Afstellen vrije slag koppeling Yamaha FZR600R

Fijn al die experts hierboven, daar heb je wat aan.

De koppeling stel je af aan de onderkant bij dat deksel (borgmoer los, schroefje helemaal indraaien tot hij de drukpen van de koppeling aantikt, daarna een kwartslagje terug en de borgmoer weer vast). Nu heb je het drukpunt afgestelt.

Daarna stel je de vrije slag van je kabel af bij je stuur.

Koppelingen stel je niet af door aan dat draaidingetje bij je stuur te gaan zitten vogelen.
 
Laatst bewerkt:
:? waarom begin je nou op je borst te slaan ? Je kunt ook je antwoord geven zonder mensen af te zeiken. de ietsjes vrije slag kun je zeker wel af stellen bij de hevel.
 
Laatst bewerkt:
2 stelringen/schroeven is 2 afstelmogelijkheden.

daarnaast zitten deze op dezelfde kabel, dus of je nu aan het begin of einde draait, maakt imho niets uit. het maakt het bereik wel groter.

alleen de vrije slag bepaalt hoe lang het duurt voor je de koppeling kan laten ontkoppelen.
die stelschroef aan de onderkant bij het koppelingsdeksel is voor het grotere werk.

vaak kan je bij de hevel al goed afstellen, als je die onderste moet gaan losdraaien heb je vaak al versleten platen.


my 2 cents, hoe ik het doe. :)
 
note;


hoe meer je platen gaan verslijten des "te langer" duurt het voordat de koppeling zal aangrijpen,
dit merk je dan in je vrije slag, [vooral bij oudere motoren met een hoge kmstand]

"vanzelf" een grotere vrije slag hebben is de koppeling die verslijt,
soms kan zelfs je kabel dan te kort zijn waardoor je platen niet helemaal meer kunnen aangrijpen en de koppeling zou kunnen gaan slippen bij hogere rpm's.

in dat geval moet je dus je kabel langer maken zodat de platen elkaar nog volledig kunnen raken. :)


als dat ook niet meer helpt, tja :P
 
note;


hoe meer je platen gaan verslijten des "te langer" duurt het voordat de koppeling zal aangrijpen,
dit merk je dan in je vrije slag, [vooral bij oudere motoren met een hoge kmstand]

"vanzelf" een grotere vrije slag hebben is de koppeling die verslijt,

soms kan zelfs je kabel dan te kort zijn waardoor je platen niet helemaal meer kunnen aangrijpen en de koppeling zou kunnen gaan slippen bij hogere rpm's.

in dat geval moet je dus je kabel langer maken zodat de platen elkaar nog volledig kunnen raken. :)


als dat ook niet meer helpt, tja :P
Als je koppelingsplaten dunner worden word de speling juist kleiner.
 
Als je koppelingsplaten dunner worden word de speling juist kleiner.

een vrije slag vertaal ik in de ruimte die de hevel heeft om ingeknepen te worden, zonder dat de koppeling op druk gebracht wordt.

meestal zo'n 2/3 mm.

als je platen verslijten en je verstelt deze schroef niet wordt die ruimte groter,
doordat de kabel langer moet worden en de platen dunner, duurt het langer voordat de platen elkaar kunnen raken.

lijkt mij logisch, maar je praat me altijd tegen met die theoretische kennis dus whatever je blij maakt hé.

ik weet wat ik bedoel, ik hoop de rest ook. :]
 
denk aan je autokoppeling, je vrije slag wordt groter.

duurt heel lang voordat de koppeling aangrijpt, vaak bij oude auto's.
dat heet een late koppeling,


oftwel, auto laten staan/niet kopen. }) O-)
 
Laatst bewerkt:
denk aan je autokoppeling, je vrije slag wordt groter.

duurt heel lang voordat de koppeling aangrijpt, vaak bij oude auto's.
dat heet een late koppeling,


oftwel, auto laten staan/niet kopen. }) O-)
Je verwart de vrije slag in een kabel bediende koppeling met het aangrijppunt van de koppeling.

De vrije slag is de mate waarin het pedaal/ of de hendel kan bewegen zonder dat er kabel verplaatst wordt. Bij een motor heb je een beetje vrije slag nodig om te compenseren voor stuuruitslag.

Overigens heeft VDV gelijk.
 
een vrije slag vertaal ik in de ruimte die de hevel heeft om ingeknepen te worden, zonder dat de koppeling op druk gebracht wordt.

meestal zo'n 2/3 mm.

als je platen verslijten en je verstelt deze schroef niet wordt die ruimte groter,
doordat de kabel langer moet worden en de platen dunner, duurt het langer voordat de platen elkaar kunnen raken.

lijkt mij logisch, maar je praat me altijd tegen met die theoretische kennis dus whatever je blij maakt hé.

ik weet wat ik bedoel, ik hoop de rest ook. :]
Je vergist je.
Je drukt de platen niet tegen elkaar met de hendel maar je drukt ze juist van elkaar.
Meestal loopt er een pen dwars door je blok die de platen van elkaar duwt.
Als de platen dunner worden zal die pen verder naar buiten komen en word de speling tussen hevel en pen kleiner.
 
Je vergist je.
Je drukt de platen niet tegen elkaar met de hendel maar je drukt ze juist van elkaar.
Meestal loopt er een pen dwars door je blok die de platen van elkaar duwt.
Als de platen dunner worden zal die pen verder naar buiten komen en word de speling tussen hevel en pen kleiner.


dat weet ik ook wel, en dat zeg ik ook.


je duwt de platen van elkaar door de handle in te trekken, [zet hem op druk]
verder zal je best gelijk hebben op jouw manier en heb ik het op mijn manier.

ik heb namelijk nog nooit een [motor] koppeling afgesteld, :N dat ik het anders noem/benaming geef maakt toch geen barst uit.


laat ik me weer vangen in uitspraken, laat maar zitten.
 
Laatst bewerkt:
Je verwart de vrije slag in een kabel bediende koppeling met het aangrijppunt van de koppeling.

De vrije slag is de mate waarin het pedaal/ of de hendel kan bewegen zonder dat er kabel verplaatst wordt. Bij een motor heb je een beetje vrije slag nodig om te compenseren voor stuuruitslag.

Overigens heeft VDV gelijk.


dat klopt idd wel, ik noem het anders.
 
een vrije slag vertaal ik in de ruimte die de hevel heeft om ingeknepen te worden, zonder dat de koppeling op druk gebracht wordt.

meestal zo'n 2/3 mm.

als je platen verslijten en je verstelt deze schroef niet wordt die ruimte groter,
doordat de kabel langer moet worden en de platen dunner, duurt het langer voordat de platen elkaar kunnen raken.


lijkt mij logisch, maar je praat me altijd tegen met die theoretische kennis dus whatever je blij maakt hé.

ik weet wat ik bedoel, ik hoop de rest ook. :]
Ik weet niet hoe ik dit moet lezen wil het kloppen.
WElke ruimte word dan groter?
 
haha top dit.

Gisteren ff die slotmoer los gedraaid, maar het schroefje kan met geen mogelijkheid in- of uitgedraaid worden. Koppeling pakt na het vervangen van de veertjes weer een stuk beter op in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan