spanningregelaar wordt zo warm dat die rookt

dennis_put

MF'er
9 feb 2009
221
0
zwolle
Vanmiddag liet ik mijn motor stationair draaien ongeveer 5 min en begon er een beetje rook bij de spanningsregelaar weg te komen .ben daarna van assen gewoon nog naar huis gereden hij was daarna wel warm maar niet zo heet als op assen betekent dit dat de spanningsregelaar aan vervanging toe is
 
Ik zou eens heel goed kijken, of de stekker van de sr niet aan het smelten is. Dit komt nogal eens voor als deze een slecht contact heeft. En anders wordt hij zo heet, dat hij waarschijnlijk niet lang meer leeft.
 
Was geen vocht rook naar bedrading bij de motorzaak zeggen ze dat het de spanningregelaar is hebben 900 rr wel vaker last van maar ga eerst even de bedrading checken voor dat ik een nieuwe haal en het zelfde heb
 
Was geen vocht rook naar bedrading bij de motorzaak zeggen ze dat het de spanningregelaar is hebben 900 rr wel vaker last van maar ga eerst even de bedrading checken voor dat ik een nieuwe haal en het zelfde heb
Ook gehad, blade uit 92. Ding was aan het smelten, gauw vervangen is het advies.
Want elektronica werkt op rook, als het rook eruit is, werkt het niet meer :)
 
Regulator Rectifier VFR VTR Hornet for CBR 250 400 600 900 RR | eBay

$(KGrHqZ,!g4F!cGcP!JDBQH+LF1-Rg~~60_12.JPG


koop er gelijk 2, heb je 1 reserve
 
Maar je vervangt onderdelen toch omdat ze defect zijn?
Toch niet omdat ze goedkoop zijn?
Of vervang jij als je band lek is je achterlichtje omdat dat goedkoper is dan een nieuwe band?
yep, maar met die stekkers en SR'S gaan meestal samen is mijn ervaring. En die van China doen het prima en zijn niet duur, alleen geduld hebben voordat 'ie op de mat ligt.
 
Laatst bewerkt:
Deze regelaar/gelijkrichter heb ik ook. Die uit Hong Kong geven wel eens wat te veel stroom. Het is trouwens moeilijk dat precies te meten met een eenvoudige meter maar controleer het eens met de multimeter op de accu. Een multimeter moet je echt hebben zodat je altijd weet waar je aan toe bent. Motor uit en de batterij hoort ongeveer tussen de 12,6 en 12,8 Volt te zijn. Met draaiende motor zal de meting wel eens 14,2 Volt kunnen wezen. Bij meer toeren gaat het begrenst worden en wil dan snel dalen naar misschien wel 13 Volt. 15 Volt wordt te veel, bij welk toerental dan ook en dan terugsturen of vervangen.

Jij hebt wel heel lang warmgedraaid. Weet je dat de motor snel moet opwarmen en dat de aangewezen methode hiervoor: gaan rijden, is? Ik ben dus benieuwd of jou meting bij stationair draaiende motor niet heel erg hoog is en jou probleem hierdoor veroorzaakt wordt.

Je mag de regulator niet gebruiken om de accu tijdens of voor de rit te laden, daar kan deze heel goed overbelast van raken. Daarvoor zal je een lader moeten gebruiken en eventuele problemen moeten oplossen. Er hoort ook wel enige stroomafname te zijn want overschot aan spanning voert de regulator af en daardoor wordt die ook heetgebakerd. Beoordeel in elk geval of je niet kortsluiting hebt, die kan aan het einde van de lijn zitten: in de accu. Dan heb je de accu te testen op of er werkelijk wat in zit, of net genoeg voor een startpoging en te bekijken of er geen sporen van oververhitting zijn zoals zwarte plekken of verbogen zijkanten. Bij het laden met de lader, op 1/10e van de capaciteit dus ongeveer 1 Ampere, moeten de accu en de lader nog betrekkelijk koel blijven.

Er zit voornamelijk rubberpasta in zo een apparaat. De componenten hangen er gewoon in. Het kan goed zijn dat dit van een soort is dat een beetje rookt bij te sterke verhitting. De rook hoeft dus echt niet van de elektronica zelf te zijn.

Een enkel blauw vonkje kan de stekker bij wijze van spreken al doen smelten. Zo een slecht contact zal ook de dynamo op de andere twee gele kabels overbelasten. Controleer die stekker daarom regelmatig. De contacten van deze regulatoren zitten vaak veel te ver naar beneden, waardoor ze (afhankelijk van het type stekker) onder de kabelschoenen in de stekker kunnen belanden. Ik heb nu een stekker waarbij dit niet kan. Het is de moeite om dit bij controle eens te bekijken.

Groet. Alfred
 
Deze regelaar/gelijkrichter heb ik ook. Die uit Hong Kong geven wel eens wat te veel stroom. Het is trouwens moeilijk dat precies te meten met een eenvoudige meter maar controleer het eens met de multimeter op de accu. Een multimeter moet je echt hebben zodat je altijd weet waar je aan toe bent. Motor uit en de batterij hoort ongeveer tussen de 12,6 en 12,8 Volt te zijn. Met draaiende motor zal de meting wel eens 14,2 Volt kunnen wezen. Bij meer toeren gaat het begrenst worden en wil dan snel dalen naar misschien wel 13 Volt. 15 Volt wordt te veel, bij welk toerental dan ook en dan terugsturen of vervangen.

Jij hebt wel heel lang warmgedraaid. Weet je dat de motor snel moet opwarmen en dat de aangewezen methode hiervoor: gaan rijden, is? Ik ben dus benieuwd of jou meting bij stationair draaiende motor niet heel erg hoog is en jou probleem hierdoor veroorzaakt wordt.

Je mag de regulator niet gebruiken om de accu tijdens of voor de rit te laden, daar kan deze heel goed overbelast van raken. Daarvoor zal je een lader moeten gebruiken en eventuele problemen moeten oplossen. Er hoort ook wel enige stroomafname te zijn want overschot aan spanning voert de regulator af en daardoor wordt die ook heetgebakerd. Beoordeel in elk geval of je niet kortsluiting hebt, die kan aan het einde van de lijn zitten: in de accu. Dan heb je de accu te testen op of er werkelijk wat in zit, of net genoeg voor een startpoging en te bekijken of er geen sporen van oververhitting zijn zoals zwarte plekken of verbogen zijkanten. Bij het laden met de lader, op 1/10e van de capaciteit dus ongeveer 1 Ampere, moeten de accu en de lader nog betrekkelijk koel blijven.

Er zit voornamelijk rubberpasta in zo een apparaat. De componenten hangen er gewoon in. Het kan goed zijn dat dit van een soort is dat een beetje rookt bij te sterke verhitting. De rook hoeft dus echt niet van de elektronica zelf te zijn.

Een enkel blauw vonkje kan de stekker bij wijze van spreken al doen smelten. Zo een slecht contact zal ook de dynamo op de andere twee gele kabels overbelasten. Controleer die stekker daarom regelmatig. De contacten van deze regulatoren zitten vaak veel te ver naar beneden, waardoor ze (afhankelijk van het type stekker) onder de kabelschoenen in de stekker kunnen belanden. Ik heb nu een stekker waarbij dit niet kan. Het is de moeite om dit bij controle eens te bekijken.

Groet. Alfred
Ik geloof niet dat je helemaal weet hoe zo'n spanningsregelaar werkt.
Hoe meer gebruikers je hebt ( dus ook een bijna lege accu) hoe beter dit is voor de regelaar.
De regelaar zorgt voor een zo grote belasting dat de spanning stabiliseert op zo'n 14 volt.
Deze belasting zorgt ervoor dat de dynamospanning zal dalen.
Als je minder gebruikers aan hebt zal de dynamo een hogere spanning leveren en krijgt de regelaar het meer voor zijn kiezen.
 
Een regelaar werkt met het principe van 'affakkelen'. Een term uit de olie-industrie, waar bij het pompen van olie alle gas en overbodige andere troep verbrand wordt.

Een regelaar zal het teveel aan voltage affakkelen, dwz. naar de aarde terugsturen, en het nodige deel naar de accu sturen om die op te laden. Het teveel aan voltage dat naar de aarde terug gestuurd wordt levert een stroom op. Die stroom mag niet te hoog zijn, anders heb je een kortsluiting. Die stroom wordt dus begrensd (zeg maar, met een weerstand, hoewel het meestal op andere manieren gebeurt). Die weerstand zet een groot deel van de stroom om in warmte. Vandaar dat je regelaar bij normaal gebruik heet wordt, en hij gekoeld moet worden (door het frame en door de rijwind).

De weerstand moet fysiek sterk genoeg zijn om die stroom en die hitte te kunnen verwerken. Meestal gaat dat lang goed, maar electronica kan toch niet zo heel goed tegen langdurige hitte. Dus op een dag gaat er iets kapot.

Er is dan een grote kans op een kortsluiting, en dan wordt de stroom en hitte zo hoog dat het één en ander gaat verbranden.

Dus... Het probleem is er, het feit dat er iets rookt betekent dat er iets aan het verbranden is. Dat betekent ook dat er een te hoge stroom loopt, en dat waarschijnlijk de regelaar of een te hoog voltage aan de accu zal doorgeven, of te veel stroom trekt van de generator.

Het resultaat is dat of je accu er aan gaat, of dat de stekker van de regelaar gaat verbranden, of dat zelfs je generator kan doorbranden.

Vervangen dus.

Terwijl je wacht tot je nieuwe regelaar binnen is, kun je nog wel met je motor rijden. Maar dan moet je de regelaar lostrekken. Het nadeel is dat je accu niet meer opgeladen wordt. Maar als je accu nog goed is, kun je die tijdelijk elke nacht onder de lader zetten en gewoon met je motor rijden. Mijn ervaring is dat je zo'n 3 dagen 50 km per dag kunt rijden op een volle accu die niet bijgeladen wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan