stuur scheef?

chimaera020

Die hard MF'er
2 jun 2013
630
1
Amsterdam
Hai

gisteren heb ik een VFR750F 1992 gekocht. Bij de testrit vond ik al dat het stuur scheef stond, maar mijn buddy die meer verstand heeft van motoren deed ook een testrit en zei dat niets hem opviel.

Nu ben ik heel erg visueel ingesteld en als iets scheef zit dan valt me dat continu op. Ook voelde het als dat mijn linkerhand verder van mijn afstond dan mijn rechterhand.

Bij stilstaan zie je het niet zo, echt minimaal, maar als je rijdt zie je het heel erg.
Ik kon er geen foto van maken tijdens het rijden dus ik heb ik even provisorisch een foto van een willekeurige dashboard/stuur gepakt en ff snel geknipt en plakt om te laten zien hoe het stuur eruit ziet als ik rijd.

Hopelijk kan iemand iets zinnigs zeggen.

ps. De voorband is ook wat scheef versleten.

zo zou een stuur er normaal uit moeten zien, recht (zie de verhouding van stuur en dashboard)

Schermafbeelding2013-09-24om145944.png


en zo staat ie bij mij als ik rijd.


Schermafbeelding2013-09-24om150219.png



Bij Reivilo zeiden ze dat ik moest beginnen met een andere voorband, maar ik betwijfel dat dit het probleem oplost. Iemand?
 
Ik zou eens beginnen met een andere voorband en kijk ook eens of je achterwiel wel recht staat. Hoewel ik eerlijk gezegd betwijfel of je die scheef kunt zetten bij een enkelzijdige brug.
 
Ik zou eens beginnen met een andere voorband en kijk ook eens of je achterwiel wel recht staat. Hoewel ik eerlijk gezegd betwijfel of je die scheef kunt zetten bij een enkelzijdige brug.

Dus toch een andere voorband eerst doen? Kan dat zoveel uitmaken?
Achterband lijkt me ook niet mogelijk scheef erin te zetten idd. Die heeft overigens geen schuine slijtage.
 
ik zou juist je voorvork eens goed bekijken. Kuip er af en kijken of deze getordeerd is (een beetje gedraaid dus) gebruik evt een laserpen ofzo. Zo ja, eventjes het voorwiel in de lucht (kratje onder t frame ofzo, of hang de bike ff aan t plafond, zoiets) voorvork bouten los schroeven (hoeft niet helemaal er af, maar gewoon zodat de boel een beetje los is) en een beetje recht trekken. Heeft bij mijn vork zeer goed geholpen.
 
denk dat je de vorkpoten/kroonplaat en T-stuk ff los moet halen.
Ook zou ik je voorspatbord[beugel zit eronder] eraf halen.
Zorgen dat je je voorwiel recht houd en naar Links sturen en de boel weer vastdraaien.
Wellicht dat alles een kleine optater heeft gehad ?
 
denk dat je de vorkpoten/kroonplaat en T-stuk ff los moet halen.
Ook zou ik je voorspatbord[beugel zit eronder] eraf halen.
Zorgen dat je je voorwiel recht houd en naar Links sturen en de boel weer vastdraaien.
Wellicht dat alles een kleine optater heeft gehad ?

dat vermoed ik idd dat ie een kleine klapper heeft gemaakt.

Nu ben ik zelf zo a-technisch als maar zijn kan en naar de garage brengen is meteen weer een dikke duit.

Misschien dat iemand samen met mij naar de situatie wilt kijken en knutselen?
 
dat vermoed ik idd dat ie een kleine klapper heeft gemaakt.

Nu ben ik zelf zo a-technisch als maar zijn kan en naar de garage brengen is meteen weer een dikke duit.

Misschien dat iemand samen met mij naar de situatie wilt kijken en knutselen?
Laten richten bij een vakman?
Desnoods even bellen om te vragen wat dat kost, wellicht is het je de kosten waard.
 
Als je een motor gaat proefrijden en je denkt dat het stuur scheef staat, waarom koop je hem dan?

Lijkt erop dat inderdaad het een en ander recht gezet moet worden na een schuiver of een klap. Worst-case: nieuwe voorpoten.
 
Als je een motor gaat proefrijden en je denkt dat het stuur scheef staat, waarom koop je hem dan?

Lijkt erop dat inderdaad het een en ander recht gezet moet worden na een schuiver of een klap. Worst-case: nieuwe voorpoten.

Omdat mijn buddy het niet echt merkte, dacht ik dat het aan mijn dwangneurotische kant lag om alles super symmetrisch te hebben. Maar na een paar dagen rijden merk ik dat ik er echt iets aan gedaan wil hebben.

Verder rijdt de motor belachelijk fijn!
 
ken een Up Side Down Van een ducsje gemonteerd. pertanks 4 cm lager van voor, beter voor te sturen.

Vertaling voor de Noorderburen:

Ik heb een USD voorvork van een ducati (model niet genoemd) gemonteerd.

pertanks = pertang = nochtans (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/pertang)

4 cm gezakt en is beter voor te sturen, met die nochtans doelt hij op het feit dat de motorfiets nog goed rechtdoor gaat zonder 20 tankkloppers te krijgen.
 
Zet je voorwiel even vast . de klemmen van je vorkpoten even losmaken zowel boven als beneden, en draai dan even met het stuur een beetje op en neer, zet je stuur recht, dan de klemmen weer vast, en kijk of de voorpoten nog lekker veren.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan