 km door de regen, als je hem daarna in de schuur zet zijn de uitlaatbochten droog voordat jij de standaard aan de grond hebt ;)
 
Ik wil mijn uitlaatbochten van de Katanana wrappen met hittebestendige wrap.
Heeft dit invloed op het warmer worden van het blok?
Men zegt warme lucht "dikker"is, zodat de uitstroomsnelheid van uitlaatgassen groter word en de motor beter gaat lopen.
En rotten de uitlaten eerder door, omdat na een regenbui de wrap nat is en vochtig blijft?
Kom maar op met de suggesties.
Je Katanana gaat er denk ik weinig van merken.
Spul is redelijk vlot droog, omdat je bochten best wel warm worden bij gebruik. Als de motor buiten staat, is dat natuurlijk anders, want dan zijn ze niet warm.

Dat spul is met name bedoeld voor
  • Mensen die met hun broek of een huishoudoekje tegen de uitlaat hebben gezeten, en het er niet meer af krijgen
  • Mensen die bovenstaande willen voorkomen
  • Mensen die een bepaalde look nastreven
  • Mensen die het doen als onderdeel van een uitgebreid performance upgrade pakket
 
Ik heb het zelf ook, heet uitlaat gas heeft minder weerstand. Ik heb nu gehoord dat uitlaatbochten vaak dubbelwandig zijn. Klopt dit, dan heeft het weinig zin. Het is een heel vlechtwerk want je hebt een lang stuk nodig.

Het rookt de eerste keer dus ik zou de brandweer bellen als ik jou was, om te waarschuwen voor vals alarm. Doorrijden is dan geen optie omdat de rook in de luwte van het scherm en je lichaam gaat zitten dus je komt te stranden. Het stinkt dan trouwens ook vreselijk naar onheil.

Uitlaten die roesten van binnenuit wel en vooral de verbindingsstukken gaan snel aan gort. Naast lassen van afzonderlijke delen kan een uitlaat breken. Een bruinere buis, ook nog onzichtbaar onder die wrap, daar maak ik mij maar geen zorgen over.
 
In mijn knutsel carrière heb ik een originele uitlaat van een Fazer en een Bandit doorgeslepen. Ze waren beide dubbelwandig. Ik heb ze vervangen voor zo'n lichte RVS vervangingsset van Laser, ik moet zeggen dat ik geen vermogen afname heb waargenomen.

Als het al effect heeft is het een beetje rommelen in de marge, waarschijnlijk is het effect ongeveer vergelijkbaar met het rijden zonder onderbroek. Dat scheelt al snel zo'n 126 gram en dus waarschijnlijk een microseconde in je acceleratie!
 
Met een ingepakte uitlaat weet je je uitlaatgassen wel heter te houden. Het klopt dat de dichtheid dan omhoog gaat, dus hogere stromingssnelheid, meer weerstand, slecht voor vermogen. Maar wat veel sterker werkt is dat de geluidssnelheid in een heet gas omhoog gaat, en de drukpuls in je uitlaat eerder terug is bij de uitlaatklep. Ergo: je motor wordt hoogtoeriger.
 
Met een ingepakte uitlaat weet je je uitlaatgassen wel heter te houden. Het klopt dat de dichtheid dan omhoog gaat, dus hogere stromingssnelheid, meer weerstand, slecht voor vermogen. Maar wat veel sterker werkt is dat de geluidssnelheid in een heet gas omhoog gaat, en de drukpuls in je uitlaat eerder terug is bij de uitlaatklep. Ergo: je motor wordt hoogtoeriger.

ff lesje natuurkunde... warmere lucht heeft een lagere dichtheid.

En die drukpuls ?? Lijkt me niet dat de pijp van een katana drulpusen geeft.. 't is gene expansiepijp he...
 
Terug
Bovenaan Onderaan