cafe racer ( elektriciteit)

BurnOuut

Rookie
29 dec 2012
7
0
zele
hallo

ik heb sins kort mijn aankopen allemaal binnen gekregen voor en mooie cafe racer te bouwen ..
ben dus vorige week begonnen met te demonteren van de YAMAHA XJ750
alles loopt vlot tot nu toe maar ben verschoten van hoeveel bekabeling er is
en eerlijk gezegd daar ben ik niet zo goed in ;(
nu is mijn vraag wand mag je weg laten wat niet wand ik weet dat ik niet alles zomaar er kan afzwieren ..
deze moto heeft ook geen kickstarter ( elektrisch dus )
en heeft 4 cilinders
IK WIL BEHOUDEN
- voorlicht ' achterlicht
- claxon
- starter
- en het gene dat er gewoon op moet blijven

help me AUB ik heb het nodig
 
Knipperrelais laten zitten met aansluitkabels. Knippers zijn verplicht.
Wat je niet gebruikt nog niet afknippen of verwijderen. Eerst alles werkend maken wat je nodig hebt ,daarna pas overbodige afknippen of verwijderen.
Of je verstopt de ongebruikte stekkers/kabels, zodat je ze altijd weer kunt gebruiken, mocht je `m weer origineel willen maken.
Zelf heb ik alleen een snelheidsmeter met verlichting op mijn cockpit de rest is weg.
full
 
ik dank u hartelijk !!
mag ik vragen waar u zelf de informatie haalde ?
of ben je gewoon goed in elektriek?

wand ik denk dat ik nog veel in de hare zal krabben tegen dat ik da kabelboom goed krijg

alvast al super hard bedankt!!
 
Gewoon aan beginnen.
Heb ook geen ballen verstand van elektriek, maar het is een logische wetenschap. Wat je niet gebruikt sluit je niet aan. De kabelboom heeft draadkleuren en de stekkers zijn uniek. Veel kan er niet verkeerd gaan of iemand is zelf gaan experimenteren met de bekabeling.
Zorg voor een werkplaats handboek (ook online te vinden).
Nummer de bougiekabels nu ze nog op de goede plaats zitten. Maak foto`s van dingen die onduidelijk kunnen worden of zijn.
 
hier ga ik zeker iets mee kunnen doen
heeel erg bedankt !!
& inderdaad zoe een manuel is intressant ' ik heb er vorige week dus ook al een besteld ..:)
ik zal ook gauw eeens een paar foto's posten :)

bedankt!!
 
Ojee.
Je hebt gelijk, heb ik net voor€49,= knippers gemonteerd, maar dat is voor mijn eigen veiligheid. ;)
Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
•grote lichten, dimlichten,
•stadslichten,
•richtingaanwijzers,
•achterlichten,
•remlichten,
•een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat en
•niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 oktober 1995 doch voor 17 juni 1999 moeten zijn voorzien van:
•grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG
•stadslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG
•richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG
•achterlichten die voldoen aan het bepaalde inrichtlijn 97/24/EG
•remlichten die voldoen aan het bepaalde inrichtlijn 97/24/EG
•een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG
•niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 1 november 1995, moeten zijn voorzien van:
•een groot licht en een dimlicht, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG
•richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG
•een achterlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG
•een remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG
•een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG:
•een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/757/EEG.
 
Goedenavond,

Altijd lastig... fatsoendelijk betrouwbare elektriek maken op een minimalistische cafe racer.
Ik heb zonder nadenken alles van de oude kabelboom weggemikt. Oud, onbetrouwbaar en een hoop overbodige delen.

Ik ga t.z.t. deze gebruiken denk ik:

munit_new_04_800_2.jpg


Extra info hier

Die lui maken echt vet spul, maar wel heel duur... Die M-unit is volgens mij wel een briljante basis voor moderne en betrouwbare elektriek op je cafe racer of ander project.

Succes ermee in ieder geval!

Later,

Loek
 
Ojee.
Je hebt gelijk, heb ik net voor€49,= knippers gemonteerd, maar dat is voor mijn eigen veiligheid. ;)
Dat is één eis. De andere is dat een motor is zoals tijdens de oorspronkelijke type-goedkeuring.

Als een motor die in 1765 goedkeuring kreeg toen twee spiegels en knippers had, moet dat in 2145 ook zo zijn.
 
Goedenavond,

Altijd lastig... fatsoendelijk betrouwbare elektriek maken op een minimalistische cafe racer.
Ik heb zonder nadenken alles van de oude kabelboom weggemikt. Oud, onbetrouwbaar en een hoop overbodige delen.

Ik ga t.z.t. deze gebruiken denk ik:

[afbeelding]

Extra info hier

Die lui maken echt vet spul, maar wel heel duur... Die M-unit is volgens mij wel een briljante basis voor moderne en betrouwbare elektriek op je cafe racer of ander project.

Succes ermee in ieder geval!

Later,

Loek

Op een minimalistische café racer :?
 
Ik snap heus wel dat een cafe racer ALTIJD minimalistisch moet zijn ;) maar tegenwoordig moeten er toch weer knippers op en allerlei extra dingen... en dan komt de vraag al snel waar laat je de rommel. En dan zou zo'n M-unit wel eens briljant kunnen zijn.
Zeker als je een kabelboom vanaf niks wil maken....
 
Dat is één eis. De andere is dat een motor is zoals tijdens de oorspronkelijke type-goedkeuring.

Als een motor die in 1765 goedkeuring kreeg toen twee spiegels en knippers had, moet dat in 2145 ook zo zijn.
Nee, dat is niet zo, de motor moet aan de eisen van de wegenverkeerswet voldoen. Tandwielverhoudingen staan ook in de typegoedkeuring maar die mag je (in Nederland) wel gewoon wijzigen.
 
Idd, 245 euro voor een veredelde zekeringenkast waar je een toeter en een groot licht mee aan gaat sturen lijkt me redelijk overbodig.

Ik weet dat er ergens op het forum een schema rondzwerft voor minimale benodigdheden maar ik kan het zo snel niet vinden.
 
Idd, 245 euro voor een veredelde zekeringenkast waar je een toeter en een groot licht mee aan gaat sturen lijkt me redelijk overbodig.

Ik weet dat er ergens op het forum een schema rondzwerft voor minimale benodigdheden maar ik kan het zo snel niet vinden.
Voor op een caferacer waar niks op moet is het misschien wel overkill, maar je kunt wel bijna alle relais en de helft van je bedrading uit een iets modernere motor weglaten, alles zit in dat kastje.
 
Plank met spijker/schroef per onderdeel (achterlicht, kenteken, knippers etc etc) op lengte zoals op de motor. Netjes labelen, kripmpkous erover, stekkertjes eraan en gaan.....

Zo'n plank met spijkers is alleen bedoeld voor reproductie. Je moet toch echt eerst met een complete kabelboom aanzetten voordat je de spijkertjes op de juiste plaats op de plank kunt slaan.

Tenzij je echt geniaal bent in het vertalen van een 3 dimensionaal ding (kabelboom) naar een 2 dimensionaal plat vlak.

Wat je normaal gewoon doet is alle tank, zitjes en whatever van de motor af halen. Dan de kabels leggen zoals je denkt dat ze het beste zitten en dan vast tapen. De bedrading zo lang mogelijk 'te lang houden' en pas op lengte afknippen wanneer je helemaal blij bent met het resultaat.

Vervolgens alle bedrading aan elkaar vast tapen. Aangezien je toch een one-off maakt, kun je meteen het beste vulkaniserende tape gebruiken (zonder van die vieze lijm).

Als je dan je kabelboom af hebt en je wilt hem reproduceren, dan leg je hem plat op een plank en sla je de spijkertjes in de plank bij de aftakkingen en hoeken van de kabelboom. Als je alles dan goed hebt gedaan is het een fluitje van een cent om de kabelboom vervolgens op die plank te reproduceren voor je mede-MF-ers. :)
 
Minimalistisch qua bedrading kan toch prima?

Je hoeft toch niet altijd je ontsteking weer naar puntjes terug te brengen en een carbid lamp te monteren?
Het is toch geen puntjes ontsteking en carbid lamp?

Ik vind het wel erg modern voor een café racer in minimalistische stijl. Ik denk dan meer aan iets anders.

Maar ieder zijn ding hoor, maak aub een motor zoals jij die wil hebben :Y
 
Voor op een caferacer waar niks op moet is het misschien wel overkill, maar je kunt wel bijna alle relais en de helft van je bedrading uit een iets modernere motor weglaten, alles zit in dat kastje.
Moet je het eens gaan vergelijken met een moderne BMW, can bus, gecombineerd ABS en bekrachtigingssysteem, stuk of 12 relais; kun je -in vergelijking- nog meer weglaten.....


Mooi compact ding hoor, echt :)
Ik vind het wel aan de prijs. Maar soms is een dergelijke oplossing prima, zeker ook ivm ruimte.
 
Moet je het eens gaan vergelijken met een moderne BMW, can bus, gecombineerd ABS en bekrachtigingssysteem, stuk of 12 relais; kun je -in vergelijking- nog meer weglaten.....


Mooi compact ding hoor, echt :)
Ik vind het wel aan de prijs. Maar soms is een dergelijke oplossing prima, zeker ook ivm ruimte.
Ik ben alleen bang dat dit systeem niet alle functies van die beamer gaat overnemen. :+ Wel een stuk goedkoper dan al die electra op een beamer.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan