Motor loopt onregelmatig, klappen uitlaat en inhouden

Thiske

MF'er
24 mrt 2013
58
0
Breda
Dag allemaal,

Ik ben begonnen aan een cafe racer / bobber project. De motor (Suzuki GN400 uit 1980) heb ik bij het kopen niet kunnen starten. Na het vervangen van de bougie heeft de motor destijds een paar seconden gelopen en viel daarna direct uit. Bij het weder opbouwen van de motor heb ik o.a. de carburateur ultra clean laten reinigen. Verder zit er nu op: een powerfilter en een open uitlaat (niet volledig open). Cilinder is uitgehoond en er zit een nieuwe overmaat zuiger in.

Hoe de motor nu loopt:

Wanneer ik de motor start, start hij alleen met choke. Om de motor staginair te laten lopen moet de choke blijven aanstaan, anders valt hij uit.

Toerental is bij staginair enorm onregelmatig. Gaat zonder aan het gas te zitten automatisch van hoog toerental naar laag toerental en dat blijft zich herhalen.

Zodra ik ga rijden heb ik geen last van dit verschil in toerental. Wel komt het dan regelmatig voor dat de motor ineens inhoudt waardoor ik een stuk naar voren schiet. Het lijkt alsof de motor even ermee kapt en dan weer doorgaat.

Daarnaast knalt de uitlaat ongeveer om de 10 seconden.

Nu begrijp ik dat ik het een en ander moet gaan afstellen. Mijn vraag is waar moet ik beginnen aangezien er wel veel mankementen op dit moment aanwezig zijn.

Ik hoop dat een van jullie mij een aantal aanwijzingen kan geven!

Alvast bedankt, Thijs
 
Volgens mij heb je veel te weinig vacuum door het andere luchtfilter en open uitlaat.
Stationaire sproeier is nu te klein omdat je de choke nodig hebt. Knallen ook inde hogere toeren, hoofdsproeier is nu ook te klein. Te veel zuurstof doordat er te weinig vacuum in de carb is om voldoende benzine aan te zuigen via de hoofdsproeier.

Knallen kan ook mede komen door een lekke uitlaat.
Bij Stationair onregelmatig lopen zou ik normaal denken carbs synchroniseren, maar schijnbaar heb je er maar 1 (1 cilinder, dus 1 carb?), dus dat gaat hem niet worden. (dus geen idee eigenlijk, misschien valse lucht).
 
Laatst bewerkt:
De CO/luchtschroef proefondervindelijk uitdraaien zou stationair al een stuk kunnen helpen.
(heb je die nog nieuws afgesteld na het reinigen van de carb? Heb je deze er uberhaubt wel uitgehad met reinigen?)
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk weet ie niet waar je het over hebt, en heeft hij die gewoon vast gezet.

Je loopt wel een beetje vooruit op de feiten
full
 
Ik zou eerst eens heel goed zoeken naar een eventueel lekkend inlaat rubber. Het klinkt alsof hij valse lucht aanzuigt. Dit verklaard ook het knallen.

Eventueel wat remmenreiniger oid op je inlaatrubber spuiten als de motor draait, dan hoor je gelijk of hij dat aanzuigt!
 
Ik zou eerst eens heel goed zoeken naar een eventueel lekkend inlaat rubber. Het klinkt alsof hij valse lucht aanzuigt. Dit verklaard ook het knallen.

Eventueel wat remmenreiniger oid op je inlaatrubber spuiten als de motor draait, dan hoor je gelijk of hij dat aanzuigt!

Is inderdaad de eerste logische stap. Lekker makkelijk te controleren. Net als expirimenteren met de CO-schroef. (wel eerst de slagen in tellen, om te kijken hoe die orgineel staat, dan kun je hem altijd weer terugzetten.)

Volgens mij komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer, lekkage aan inlaatrubber, geen standaard luchtfilter, lekke uitlaat, of een halfopen of open uitlaat. De vacuumwerking in de carburateur word minder en de mengverhouding van zuurstof/benzine klopt niet meer.

Ik vind het trouwens geen handige werkvolgorde. De motor loopt niet en dan gaat er gelijk een ander luchtfilter en uitlaat op.
Ik zou eerst zorgen dat de motor goed loopt, dan weet je dat alles goed is. En dan gaan goochelen met een filter en uitlaat.
(er zal waarschijnlijk wel een verkruimeld luchtfilter en rotte uitlaat op hebben gezeten? :/ )
 
Als je een (bijna) open uitlaat en een sportluchtfilter er op zet, gaat je motor arm lopen (teveel lucht in je mengsel). Dan krijg je dat je stationair toerental gaat zweven (omhoog en weer naar beneden) en dat je af en toe een slag niet ontbrandt, waarna er bij de volgende slag wat brandstof in je uitlaat wordt geduwd en bij de volgende succesvolle ontsteking een knal geeft. Dit gebeurt ook als je valse lucht aanzuigt door een gat in je inlaatrubber, maar in jouw geval dus sowieso al door je filter en uitlaat.

Je kunt proberen of het af te stellen is met je mengselschroeven, maar ik kan met 99% zekerheid zeggen dat dat niet genoeg gaat zijn. Je zult grotere sproeiers in je carburateur moeten zetten, zowel de hoofdsproeier (begin met 2 maten groter) en de stationair sproeier (1 maatje groter). Dan kijken of je het afgesteld krijgt met je mengselschroeven. Maar het is geen exacte wetenschap, het blijft proberen totdat je de juiste sproeiers te pakken hebt.

Als je de originele uitlaat en luchtfilter nog hebt, kun je die er ook even op zetten om te kijken hoe hij dan loopt. Je hebt het jezelf inderdaad niet makkelijk gemaakt door meteen de nieuwe uitlaat en filter te zetten, maar goed niets is onmogelijk en alles valt te repareren :) succes !
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad al veel met de luchtsproeier geprobeerd, dit had geen/amper resultaat. Verder heb ik al getest of er valse lucht aangetrokken wordt. Dus ik ga beginnen met experimenteren met grotere sproeiers. Helaas heb ik niet de motor eerder goed kunnen laten lopen omdat oa het elektrische schema niet goed zat. De originele luchtfilter past door de aanpassingen niet meer op de motor. Wel kan ik de oude uitlaat nog er terug opzetten om te testen. Helaas is de staginair sproeier beschadigd door de vorige eigenaar en is deze niet te verwijderen. :(

Waarschijnlijk zal ik opzoek moeten gaan naar een andere carburateur om ook de staginair sproeier aan te passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan