Gs500 loopt slecht na vervangen gasnaalden en naaldbuizen

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Mijn GS500 had uitval problemen op de snelweg. Vanaf ongeveer 100km/h begon ie in te houden. Ik heb de carburateurs open gemaakt en het bleek dat een gasnaald ver was versleten en de ander gebroken. Daarnaast waren de gasschuifgeleiders ook versleten. Ik heb de gasnaalden, de naaldbuizen en de schuifgeleiders vervangen. De motor loopt nu voor geen meter meer, optrekken lukt als je mazzel hebt met minimaal 5000rpm en anders valt ie uit. Tijdens het rijden komt ie wel vooruit maar het vermogen is weg. Het gaat allemaal een stuk beter als de choke half open staat. Stationair loopt de motor redelijk.

De kleppen staan goed, luchtfilter is nieuw, bougies doen het prima. Wie heeft de gouden tip om hem weer netjes rijdend te krijgen?
 
De nieuwe naalden en buizen zijn dezelfde als erin zaten, de sproeiers heb ik niet veranderd. De gasschuiven kunnen vrij bewegen en gaan netjes terug naar de beginpositie.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb de clipjes op dezelfde hoogte gezet als bij de originele naalden. Ik heb heel lang niks aan de carbs gedaan, 50.000 km geleden oid heb ik ze ultrasoon laten reinigen en gereviseerd. Een jaar geleden ofzoiets heb ik de stelschroeven onder de carbs wat uitgedraaid omdat ik de bougies te wit vond, ze waren daarna netjes koffiebruin.
 
Laatst bewerkt:
Mijn GS500 had uitval problemen op de snelweg. Vanaf ongeveer 100km/h begon ie in te houden. Ik heb de carburateurs open gemaakt en het bleek dat een gasnaald ver was versleten en de ander gebroken. Daarnaast waren de gasschuifgeleiders ook versleten. Ik heb de gasnaalden, de naaldbuizen en de schuifgeleiders vervangen. De motor loopt nu voor geen meter meer, optrekken lukt als je mazzel hebt met minimaal 5000rpm en anders valt ie uit. Tijdens het rijden komt ie wel vooruit maar het vermogen is weg. Het gaat allemaal een stuk beter als de choke half open staat. Stationair loopt de motor redelijk.

De kleppen staan goed, luchtfilter is nieuw, bougies doen het prima. Wie heeft de gouden tip om hem weer netjes rijdend te krijgen?
Je probleem lijkt op te weinig benzine/ te veel lucht, ivm je choke relaas.
Je zou kunnen proberen of je kunt achterhalen wat er speelt, door bij luchttoevoer wat te blokken, en hoe de boel daarop reageert.

Een andere zaak die ik je wel aanraadt, is de sproeiers controleren. Je weet nooit wie er ooit iets anders heeft in gedaan, omdat ie toen ook al niet goed liep.

Beetje basis dingen eigenlijk: sproeiers controleren, vlotterhoogte, doorstroming brandstof etc. Dan weet je dat dat iig goed is.
 
Alles nalopen dat je hebt gedaan/veranderd aan de carbs etc.

Ik vermoed dat je de carbs er af hebt gehad en misschien de rubbers niet goed terug hebt gezet, of mogelijk een scheurtje in een membraan?
 
De veren was ik inderdaad vergeten, maar daar kwam ik na 2 seconden al achter toen ik de werking van de gasschuiven met de hand controleerde :P
Het enige wat ik dus heb veranderd zijn de naalden, naaldbuizen en gasschuif geleiders. De sproeiers controleren, waar moet ik dan precies op letten? Ik heb deze fiets met 16.000 op de teller gekocht en ik zit inmiddels op 80.000. Met de carburateurs heb ik maar 1x een probleem gehad en dat was na een ultrasoonbadje en een blik tankcure voorbij, had ik dat dan niet eerder al moeten merken?
Ik zal wel beginnen met controleren of de inlaatrubbers goed afsluiten en de vlotterhoogte, daar kan ik tenminste bij zonder sleutelen :P
 
Hallo Kapitein Koek,
Heb je de benzinekraan al op de stand "PRI" geprobeerd?
Dan omzeil je de vacüumsturing hiervan en staat hij constant mechanisch open.
Als je motor nu wél redelijk doorpakt heb je waarschijnlijk een probleem in het vacüumslangetje van je kraan naar je inlaatkanaal (poreus/ingescheurd) en opent de kraan niet meer voldoende.
Succes ermee, grtz, apexapex61
 
Met dit soort dingen moet je altijd oppassen dat je je niet blind gaat staren op het gene wat je vervangen hebt ... als je misschien wel per ongeluk iets anders hebt veranderd / bent vergeten..
Kleine rubberten rondjes onder je carb deksel bijv... dat soort dingen.
 
Hallo Kapitein Koek,
Heb je de benzinekraan al op de stand "PRI" geprobeerd?
Dan omzeil je de vacüumsturing hiervan en staat hij constant mechanisch open.
Als je motor nu wél redelijk doorpakt heb je waarschijnlijk een probleem in het vacüumslangetje van je kraan naar je inlaatkanaal (poreus/ingescheurd) en opent de kraan niet meer voldoende.
Succes ermee, grtz, apexapex61


idd ook zo'n punt. :Y

Net als het verstopt zitten van de tankbeluchting.....bij rustig rijden geen last...maar zodra je het gas opentrekt ri. rijksweg oid...ben je een paar km onderweg,..sputteren en uitvallen.....sta je minuut stil,..en ff later starten ? niets aan de hand!
 
Membramen zijn 100% luchtdicht? vervangen door nieuwe of 2e handjes?

motor laten lopen zonder luchtfilter en dan even gasgeven, als het goed is zie je ze naar boven getrokken worden. zo niet, dan is er iets mis met de vacuum membramen.
 
Hallo Kapitein Koek,
Heb je de benzinekraan al op de stand "PRI" geprobeerd?
Dan omzeil je de vacüumsturing hiervan en staat hij constant mechanisch open.
Als je motor nu wél redelijk doorpakt heb je waarschijnlijk een probleem in het vacüumslangetje van je kraan naar je inlaatkanaal (poreus/ingescheurd) en opent de kraan niet meer voldoende.
Succes ermee, grtz, apexapex61

Ik rij al een jaar of 4 met de pri kraan open omdat de motor anders niet genoeg benzine krijgt op de snelweg (tankdop open helpt ook niet dus het is niet de tankontluchting). Ik dacht altijd dat dit lag aan een smerig geworden benzinekraan omdat dat een bekend kwaaltje is, de vacuumslang heb ik meer dan eens vervangen om die uit te sluiten maar dat was het probleem niet. De kraan heb ik pasgeleden nog open gehad voor een poetsbeurt maar deze was brandschoon vanbinnen. Het rubber van de kraan zag er ook nog als nieuw uit.


idd ook zo'n punt. :Y

Net als het verstopt zitten van de tankbeluchting.....bij rustig rijden geen last...maar zodra je het gas opentrekt ri. rijksweg oid...ben je een paar km onderweg,..sputteren en uitvallen.....sta je minuut stil,..en ff later starten ? niets aan de hand!

Het probleem begon al bij het synchroniseren van de carburateurs, dan werk ik met een trechter in de benzineslang dus dan kan er geen vacuum optreden. Hij viel toen al uit bij het opendraaien van het gas en toen dacht ik dat de benzine misschien nog niet helemaal door was gelopen. Helaas bleek dat ie tijdens het rijden precies hetzelfde deed.

Membramen zijn 100% luchtdicht? vervangen door nieuwe of 2e handjes?

motor laten lopen zonder luchtfilter en dan even gasgeven, als het goed is zie je ze naar boven getrokken worden. zo niet, dan is er iets mis met de vacuum membramen.

Ik zal het eens checken. Membranen zijn origineel en heb ik 2x uitvoerig geinspecteerd omdat het van die kwetsbare dingen zijn. hallo daar excollega van de gamma
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste indruk is ook dat de membramen niet goed in de zittingen gemonteerd zitten.
Je hebt alles los gehad en nu loopt het opeens voor geen meter.

Ik heb zelf al eens 3 van de 4 membramen niet goed gemonteerd en bij jou lijkt hetzelfde het geval. Sputter, sputter, sputter, niet op toeren willen komen. Aanslaan en stationair weet ik eigenlijk niet meer.
Waren wel ronde gasschuifcarbs maar dat zal wel niet verschillen van vlakke schuif.
Wel weer raar dan dat je zegt dat ze netjes teruggaan naar de beginpositie.

Denk dat ze toch niet goed in de zittingen zitten en dat het alleen de veren zijn die ze terugdrukken naar de beginpositie.
De schuiven moeten echt vertraagt en met een zuigend geluid teruggaan, en dan alle 4 met dezelfde snelheid.
 
Ik rij al een jaar of 4 met de pri kraan open omdat de motor anders niet genoeg benzine krijgt op de snelweg


Het membraan aan vacuümzijde van de kraan, doet blijkbaar het werk niet goed.
Wellicht is deze beschadigd.

De Pri-stand....gaat buiten het benzinefilter om!!, dus je loopt grote kans op vuil in de vlotterbak/sproeier!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan