Gs500 loopt slecht na vervangen gasnaalden en naaldbuizen

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Mijn GS500 had uitval problemen op de snelweg. Vanaf ongeveer 100km/h begon ie in te houden. Ik heb de carburateurs open gemaakt en het bleek dat een gasnaald ver was versleten en de ander gebroken. Daarnaast waren de gasschuifgeleiders ook versleten. Ik heb de gasnaalden, de naaldbuizen en de schuifgeleiders vervangen. De motor loopt nu voor geen meter meer, optrekken lukt als je mazzel hebt met minimaal 5000rpm en anders valt ie uit. Tijdens het rijden komt ie wel vooruit maar het vermogen is weg. Het gaat allemaal een stuk beter als de choke half open staat. Stationair loopt de motor redelijk.

De kleppen staan goed, luchtfilter is nieuw, bougies doen het prima. Wie heeft de gouden tip om hem weer netjes rijdend te krijgen?
 
De Pri-stand....gaat buiten het benzinefilter om

:? welk benzinefilter bedoel je precies? In de tank zit er een maar dat was het wel zo'n beetje :P

Bij de benzinekraan heb ik al twee keer hetzelfde probleem gezien, het verstopt zitten van het tuutje waar de vacuumslang op zit. Geen gescheurde membramen oid. Minder sucky sucky betekend dat het membraam minder ver wordt weggezogen, dus minder benzine blablabla etc gewoon nieuw kraantje kopen, eventuele benzinefilters die aangebracht zijn eraf halen, filter in de tank checken op verstoppingen, en gaan met die banaan.
 
:? welk benzinefilter bedoel je precies? In de tank zit er een maar dat was het wel zo'n beetje :P


Foutje mijnerzijds.... Ik heb benzinekranen liggen hier waarbij dat dubbel uitgevoerde filter er niet is.....wel met een enkel filter en daarnaast dus een opening zónder filter!
gpz+500.JPG

Ook een tank in handen gehad welke ik wilde gebruiken als back-up, omdat de andere een nieuw verflaagje kreeg,.... bleek dat filter van die kraan los in de tank te zweven.
 
Laatst bewerkt:
Ja de naaldbuizen kunnen er maar op een manier in dus dat zal het niet zijn. Ik moet jullie helaas nog langer in spanning houden want ik heb vandaag geen kans gezien de boel open te maken. Morgen weer een poging :P
 
Ik heb geprobeert te controleren op valse lucht, ik had ooit ergens gelezen dat je dat kon doen door remmenreiniger bij de rubber afdichtingen te spuiten, gaat het toerental omhoog dan zit er daar dus een lek. Helaas reageert de motor helemaal niet op remmenreiniger ook niet als ik het direct in de luchtinlaat spuit, iemand daar ideeen over? :P

Ik heb de motor laten draaien en de luchtinlaat deels afgedekt, hier reageerde de motor verder niet op.
Ik heb nu ook de motor weer open en heb de membranen nogmaals gecontroleerd. Ze zijn beide nog helemaal heel. Ik heb het luchtfilter eruit gehaald en nog een keer de werking van de gasschuiven gecontroleerd, dat voelt verder prima. Ik heb daarna de motor gestart en wat blijkt de linker gasschuif trilt lichtjes terwijl de rechter niet beweegt, er veranderd eigenlijk niks als ik het gas open trek.
Wat denken jullie?

-edit
Ik heb de gasschuiven omgeruild, de linker schuif beweegt nu veel meer, de rechter trilt een beetje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeert te controleren op valse lucht, ik had ooit ergens gelezen dat je dat kon doen door remmenreiniger bij de rubber afdichtingen te spuiten, gaat het toerental omhoog dan zit er daar dus een lek. Helaas reageert de motor helemaal niet op remmenreiniger ook niet als ik het direct in de luchtinlaat spuit, iemand daar ideeen over? :P

Ik heb de motor laten draaien en de luchtinlaat deels afgedekt, hier reageerde de motor verder niet op.
Ik heb nu ook de motor weer open en heb de membranen nogmaals gecontroleerd. Ze zijn beide nog helemaal heel. Ik heb het luchtfilter eruit gehaald en nog een keer de werking van de gasschuiven gecontroleerd, dat voelt verder prima. Ik heb daarna de motor gestart en wat blijkt de linker gasschuif trilt lichtjes terwijl de rechter niet beweegt, er veranderd eigenlijk niks als ik het gas open trek.
Wat denken jullie?

-edit
Ik heb de gasschuiven omgeruild, de linker schuif beweegt nu veel meer, de rechter trilt een beetje.

Volgens mij is het andersom, als ie valse lucht aanzuigt word het toerental hoger. Als je dan brandstof toevoegt zou het toerental moeten zakken.

In de lagere toeren blijven de schuiven gewoon beneden, en loopt ie op het stationaire gedeelte, en de vlinderkleppen worden geopend door de gashendel. Zogauw die zo rond de 4000 toeren loopt worden de schuiven met de gasnaalden gelift door het vacuum in de carbs. En word er meer benzine aangezogen en gemengt met zuurstof.

Als de schuiven niet gelift worden in de hogere toeren, dan is er iets niet goed. Of ze lopen te stroef, of er word valse lucht aangezogen omdat de membramen niet goed in de zittingen liggen. Of het zuigt ergens anders valse lucht.

Omdat de linker na de 2e poging nu wel gelift word (tenminste gedeeltelijk) denk ik dat je nog steeds in elk geval 1 membraam niet goed gemonteerd hebt in de zitting (je moet de rubbers even laten weken in benzine, dan worden ze iets groter en soepelder).
Of de schuiven lopen toch te zwaar omdat ze lichtelijk ingevreten/beschadigd zijn. (je moet ook alle onderdelen bij de desbetreffende carb houden, tijdens het schoonmaken, omdat alles op elkaar in is gelopen).
 
Laatst bewerkt:
Je staart je nu al een paar dagen het apezuur op je carbs....maar...wat Martell ook al aangaf....benzine-aanvoer/verloop!
Heb je al ge-checked wat apexapex61 bedoelde, vacuümslang en dat membraantje van je kraan?
Beluchtingsslang van de tank niet afgeknepen?

Als je de indruk hebt dat er voldoende benzine aanvoer is en de bougies hebben de juiste kleur,dan zou er nog een mogelijkheid zijn....nl de ontsteking!
Pas als de motor warm wordt, kan door uitzetting van materiaal, contactbreuk ontstaan.
* bougie's
*bougiekabel+kap
*bobine
*Pick-up-spoelen
 
Ik heb geprobeert te controleren op valse lucht, ik had ooit ergens gelezen dat je dat kon doen door remmenreiniger bij de rubber afdichtingen te spuiten, gaat het toerental omhoog dan zit er daar dus een lek. Helaas reageert de motor helemaal niet op remmenreiniger ook niet als ik het direct in de luchtinlaat spuit, iemand daar ideeen over? :P

Ik heb de motor laten draaien en de luchtinlaat deels afgedekt, hier reageerde de motor verder niet op.
Ik heb nu ook de motor weer open en heb de membranen nogmaals gecontroleerd. Ze zijn beide nog helemaal heel. Ik heb het luchtfilter eruit gehaald en nog een keer de werking van de gasschuiven gecontroleerd, dat voelt verder prima. Ik heb daarna de motor gestart en wat blijkt de linker gasschuif trilt lichtjes terwijl de rechter niet beweegt, er veranderd eigenlijk niks als ik het gas open trek.
Wat denken jullie?

-edit
Ik heb de gasschuiven omgeruild, de linker schuif beweegt nu veel meer, de rechter trilt een beetje.



Je staart je nu al een paar dagen het apezuur op je carbs....maar...wat Martell ook al aangaf....benzine-aanvoer/verloop!
Heb je al ge-checked wat apexapex61 bedoelde, vacuümslang en dat membraantje van je kraan?
Beluchtingsslang van de tank niet afgeknepen?

Als je de indruk hebt dat er voldoende benzine aanvoer is en de bougies hebben de juiste kleur,dan zou er nog een mogelijkheid zijn....nl de ontsteking!
Pas als de motor warm wordt, kan door uitzetting van materiaal, contactbreuk ontstaan.
* bougie's
*bougiekabel+kap
*bobine
*Pick-up-spoelen

Koek zegt dat de linker gasschuif nu wel gelift word. Is niet helemaal duidelijk hoever en vanaf welke toeren.
Ik snap alleen niet de overeenkomst tussen het niet gelift worden van de gasschuiven (terwijl ie de motor wel boven de 5000rpm heeft gekregen) en geen benzinetoevoer/ontsteking.
 
Wat bedoel je er veranderd eigenlijk niks als je het gas opentrekt? De gasschuiven gaan niet omhoog?

Ja, dat was inderdaad het geval toen ik de schuiven nog niet had omgewisseld. De linker schuif trilde een beetje en in de rechter schuif zat geen beweging. Verder het gas open trekken zorgde er simpelweg voor dat de motor uitviel.
Na het omwisselen bewoog de linker schuif mooi omhoog bij inderdaad ongeveer 4000 toeren ofzoiets, de rechter schuif ging niet omhoog en trilde een beetje.


Als de schuiven niet gelift worden in de hogere toeren, dan is er iets niet goed. Of ze lopen te stroef, of er word valse lucht aangezogen omdat de membramen niet goed in de zittingen liggen. Of het zuigt ergens anders valse lucht.

Omdat de linker na de 2e poging nu wel gelift word (tenminste gedeeltelijk) denk ik dat je nog steeds in elk geval 1 membraam niet goed gemonteerd hebt in de zitting (je moet de rubbers even laten weken in benzine, dan worden ze iets groter en soepelder).
Of de schuiven lopen toch te zwaar omdat ze lichtelijk ingevreten/beschadigd zijn. (je moet ook alle onderdelen bij de desbetreffende carb houden, tijdens het schoonmaken, omdat alles op elkaar in is gelopen).

Ik weet zeker dat die membranen goed zijn en dat ik ze goed heb gemonteerd, daar kan je vrijwel niets verkeerd aan doen. Dat heb ik nou 3x uitvoerig bekeken en dat is het gewoon niet. Ik heb nu wel de gasschuifgeleiders nog een keer goed bekeken en de rechter schuifgeleider is inderdaad wat ingesleten, als in er zit een hobbeltje aan de bovenkant. Als ik de schuif wat richting de motor duw (wat ook gebeurt als er lucht langs stroomt) dan blijft de schuif soms hangen. Ik denk dat ik om de schuifgeleiders uit te sluiten de oude versleten geleiders terug zet om te kijken of het dan weer werkt.

Het probleem is dat deze schuifgeleiders niet meer nieuw zijn te krijgen en de oude gewoon door zijn gesleten, er zijn letterlijk gaten in gevallen. Ik heb een setje 2de hands schuifgeleiders van een mede mf-er overgenomen maar eigenlijk is dat ook gewoon oude meuk die al voor 50% op is. Misschien dat deze plastic dingetjes wel in combinatie zijn te krijgen met een nieuwe carb maar dan praat je over 700eu en daar kan ik een andere goedrijdende gs voor kopen :/
 
Als je gasschuif niet omhoog gaat bij flink gas geven ligt daar dus je probleem.
Zeker weten dat #22 er nog zit op het plaatje hierboven gepost? ;)
Anders inderdaad problemen met gasschuif, membraam of valse lucht.
 
Koek zegt dat de linker gasschuif nu wel gelift word. Is niet helemaal duidelijk hoever en vanaf welke toeren.
Gasschuiven liften het best onder de omstandigheden die er moeten heersen.
En zie ik het trillen van die schuiven als een verstoring in de luchtaanvoer!
Reinhoud heeft het dan juist......een perslucht-spuit om de hoge aanzuigsnelheid te kopiëren,...Want met een gesloten airbox en aansluitkelken heb je een gecontroleerd 'tunneltje' waar de wind flink doorheen blaast.

Ik snap alleen niet de overeenkomst tussen het niet gelift worden van de gasschuiven (terwijl ie de motor wel boven de 5000rpm heeft gekregen) en geen benzinetoevoer/ontsteking.


Ik ga er van uit dat je mijn inbreng bedoelt. Ik geef nergens een overeenkomst aan!

Met hetgeen ik aangeef doel ik op de eerste post van de kapitein.
Als een motor 'vreemd' begint te doen zoals inhouden....zijn er tientallen mogelijkheden die zoiets kunnen veroorzaken. Na uitwisselen van onderdelen op de carburateurs, is het schijnbaar verergerd. Montagefout?
Er is in principe nog niets opgelost!

En als de kleine lucht-venturi-openingen waar Martell op doelt ook in orde zijn...

welke optie's kun je dan nog meer verzinnen!
 
Ja, dat was inderdaad het geval toen ik de schuiven nog niet had omgewisseld. De linker schuif trilde een beetje en in de rechter schuif zat geen beweging. Verder het gas open trekken zorgde er simpelweg voor dat de motor uitviel.
Na het omwisselen bewoog de linker schuif mooi omhoog bij inderdaad ongeveer 4000 toeren ofzoiets, de rechter schuif ging niet omhoog en trilde een beetje.Ik weet zeker dat die membranen goed zijn en dat ik ze goed heb gemonteerd, daar kan je vrijwel niets verkeerd aan doen. Dat heb ik nou 3x uitvoerig bekeken en dat is het gewoon niet. Ik heb nu wel de gasschuifgeleiders nog een keer goed bekeken en de rechter schuifgeleider is inderdaad wat ingesleten, als in er zit een hobbeltje aan de bovenkant. Als ik de schuif wat richting de motor duw (wat ook gebeurt als er lucht langs stroomt) dan blijft de schuif soms hangen. Ik denk dat ik om de schuifgeleiders uit te sluiten de oude versleten geleiders terug zet om te kijken of het dan weer werkt.

Het probleem is dat deze schuifgeleiders niet meer nieuw zijn te krijgen en de oude gewoon door zijn gesleten, er zijn letterlijk gaten in gevallen. Ik heb een setje 2de hands schuifgeleiders van een mede mf-er overgenomen maar eigenlijk is dat ook gewoon oude meuk die al voor 50% op is. Misschien dat deze plastic dingetjes wel in combinatie zijn te krijgen met een nieuwe carb maar dan praat je over 700eu en daar kan ik een andere goedrijdende gs voor kopen :/


Als jij die membranen en schuiven juist hebt gemonteerd, dus geen twijfel....
..en als je die schuiven allebei makkelijk omhoog kunt duwen.. is er niets aan de hand.
Als de schuif even blijft hangen...imho ook niet...maar je kunt die optie van Martell nog checken...kanaaltje venturi schoonmaken.
 
Heb je ook een compressor?
Even met een luchtspuit aan de kant waar de lucht wordt ingezogen blazen, boven in de extra opening, dan hoort de gasschuif omhoog te gaan.

Als je het membraan niet goed hebt gemonteerd gebeurd dat namelijk niet..

Zou je dat nog verder toe kunnen lichten? Waar moet ik precies de lucht in blazen?
 
Gasschuiven liften het best onder de omstandigheden die er moeten heersen.
En zie ik het trillen van die schuiven als een verstoring in de luchtaanvoer!
Reinhoud heeft het dan juist......een perslucht-spuit om de hoge aanzuigsnelheid te kopiëren,...Want met een gesloten airbox en aansluitkelken heb je een gecontroleerd 'tunneltje' waar de wind flink doorheen blaast.Ik ga er van uit dat je mijn inbreng bedoelt. Ik geef nergens een overeenkomst aan!

Met hetgeen ik aangeef doel ik op de eerste post van de kapitein.
Als een motor 'vreemd' begint te doen zoals inhouden....zijn er tientallen mogelijkheden die zoiets kunnen veroorzaken. Na uitwisselen van onderdelen op de carburateurs, is het schijnbaar verergerd. Montagefout?
Er is in principe nog niets opgelost!

En als de kleine lucht-venturi-openingen waar Martell op doelt ook in orde zijn...

welke optie's kun je dan nog meer verzinnen!


Ja, oke dat klopt.
Ik was het ook 100% met je eens geweest als Koek niet net van te voren gepost had, dat 1 van de schuiven nu wel op en neer ging na het verwisselen.
Dan denk ik je hebt eroverheen gelezen, of je neemt TS niet helemaal serieus. (was inderdaad wel wazig, de schuif beweegt nu meer)
Nja ik lees gewoon wat ie schrijft en dan neem ik aan dat ie bedoeld dat 1 van de schuiven nu wel vacuum gelift word, en dan snap ik niet dat je opeens over benzinetoevoer/ontsteking begint.

In elk geval het lijkt wel brakke zooi te zijn. De geleiders zijn 50% en het is niet op elkaar ingelopen wat storing geeft en er zal wel valse lucht langsgaan.

Denk niet dat het zaakje weer 100% kan worden zonder nieuwe geleiders en schuiven, ook al schuur je het zaakje op elkaar in.
En er zal inderdaad nog wel meer aan mankeren.
 
Denk niet dat het zaakje weer 100% kan worden zonder nieuwe geleiders en schuiven, ook al schuur je het zaakje op elkaar in.
En er zal inderdaad nog wel meer aan mankeren.

Dat zou zuur zijn aangezien de schuifgeleiders niet nieuw zijn te krijgen, ja bij een setje nieuwe carbs van 700 euro maar dat heeft niet echt zin. De gasschuiven zelf zijn nog prima, niet zichtbaar of voelbaar ingesleten. Het zijn echt de schuifgeleiders en in dat geval kan je van zowel Suzuki als Mikuni ongezien de tyfus krijgen :/
 
Laatst bewerkt:
Ben eigenlijk ook nog benieuwd of jouw 'fiets' een 25kW is?

Die gasschuiven/geleiders...(mijn ervaring) slijten niet zodanig snel, dat je daar vervanging voor moet gaan zoeken. Ik heb een aantal motorfietsen met km-standen van 70k/120k....en die schuiven zijn nog prima. Er mag enige speling op zitten. De naald en naaldbuis zijn belangrijker en die heb je al vervangen.

Zou je dat nog verder toe kunnen lichten? Waar moet ik precies de lucht in blazen?
deze openingen....gewoon recht naar binnen tegen de schuif aan...
a20791e12af301d0fad99c_m.JPG


Als de motor toeren maakt, komt de lucht door "het tunneltje" en wordt recht in die carb. opening geleid. Blaas voor het gemak eens door die smalle sleuf heen en zie wat er gebeurd met die schuif..... :)
Die gaat omhoog... en waarom....door dat tunneltje effect van die paar centimeter rubber...
De lucht wordt dan zo hard aangezogen dat het er voor zorgt dat die wind in dat sleufje geforceerd wordt....waardoor de schuif 'lift ' krijgt.

als de airbox er af ligt is die luchtaanvoer verstoord.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou zuur zijn aangezien de schuifgeleiders niet nieuw zijn te krijgen, ja bij een setje nieuwe carbs van 700 euro maar dat heeft niet echt zin. De gasschuiven zelf zijn nog prima, niet zichtbaar of voelbaar ingesleten. Het zijn echt de schuifgeleiders en in dat geval kan je van zowel Suzuki als Mikuni ongezien de tyfus krijgen :/

Nja 100% hoeft het ook niet te worden. Ik kan me voorstellen dat je vacuumverlies hebt langs de geleiders, en dat de schuiven iets te laat gelift worden. Dan zou je de veren iets in kunnen korten, maar waarschijnlijk zijn die al wat slapper geworden dus dan heft het mekaar weer op.
Slechter dan met de oude geleidingen kan het niet worden.
Ik denk toch dat het iets te zwaar loopt omdat het niet op elkaar is ingelopen. Ik weet niet wat voor materiaal het is? De schuif zal wel van kunststof zijn. De geleider van aluminium ofzo? Ik ken die vlakkeschuifdingetjes niet. Hoe monteer je die geleiders? Als ze niet helemaal in de goeie lijn gemonteerd zitten, gaat het ook vreten.

In elk geval het lijkt me dat met de vinger op en neer drukken wat anders is dan als het met vacuum gebeurd. Zo'n schuif gaat iets kantelen/draaien en dan wil het met vacuum net niet, en met de vinger wel.
Ik denk dat je die geleidingen iets op mekaar in moet schuren/polijsten met turtle wax of zoiets dergelijks. En kijken of de geleidingen er wel goed inzitten.

En heb je de nr.22's (denk o-ringetjes) van Martell en Kawa niet op de vloer liggen inplaats van in de carbs?
 
Terug
Bovenaan Onderaan