achtertandwiel spacer

Johan1991

Rookie
5 jul 2012
5
0
Amsterdam
Beste MF-ers,

bij het vervangen van de lagers van het achterwiel ben ik tegen een probleempje aangelopen. Het is een honda cbr 600 f2. Bij de kogellager van het tandwiel, zit een spacer. Die gaat gedeeltelijk in de kogellager en een gedeelte blijft erbuiten (dat deel dat erbuiten blijft is ook breder). Tot nu toe is het mij niet gelukt om deze spacer eruit te krijgen. Heeft iemand een tip? Het liefste wil ik geen nieuwe kopen.

Bij voorbaat dank :)
 
Met een stalen pen en hamer vanaf de andere kant door de lagers tegen de bus er uit tikken.
Als hij vastgeroest is geen wd40 gebruiken maar kruipolie.
 
Beste MF-ers,

bij het vervangen van de lagers van het achterwiel ben ik tegen een probleempje aangelopen. Het is een honda cbr 600 f2. Bij de kogellager van het tandwiel, zit een spacer. Die gaat gedeeltelijk in de kogellager en een gedeelte blijft erbuiten (dat deel dat erbuiten blijft is ook breder). Tot nu toe is het mij niet gelukt om deze spacer eruit te krijgen. Heeft iemand een tip? Het liefste wil ik geen nieuwe kopen.

Bij voorbaat dank :)
Met een passend stuk rond metaal door het lager er uit tikken.
Of met een freeze spray proberen.
 
Lager en al eruit tikken? Zal er toch niet beter op worden als je op de spacer tikt.
En dan spacer in bankschroef en het lager er af tikken. En terug monteren met een klodder vet natuurlijk. Wel eerst de boel met een kruipolie inspuiten natuurlijk.
 
Ik zal eens proberen met wd40. Met een stalen pen aan de andere zijde tikken gaat helaas niet... Die rand is veel te smal, dan gaat die spacer kapot... Er moet tenslotte nog een as doorheen.
De afstandbus tussen de lagers kan je een beetje scheef duwen en dan heb je een randje waar je tegen kan tikken.
Als je wil smeren gebruik dan iets dat werkelijk smeert i.p.v. wd-40
 
honda-cbr600f-1994-brazil-rear-wheel_bigecv9m41f__1300_dc3f.gif


Nr 12 zit vast in nr24, als ik het goed begrijp?

Dan kun je toch via de kant waar de as er in gaat de bus er uit tikken?
En mocht dat lager schade hebben, dan kost dat ook niet al teveel.

Sowieso zou ik erg kritisch zijn, omdat het zo vast zit.
 
Het gaat inderdaad om nr,12 in de afbeelding. De rand van de afstandsbus steekt maar een heel klein beetje uit. Dan zou ik eigenlijk een buis moeten hebben die perfect door het lager heen past. Dat heb ik nog niet kunnen vinden... Waarschijnlijk is het beter om een andere aan te schaffen
 
Het gaat inderdaad om nr,12 in de afbeelding. De rand van de afstandsbus steekt maar een heel klein beetje uit. Dan zou ik eigenlijk een buis moeten hebben die perfect door het lager heen past. Dat heb ik nog niet kunnen vinden... Waarschijnlijk is het beter om een andere aan te schaffen
Heb je geen (oude) dop die er in past?
Desnoods tik je eerst het lager er uit en dan de bus uit het lager.
Waarom moet hij er uit?
Als hij toch vervangen moet worden kan je hem inzagen (door het asgat) tot aan het lager, dan komt hij los.
 
De lager zelf ligt al uit elkaar. Alleen de binnenring zit nog om die afstandsbus. Dr af zagen is ook al geprobeerd, maar dan gaat eerder de zaag kapot dan die binnenring... Misschien dat het lukt met een slijptol of iets dergelijks. Als het niet lukt, is het ook niet zo heel erg, dan bestel ik maar een. Bedankt voor alle reacties in ieder geval :)
 
Zoals eerder al gezegd, die spacer heeft een iets kleinere diameter dan de binnenring van de lager. hier kan je een (niet te) kleine platte schroevendraaier tegenaan zetten en dan tik je hem er zo rondom uit.
 
Zoals eerder al gezegd, die spacer heeft een iets kleinere diameter dan de binnenring van de lager. hier kan je een (niet te) kleine platte schroevendraaier tegenaan zetten en dan tik je hem er zo rondom uit.
Als je zoiets met een schroevendraaier gaat doen sla je er deuken in. Ergens anders gaat 'ie dan uitzetten (het materiaal moet ergens heen), waardoor de bus daarna of niet in het nieuwe lager past, of de as past er daarna niet meer doorheen.
Dus niet met een schroevendraaier of anders kleins, maar een bus zoeken/maken/draaien/slijpen die net door het lager past, het lager ondersteunen (op opengedraaide bankschroef leggen) en een tik op de bus geven. Dan komt er er wel uit.
 
De lager zelf ligt al uit elkaar. Alleen de binnenring zit nog om die afstandsbus. Dr af zagen is ook al geprobeerd, maar dan gaat eerder de zaag kapot dan die binnenring... Misschien dat het lukt met een slijptol of iets dergelijks. Als het niet lukt, is het ook niet zo heel erg, dan bestel ik maar een. Bedankt voor alle reacties in ieder geval :)


Dus de buitenring van het lager heb je er al af weten te krijgen?
Waarom heb je dat gedaan? En hoe heb je dat voor elkaar gekregen is ook wel interresant als je zegt dat je de binnenring niet gesloopt krijgt....

Met alleen de binnenring er nog om word het iets lastiger.
Weet niet of je een draaibank ter beschikking hebt? Je zou dan even een prop kunnen draaien die in de spacer valt. Dan de boel rechtop zetten op een aambeeld/werkbank en dan met een stukje pijp over de spacer de ring eraf tikken.
 
Als je zoiets met een schroevendraaier gaat doen sla je er deuken in. Ergens anders gaat 'ie dan uitzetten (het materiaal moet ergens heen), waardoor de bus daarna of niet in het nieuwe lager past, of de as past er daarna niet meer doorheen.
Dus niet met een schroevendraaier of anders kleins, maar een bus zoeken/maken/draaien/slijpen die net door het lager past, het lager ondersteunen (op opengedraaide bankschroef leggen) en een tik op de bus geven. Dan komt er er wel uit.

Ik zeg ook niet dat je dat ding er met grof geweld uit moet rammen, gewoon zachte tikjes geven. Een zolang je een niet te brede of smalle schroevendraaier gebruikt en zachtjes tikt is er niks aan de hand. Er komen inderdaat hele kleine deukjes in, maar dat zorgt er echt niet voor dat de as of de lager niet meer zou passen.

Ik heb het zelf in het voorjaar nog gedaan en dat ging heel goed. Van tevoren nog gevraagd bij de motorzaak hier, die legde het me ook zo uit.


Natuurlijk is een precies passende bus is beter, maar zolang je niet elke week je lagers vervangt maakt het echt niet uit. Daarnaast kost het ook weer geld en tijd om een bus te laten draaien (tenzij TS zelf een draaibank heeft) en kan je net zo goed een nieuwe spacer kopen.
 
De lager zelf ligt al uit elkaar. Alleen de binnenring zit nog om die afstandsbus. Dr af zagen is ook al geprobeerd, maar dan gaat eerder de zaag kapot dan die binnenring... Misschien dat het lukt met een slijptol of iets dergelijks. Als het niet lukt, is het ook niet zo heel erg, dan bestel ik maar een. Bedankt voor alle reacties in ieder geval :)
Waarom zeg je dat niet eerder?

:/
 
Terug
Bovenaan Onderaan