Versnellingspedaal 'veert' niet terug naar midden terugscha

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een honda cbr125r, alleen heb ik een probleem...
Tijdens de proefrit toendertijd was dit probleem er niet, maar bij het vervoeren op de terugweg is die in de aanhanger omgedonderd en nu vermoed ik dat dat de oorzaak is van mijn probleem...

Het probleem: Als ik op opschakel is er niks aan de hand, dat kan gewoon vlot achter elkaar zonder gedoe met dat versnellingspedaal. Maar als ik terug wil schakelen, en ik trap het pedaal omlaag, blijft het pedaal in die laagste positie staan, terwijl ie dan eigenlijk naar het midden moet terugveren zodat je daarna nog weer snel een versnelling omlaag kan.

Dus nu is mijn vraag, iemand een idee hoe dit systeem nu precies in elkaar zit en waar het probleem zit? Dit moet natuurlijk opgelost worden, want dit is echt niet handig als je een aantal versnellingen terug moet naar zijn 1 voor een rood stoplicht..

Ik hoop van jullie te horen!

Groetjes
 
Kijk eens of hij niet aanloopt aan de buiten zijde van het blok.
Dus het pedaaltje tegen stangetje wat naar je bak gaat.
Ik vermoed dat hier iets verbogen is.
 
Ik dacht eerst aan een gebroken schakelveer, maar hij schakelt dus wel normaal op.
Dan kan het een verbogen pookje zijn, dat ergens tegenaan schuurt.
Of de as is verbogen.
 
Nouja, dat zou kunnen. Want hij is toen wel op de kant van het schakelpedaal gevallen, en bovendien heeft dat pedaal zoiezo een keer een klap te verduren gehad, want die 'stang' waar het voetsteuntje aanzit heeft wel flink wat schaafkrassen... maar dat had ie al tijdens het proefrijden, dus daar komt het niet door..

Opschakelen gaat idd wel normaal, denk dat er idd wel eens iets verbogen zou kunnen zijn..
Of het probleem daar inzit, kan ik in principe wel testen toch? Door alleen het heveltje op die spie-as of hoe het heet te zetten, en dan omlaag drukken. In principe zou die dan wel omhoog moeten veren toch? Omdat dat eventuele scheve stangenstelsel er dan niet voor zit
 
Laatst bewerkt:
heb je opnieuw een probleem ermee, of rijd je nu al 2 maanden zo rond en ben je het beu ?

Honda CBR125R wilt niet in neutraal

Nee, toen trapte ik hem waarschijnlijk niet genoeg door oid..
Ik rijd de honda in principe nu pas 1 week, want hij is sinds vorige week op kenteken en verzekerd.



Ik zal eens kijken of ik die veer zie, de vorige keer dat ik er ff naar keek zag ik zo gauw niks zitten...
Maar ALS die veer erop zit, en hij is gebroken, hoe komt het dan dat bij het opschakelen het schakelpedaal wel naar het midden veert?
 
full


Hier zie je de betreffende rode veer (weliswaar bij een Suzuki) Als 1 poot afgebroken is werkt de andere kant op nog wel.

Grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog even gekeken naar het probleem, en denk dat ik het nu echt gevonden heb!
Ik moest namelijk even naar schagen op en neer zodat ik zeker weten de route wist voor als ik volgende week met de motor naar schagen ga, en wat denk je, tijdens het rijden op de terugweg moest ik afremmen en dus terugschakelen voor het rode licht.. zit dat schakelpedaal opeens vast!
Ik dus stoppen, kijk ernaar, en het werd duidelijk.. het mechanisme loopt dus vast tegen het moertje van mijn standaard...:X






En op deze foto zie je dat er wat van die kleine onderdeeltjes weg zijn die op die as horen te zitten... (nu schuift ie naar binnen toe)

Alleen, die zaten er eerst wel op. en toen had ik het probleem ook al..
Om deze onderdelen gaat het; nummer 13, 3 en 18


Die zal ik dus even bij de dealer moeten halen...
Verder zal ik dan maar het schakelmechanisme los moeten halen lijkt me, en even kijken hoe en wat.. misschien moet dat hefboomje van mijn schakelpedaal (waar mijn duim op ligt, en ja, dat rubber wat erop moet heb ik hoor, maar even afgehaald ;)), wat recht geslagen worden oid dat het pedaal meer naar buiten komt te staan, en zo dus niet vast loopt op die moer van mijn standaard...
Maak ik hem meteen even netjes, want daar zitten best wat grove krassen op..

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
He verdomme! Mag je zeggen.. ik had al op dat schematische tekeningetje gekeken, en toen zag ik ook op die tekening dat het stangetje niet helemaal recht is, maar met een bocht erin...

Alleen bij mij loopt ie idd het laatste stukje weer naar binnen toe...! Aha, stom, niet goed gekeken
Dan zal ik deze dus recht moeten slaan en anders nieuw bestellen.

Bedankt! Dit moet het probleem zijn!

edit: Iemand enig idee wat voor onderdeel nummer 18 nu precies is... want met die 2 ringetjes ervoor is ie natuurlijk niet geborgd en schuift ie zo weer naar binnen..
Is nummer 18 nu een of ander klemringetje...? Toen ie er nog op zat heb ik er verder ook niet echt naar gekeken..
 
Laatst bewerkt:
Ah bedankt voor dat plaatje! Zoiets was het idd. Ik vind het wel een aparte borging.. want dat gleufje in die as is ook maar minimaal... Die zal er tijdens de rit dan ook misschien wel zijn afgesprongen ofzo... ik neem aan dat ie behoorlijk op spanning staat en dat je hem naar buiten moet trekken om los te krijgen??

Zelf heb ik net dat pedaaltje los gehaald, en ff bewerkt met de hamer :p Resultaat, een schakelpedaal die er weer normaal op past en niet meer die standaard raakt! Hij lijkt weer te schakelen als het hoort, hij veert nu ook bij het terugschakelen weer gewoon omhoog, dus dat werkt weer als vanouds. Komende week maar even een testritje maken.
Ik moet dan dinsdag maar ff zo'n borgring halen, want die hebben wij niet...
Nummer 13 en 3 hebben we wel liggen hier thuis.
Zal wel weer ff wennen zijn straks, dat ik niet meer mijn voet onder dat pedaal hoef te houden om hem vervolgens weer omhoog te duwen naar de middelste stand.. xD Nouja, even rijden en dan ben ik dat wel weer afgeleerd :P

Ik heb btw mijn automonteur niveau 2 diploma gehaald idd (was een bol opleiding). Ben nu bezig met de vervolgopleiding werkplaatsmanager, ook weer bol
 
Ah bedankt voor dat plaatje! Zoiets was het idd. Ik vind het wel een aparte borging.. want dat gleufje in die as is ook maar minimaal... Die zal er tijdens de rit dan ook misschien wel zijn afgesprongen ofzo... ik neem aan dat ie behoorlijk op spanning staat en dat je hem naar buiten moet trekken om los te krijgen??

Zelf heb ik net dat pedaaltje los gehaald, en ff bewerkt met de hamer :p Resultaat, een schakelpedaal die er weer normaal op past en niet meer die standaard raakt! Hij lijkt weer te schakelen als het hoort, hij veert nu ook bij het terugschakelen weer gewoon omhoog, dus dat werkt weer als vanouds. Komende week maar even een testritje maken.
Ik moet dan dinsdag maar ff zo'n borgring halen, want die hebben wij niet...
Nummer 13 en 3 hebben we wel liggen hier thuis.
Zal wel weer ff wennen zijn straks, dat ik niet meer mijn voet onder dat pedaal hoef te houden om hem vervolgens weer omhoog te duwen naar de middelste stand.. xD Nouja, even rijden en dan ben ik dat wel weer afgeleerd :P

Ik heb btw mijn automonteur niveau 2 diploma gehaald idd (was een bol opleiding). Ben nu bezig met de vervolgopleiding werkplaatsmanager, ook weer bol
bol.com :?


:+
 
circlip_big0938025003-01_269a.jpg


weinig mensen weten dit (denk ik toch, ben daar zelf ook maar een paar geleden jaar op gewezen), maar zo'n circlips heeft dus wel degelijk een richting.

op de foto ligt de circlips met de afgeronde kanten naar boven, op de andee kant zijn deze recht. je moet de circlips steeds zo monteren, dat de rechte kanten wijzen naar de richting langswaar de circlips zou kunnen lossen. in TS zijn geval, moeten de rechte kanten dus aan de buitenkant zitten. Dit omdat de circlips er dan moeilijker af komt.
 
Laatst bewerkt:
As en circlip roesten ook. Zo'n circlip kan echt wel wat hebben nieuw. Als je een nieuwe monteert groefje waar de circlip in valt even opknappen met een ijzerzaag zodat de circlip er weer netjes invalt/klemt.
 
groef hoeft normaal niet dieper alleen schoon. en vraag even ergens een circliptang te leen. door ze op de hobby manier te monteren willen ze nog wel eens verbuigen en dan heb je er niks meer aan. ook springen ze dan heel makkelijk weg. daar heb je met de juiste tang geen last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan