CDI kapot, hoe weet ik dit 100% zeker

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
930
262
Weert
Sinds twee weken in het bezit van een Kawasaki GPX 600R uit 1991. Deze had 10 jaar stil gestaan. Tot nu toe de volgende problemen tegengekomen:
- tankdop muurvast, eruit moeten boren
- groot gat onderzijde tank, kan dit nog gelast worden?
- Accu kapot maar dat is te verwachten
- Luchtfilter volledig verkruimeld (ook dit is te verwachten)
- Bougies muurvast in de cilinderkop

Nadat ik nieuwe bougies had geplaatst, het luchtfilter had vervangen en wat benzine in de carburateurs had laten lopen (tank loshalen en benzine in de slang naar de carb gegoten totdat de vlotterkamers vol zitten). En enig aandringen }) begon deze na 10 jaar eindelijk te lopen :) Joepie... De dag erna toch nog een keer proberen te starten.... helemaal niks, geen pufje te bekennen... :? Bougies van cilinder 1 eruit en geen vonk te bekennen. Ook cilinder 4 geen vonk.

Nu heb ik een werkplaatshandboek voor de gpx 250. Hier staan ohm-waarden in voor de verschillende connectors op de CDI. Nu heb ik deze doorgemeten maar krijg of (voornamelijk) geen waarden of andere waarden (zijn de waarden van een gpx600R anders?).

Hoe weet ik nu 100% zeker dat de CDI kapot gegeaan is? En wat kan hier de reden van zijn (bijv, kapotte spanningsregelaar oid?)

Alvast bedankt voor jullie reacties, Frank
 
CDI gaat niet stuk van stilstaan en/of SR voor zover ik weet. :)


ik zou eerder en meteen je signaalgevers verdenken en slechte contacten/corrosie op je stekkers + schakelaars van yiffie en noodstopschakelaar.

zomaar een paar opties, zo lang stilstaan altijd nieuwe vonkpluggen erin doen :Y
 
Sinds twee weken in het bezit van een Kawasaki GPX 600R uit 1991. Deze had 10 jaar stil gestaan. Tot nu toe de volgende problemen tegengekomen:
- tankdop muurvast, eruit moeten boren
- groot gat onderzijde tank, kan dit nog gelast worden?
- Accu kapot maar dat is te verwachten
- Luchtfilter volledig verkruimeld (ook dit is te verwachten)
- Bougies muurvast in de cilinderkop

Nadat ik nieuwe bougies had geplaatst, het luchtfilter had vervangen en wat benzine in de carburateurs had laten lopen (tank loshalen en benzine in de slang naar de carb gegoten totdat de vlotterkamers vol zitten). En enig aandringen }) begon deze na 10 jaar eindelijk te lopen :) Joepie... De dag erna toch nog een keer proberen te starten.... helemaal niks, geen pufje te bekennen... :? Bougies van cilinder 1 eruit en geen vonk te bekennen. Ook cilinder 4 geen vonk.

Nu heb ik een werkplaatshandboek voor de gpx 250. Hier staan ohm-waarden in voor de verschillende connectors op de CDI. Nu heb ik deze doorgemeten maar krijg of (voornamelijk) geen waarden of andere waarden (zijn de waarden van een gpx600R anders?).

Hoe weet ik nu 100% zeker dat de CDI kapot gegeaan is?
En wat kan hier de reden van zijn (bijv, kapotte spanningsregelaar oid?)

Alvast bedankt voor jullie reacties, Frank
Leg hem op het spoor en wacht tot er een trein over rijd.
Daarna weet je het zeker.
 
100 % weet je pas als je een andere unit probeert die zeker goed is.
Maar 10 jr. stil gestaan ? zou het zoeken in de carburateurs, maar ja dan zou ie wel moeten vonken.
 
Kijk ook even of bougie nr. 2 of 3 vonkt. Je hebt nu naar nr 1 en 4 gekeken, maar die zitten op dezelfde bobine.

In mijn ervaring is het doormeten (ohm waarden) van dat soort onderdelen niet erg betrouwbaar. Geld ook voor bobines en spanningregelaars.
 
@ Mr_oldscool: ga ik vanavond meteen uitproberen, Weet nog niet hoe, maar anders de schakelaar open maken en inspuiten met contactspray oid
@ Iceman78, ook een goed idee. Dacht dat 1 en 4 op een aparte bobine zaten, maar schijnbaar is dit net andersom
@Zot, de zekeringen had ik al doorgemeten. Zijn allemaal in orde.
 
@Zot, de You tube helpt zeker.... Dacht dat je de zekeringen zelf bedoelde, maar je bedoelt het kastje waar ze in zitten :)

Ga eerst met de schakelaars aan de slag. Daarna de bobines meten, etc.

In ieder geval bedankt.

dat vraag ik niet
 
Net weer tijd gehad om het probleem te onderzoeken:
- contact aan, alle lichten etc. doen het
- Startmotor draait met kill switch uit, startmotor draait niet met killswitch aan.
- Spanning op bobines gemeten, 10V op linker bobine, 0 V op rechter bobine... Hmmm we komen in de buurt van het probleem

Vraag: Is 10V op de bobine voldoende (ik meet 12,4V op de accu zelf). En als de rechter bobine geen spanning krijgt, waar moet ik dan aan denken?

@Zot, hoe kan ik de junctionbox uitsluiten.

Iemand een goed leesbaar electraschema voor een gpx600r in de aanbieding?

Allen bedankt?

Heb de jiffyschakelaar nog niet bekeken, klopt de aanname dat beide bobines dan geen spanning zouden moeten krijgen? Idem geldt vloor killswitch, volgens mij kan ik deze ook uitsluiten?
 
Net weer tijd gehad om het probleem te onderzoeken:
- contact aan, alle lichten etc. doen het
- Startmotor draait met kill switch uit, startmotor draait niet met killswitch aan.
- Spanning op bobines gemeten, 10V op linker bobine, 0 V op rechter bobine... Hmmm we komen in de buurt van het probleem

Vraag: Is 10V op de bobine voldoende (ik meet 12,4V op de accu zelf). En als de rechter bobine geen spanning krijgt, waar moet ik dan aan denken?

@Zot, hoe kan ik de junctionbox uitsluiten.

Iemand een goed leesbaar electraschema voor een gpx600r in de aanbieding?

Allen bedankt?

Heb de jiffyschakelaar nog niet bekeken, klopt de aanname dat beide bobines dan geen spanning zouden moeten krijgen? Idem geldt vloor killswitch, volgens mij kan ik deze ook uitsluiten?
Je bougies ontsteken op het moment dat de spanning van de bobine 0 word.
Er staat altijd +12 volt op maar de massa word onderbroken.
De junctionbox kan je uitsluiten door hem open te maken en te controleren zoals in het filmpje.
 
Beste,

Volgens mij heb je lichte corrosie in je alternator, of wel begint die traagjes meer en meer weerstand te geven, als die al draaiend 12.4V geeft. Kan dat zijn dat de dunne draadjes ook gecorrodeerd zijn?
Junctionbox??? hrm hrm de CDI unit (die volgens mij in de rubber zit) omvormt je signalen en pulsen, naar de informatie in je tableau of bediening ....bla bla bla

Heeft de moto droog of nat gestaan? Meet eens de weerstand van de bobienen.

Of je kan je cdi demonteren en geven aan de RAM Motormeuk Filmpje: Ram versus motor.. return of the ram _O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Net nog maar eens (goed) gemeten en de bougies van cilinder 1 + 2 getest:

1: beide bobines (rode draad) hebben 12V tov de massa (frame) wanneer het contact aan staat
2: beide bougies (cilinder 1+2) krijgen geen vonk

full


Volgens mij kan ik nu de volgende conclusies trekken:
Aangezien er spanning staat op beide bobines kan ik het contactslot ok (nr 1 uit het schema), en de kill switch (nr 3 uit het schema) uitsluiten als boosdoeners

Er wordt gesproken over een Starter lockout switch, waar kan ik deze vinden en hoe kan ik deze uitsluiten? De startmotor draait rond na het indrukken van de startbutton, dus kan ik deze dan ook uitsluiten?

Hetzelfde geldt voor de Jiffy schakelaar, heb er net eens naar gekeken, maar krijg deze niet los, kan er niet fatsoenlijk bij. Wil deze graag doormeten, om nr 11 uit te sluiten?

Op het dashboard brand het lampje van de neutraal versnelling. Ik neem aan dat de neutral switch indicator dus naar behoren werkt (en kan nr 12 uitsluiten)

Als het bovenstaande niet is: blijft over:
1: junction box (nr 6 uit het schema), blijf het toch apart vinden dat ik deze alleen kan controleren door er nieuwe relais in te solderen. Is er geen andere manier? Heb helaas te weinig verstand van electronica

2: De CDI heeft de geest gegeven (nr 16 uit het schema), hoe meet ik deze na?

3: De pickup coils (nr 19 uit het schema), hoe meet ik deze na?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want zou heel graag met m'n nieuwe aanwinst een rondje willen gaan rijden...
 
Net nog maar eens (goed) gemeten en de bougies van cilinder 1 + 2 getest:

1: beide bobines (rode draad) hebben 12V tov de massa (frame) wanneer het contact aan staat
2: beide bougies (cilinder 1+2) krijgen geen vonk

[afbeelding]

Volgens mij kan ik nu de volgende conclusies trekken:
Aangezien er spanning staat op beide bobines kan ik het contactslot ok (nr 1 uit het schema), en de kill switch (nr 3 uit het schema) uitsluiten als boosdoeners

Er wordt gesproken over een Starter lockout switch, waar kan ik deze vinden en hoe kan ik deze uitsluiten? De startmotor draait rond na het indrukken van de startbutton, dus kan ik deze dan ook uitsluiten?

Hetzelfde geldt voor de Jiffy schakelaar, heb er net eens naar gekeken, maar krijg deze niet los, kan er niet fatsoenlijk bij. Wil deze graag doormeten, om nr 11 uit te sluiten?

Op het dashboard brand het lampje van de neutraal versnelling. Ik neem aan dat de neutral switch indicator dus naar behoren werkt (en kan nr 12 uitsluiten)

Als het bovenstaande niet is: blijft over:
1: junction box (nr 6 uit het schema), blijf het toch apart vinden dat ik deze alleen kan controleren door er nieuwe relais in te solderen. Is er geen andere manier? Heb helaas te weinig verstand van electronica

2: De CDI heeft de geest gegeven (nr 16 uit het schema), hoe meet ik deze na?

3: De pickup coils (nr 19 uit het schema), hoe meet ik deze na?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want zou heel graag met m'n nieuwe aanwinst een rondje willen gaan rijden...
Ik neem aan dat je en 4 cilinder hebt dus dit schema is de verkeerde
Normaal zit cilinder 1 en 4 op 1 bobine en 2 en 3 op de andere.
Als 1 en 2 niet vonken heb je een raar probleem
Het zit dan in ieder geval niet in de pick-up spoelen.
Je zou bougiedop 1 kunnen verwisselen met 4 en 2 met 3
Als het aan de ontsteking ligt moet het probleem verplaatsen.
 
sidestand? # 20 op puls uitmeten is een gewone hall zeker? Volgens mij heb je een probleem met de ontstekingssensoor en de alternator.

De weerstand van 8 en 9 zouden moeten ongeveer gelijkig zijn. DIS ontsteking,
 
Laatst bewerkt:
sidestand? # 20 op puls uitmeten is een gewone hall zeker? Volgens mij heb je een probleem met de ontstekingssensoor en de alternator.

De weerstand van 8 en 9 zouden moeten ongeveer gelijkig zijn. DIS ontsteking,
Als het de ontstekingssensoren ligt, hoe kan hij dan wel op cilinder 1 en 2 vonken?
Dan werken ze toch?
En wat heeft de dynamo te maken met de ontsteking als je accu geladen is?
 
ik denk dat je de bougiekabels/doppen in de verkeerde volgorde op de bougies hebt zitten.
en dat de cdi stuk is.
alle andere dingen kun je uitsluiten als de andere bougies wel vonken en je op 1 bobine 0 volt meet.

als je wel op beide bobines spanning meet, draai de bobines dan eens om.
als de bougie dan nog niet vonken, meet de pulsgevers eens door.
vonken ze wel, dan is de bobine stuk.
 
Laatst bewerkt:
Als het de ontstekingssensoren ligt, hoe kan hij dan wel op cilinder 1 en 2 vonken?
Dan werken ze toch?
En wat heeft de dynamo te maken met de ontsteking als je accu geladen is?

Soms geeft hij aan de ene kant door en aan de andere kant niet door corrosie. Het zijn twee contact punten.

De dynamo zou moeten gecheckt worden door dat de laad spanning zo als gezegt is 12,4 V is???
 
de dynamo heeft niets met de ontsteking te maken.
zolang de accuspanning voldoende is, werkt de ontsteking.
en er staat nergens dat de laadspanning 12,4 volt is.
wel de accuspanning.
 
de dynamo heeft niets met de ontsteking te maken.
zolang de accuspanning voldoende is, werkt de ontsteking.
en er staat nergens dat de laadspanning 12,4 volt is.
wel de accuspanning.

Ik dacht dat de laadspanning 12,4 V was, dat was niet echt duidelijk voor mij. de onstekingssensoor zit aan de kant van de alternator. Hierbij dacht ik dat het probleem van daar komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan