Burgman AN650 Hydraulische pomp / ABS pomp

Joperoni

Rookie
25 sep 2013
4
0
Hallo, helaas is de hydraulische pomp in mijn 2006 Suzuki Burgman kapot. Deze schijnt gebruikt te worden voor o.a. de ABS. Daardoor is rijden nu onmogelijk. Hij staat nu inmiddels zo'n 4 weken bij de garage.

Schijnbaar is dit een verschrikkelijk duur onderdeel (55610-10G01 of 00) van de motor (>$1500), dus nieuw lijkt me geen optie. 2e hands heb ik 'm tot nu toe nog niet gevonden (e-bay enz). Ook de motorzaak heeft alle bekende lijntjes afgelopen.

Weet iemand waar ik deze unit kan laten reviseren? Ik heb het al gevraagd aan ECU-rc, maar die zegt deze niet te doen.
Of een ander idee?
 
Schijnbaar zit er een klep vast in die unit, volgens de monteur. Daardoor komt de druk van de hendel niet aan bij de remklauwen. De hendel voor de voorrem kan ik niet induwen.
Als ik de remhendel niet kan indrukken, dan moet ik de vangrails gebruiken om snelheid te verminderen. ;)
 
En kun je de remhendel niet rechtstreeks naar de remklauw van een nieuwe remleiding voorzien?

Dan heb je dus geen rembekrachtiging, ABS etc. meer, maar je kunt wel rijden en op zoek naar een meer permanente oplossing.
 
Schijnbaar zit er een klep vast in die unit, volgens de monteur. Daardoor komt de druk van de hendel niet aan bij de remklauwen. De hendel voor de voorrem kan ik niet induwen.
Als ik de remhendel niet kan indrukken, dan moet ik de vangrails gebruiken om snelheid te verminderen. ;)

Blijft je ABS verklikker in het instrumentenpaneel branden?,
heeft de monteur de ECU uitgelezen op (fout)kodes?
en welke is/zijn dit?
Is de zekering van de ABS-unit nog okay?


Op het Net worden enkele ABS-units aangeboden;


full
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je bericht. Ik zal navraag doen bij de garage naar de codes.
Het ABS lampje gaat gewoon uit na het starten. Achterrem doet het nog wel gewoon. Lijkt dus minder te wijzen op de elektronica.

Die bij Boonstra zijn toevallig het oude type. Schijnbaar is met het 2006 model ook een nieuwer model v/d module geïntroduceerd. Ik moet die 10G01 hebben. Maar geeft mogelijk wel een ingangetje. Ik ga 'm daar in de gaten houden!
 
Dank voor je bericht. Ik zal navraag doen bij de garage naar de codes.
Het ABS lampje gaat gewoon uit na het starten. Achterrem doet het nog wel gewoon. Lijkt dus minder te wijzen op de elektronica.

Vermoed dat de elektronica de aanwezige kleppen(ventielen) aanstuurt, behalve dat één of meerdere kleppen blijven hangen om een mechanische oorzaak is een fout in de elektronica niet uitgesloten.

Is er ook gekeken of de snelheid-/ABS sensor (voorwiel) schoon is, afstand tussen sensor met de detectieschijf binnen de (vereiste) marge bevindt(?)
Die bij Boonstra zijn toevallig het oude type. Schijnbaar is met het 2006 model ook een nieuwer model v/d module geïntroduceerd. Ik moet die 10G01 hebben. Maar geeft mogelijk wel een ingangetje. Ik ga 'm daar in de gaten houden!

Je kunt het OEM onderdeelnr. hier opgeven. Merk op dat er een 3de versie is, nl 10G02 is de vervanging van 00 & 01.
 
Laatst bewerkt:
Vermoed dat de elektronica de aanwezige kleppen(ventielen) aanstuurt, behalve dat één of meerdere kleppen blijven hangen om een mechanische oorzaak is een fout in de elektronica niet uitgesloten.

Is er ook gekeken of de snelheid-/ABS sensor (voorwiel) schoon is, afstand tussen sensor met de detectieschijf binnen de (vereiste) marge bevindt(?)Je kunt het OEM onderdeelnr. hier opgeven. Merk op dat er een 3de versie is, nl 10G02 is de vervanging van 00 & 01.

Ja want als de sensor vuil is kun je natuurlijk ook het hendel niet ingeknepen krijgen. Misschien moeten ze voor de zekerheid eerst jou er nog even bij halen om diagnose te stellen voordat ze zo'n duur onderdeel vervangen :Y
 
Er zijn wel een paar bedrijven die ABS units reviseren, al zijn dat voor zover ik weet Bosch, FTE en FAG units. Volgens mij gebruiken Japanners Denso units.

Ja, veel doen Bosch. Ik heb stad en land afgebeld, maar niemand schijnt zich te willen wagen aan de Suzuki units. Waarom weet ik niet.
Er moet toch ergens wel een hobbyboer zijn die ervaring heeft met hydraulische pompen en dat ding kan openmaken?
 
Ik heb er wel ervaring mee hoor, daar niet van. Maar mede door de symptomen die jij beschrijft denk ik dat het een pomp met gescheiden stuur- en remcircuits is. De input die je dus aan je stuur geeft bedient dan niet direct de rem, maar enkel een druksensor waarna de pomp bepaalt hoeveel remdruk hij op de remklauwen zet. Bij dit soort systemen zijn de enige componenten die stuk kunnen de druksensoren en de servomotoren (pomp). Beide zijn bijna niet te krijgen. Oorzaak van falen is dat de remvloeistof niet netjes op tijd wordt vervangen, wat cruciaal is voor zo'n unit omdat de vloeistof ook een smerende en corrosiewerende functie heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er wel ervaring mee hoor, daar niet van. Maar mede door de symptomen die jij beschrijft denk ik dat het een pomp met gescheiden stuur- en remcircuits is. De input die je dus aan je stuur geeft bedient dan niet direct de rem, maar enkel een druksensor waarna de pomp bepaalt hoeveel remdruk hij op de remklauwen zet. Bij dit soort systemen zijn de enige componenten die stuk kunnen de druksensoren en de servomotoren (pomp). Beide zijn bijna niet te krijgen. Oorzaak van falen is dat de remvloeistof niet netjes op tijd wordt vervangen, wat cruciaal is voor zo'n unit omdat de vloeistof ook een smerende en corrosiewerende functie heeft.

Suzuki gebruikt geen ABS met gescheiden circuits.
 
Terug
Bovenaan Onderaan