Honda CBR900 afstelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Even wat achtergrond info...
Honda CBR900 (SC28) uit 1995. Motor is volledig standaard. Minimaal 7 jaar stil gestaan en wordt nu klaar gemaakt om te rijden, en de eerste meters zitten er al op :] Aan de motor zijn o.a. alle vloeistoffen en filters vervangen, nieuwe bougies, luchtfilter, benzine filter etc. Carbs zijn ook gereinigd en in orde (zijn terug naar fabrieks settings gezet).
Maar....er is een klein probleempje wat er nog niet uit wil gaan.

Zodra ermee wordt gereden en je geeft vol gas, dan duurt het een fractie van een seconde voordat hij ervandoor gaat. Maar als hij eenmaal gaat, dan is er niets aan de hand.

Daarnaast loopt hij stationair niet heel mooi. Hij blijft netjes op een toerental draaien. Maar als er vervolgens gas wordt gegeven, dan zakken de toeren naar 3.000 RPM. Vervolgens duurt het even voordat de toeren weer verder zakken naar het juiste toerental (1000-1500 RPM). Bij een koude motor is het euvel minder. Zodra de motor op temperatuur is, wordt het probleem erger.

Wat heb ik al gedaan:
- Gecontroleerd op valse lucht (was niet het geval)
- Luchtschroeven een halve slag eruit gedraaid (geen verschil)

Bougies:

JbZvbfa.jpg


RjjcpKK.jpg


32e0w7Z.jpg


ECyiv73.jpg


Filmpje:
 
Kijk even bij carb als alles wel soepel loopt binnenin (schoon hoeft niet perse schoon en passend te zijn), lijkt erop dat iets niet lekker loopt zoals de schuif. Door hitte gaat het metaal nog verder uitzetten en dan wordt het natuurlijk "erger". Ook kan de gaskabel niet lekker soepel lopen. Dat is mijn eerste ingeving als ik dit zo lees met "hangende toerentallen". Suc6!
 
Carbs vóór het reinigen:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]





En een fotoke na het reinigen:
[afbeelding]
Dat zijn ze inderdaad ;)

Kijk even bij carb als alles wel soepel loopt binnenin (schoon hoeft niet perse schoon en passend te zijn), lijkt erop dat iets niet lekker loopt zoals de schuif. Door hitte gaat het metaal nog verder uitzetten en dan wordt het natuurlijk "erger". Ook kan de gaskabel niet lekker soepel lopen. Dat is mijn eerste ingeving als ik dit zo lees met "hangende toerentallen". Suc6!
Gaskabel is het niet, zit genoeg speling op en loopt/draait heel soepel :)
 
Laatst bewerkt:
we hebben een hele topic over hoe je carburator syngroon moet stellen. Blijkbaar zijn er 25 motos syngroon afgesteled, als ik jou was zou ik dat ook nog eens proberen. Mss kan dit helepen.

Daarachter kan je carburators synchroniseren met carbtune pro 4 *O* :Y
 
Laatst bewerkt:
Standaard heeft die fireblade nogal een dip bij zo'n 4000 toeren.
Met een dynojet setje erin ken je hem niet meer terug.
Dat is mijn probleem niet, als je de OP had gelezen ;)

reageert hij wel op de co schroeven?
Ik zal eens even testen.
Kon niet bar veel verschil merken met de co schroeven een halve slag uit
 
Laatst bewerkt:
daar merk ik bij de mijne anders niks van.
en daar zitten de standaard sproeiers nog in.

Hij zit er echt hoor. :)

De Dynojet kit heeft overigens niet alleen andere sproeiers, maar ook andere gasnaalden, andere veren voor de gasschuif en een modificatie aan de gasschuif (gaatje groter maken).

Daarna is je dip weg, reageert hij feller op het gas, en je krijgt er over de hele linie zo'n 5pk bij. Dus niet alleen 5 top-pk's, maar 5pk op elk toerental.

De motor wordt er echt beter van. :) Behalve voor het milieu, natuurlijk...
 
Ik zal eens even testen.
Kon niet bar veel verschil merken met de co schroeven een halve slag uit

De CO schroeven doen alleen wat in het gebied van 0% tot 25% opening van de gaskleppen. Jij voelt een schok wanneer je het gas volledig opendraait, dus bij 100% gasklep opening.

Die schok komt omdat de gasschuiven moeten openen, dat duurt een kort momentje. Met modificatie van de gasschuiven (zoals bij een dynojet kit) is dat met zekerheid over.

Heel misschien kan het zijn dat het vacuumkanaaltje dat het vacuum boven de gasschuiven regelt een klein beetje verstopt zit met wat aanslag. Je zou die kunnen proberen uit te blazen met hogedruk (wel carburateur uit elkaar en gasschuiven eerst verwijderen :)).

Of er zou ook nog een klein kans kunnen zijn dat sealing van het membraan niet lekker meer is en er valse lucht boven de gasschuiven komt, waardoor het vacuum zich iets langzamer opbouwt en de gasschuiven een beetje te laat omhoog komen (of misschien maar eentje).

Eerlijk gezegd heb ik er met mijn SC33 ook een beetje last van. Ik ben van plan de boel eens goed aan te pakken en er een dynojet kit in te zetten. Ik heb ook nog een SC33 als racer, met een dynojet kit, en dat loopt gewoon lekkerder.
 
ik zal eens gaan studeren,
weet jij nog wat voor sproeiers en gasnaalden+ gasnaald stand je gebruikt hebt of is dat voor elke motor verschillend en moet ie de bank op ?
Ik heb hem naderhand pas op de bank gehad en toen had hij 123pk op het achterwiel.
De sproeiers was gewoon een komplete set met sproeiers,gasnaalden en een boortje om het gaatje onder in de gasschuiven iets groter te boren en er zaten andere gasschuifveren bij.
 
Je kan er in ieder geval zonder mankeren sproeiers maat 125 in zetten.

Standaard zit er in de oudere modellen maat 115. En in de latere modellen ('98/'99) zat er 120 in.

Als je hem op de rollerbank zet, kun je de carburateurs echt tunen. Afhankelijk van je blok, uitlaat en luchtfilter kan de maat dan nog wel eens op 130 uitvallen. Elk blok reageert er weer anders op.

Ook kun je nog een iets extra ringetje op de gasnaald zetten zodat die een tikje omhoog komt. Dat komt de gasreactie ook iets ten goede.

Maar natuurlijk loopt hij dan ook rijker en zal meer benzine gaan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het is overigens een rotklus om die bougies te vervangen. Doe er gelijk iridium bougies in, dan hoef je ze niet zo vaak meer te vervangen. :)

Om de discussie voor te zijn: die iridium bougies zullen je geen extra pk's opleveren. Ze zijn gewoon makkelijk omdat ze veel langer meegaan dan normale bougies.
 
Die bougies zijn overigens erg wit, dat duidt er op dat hij te arm loopt.

Zijn de foto's van die bougies van voordat je de carburateurs schoon had gemaakt, of van daarna?
op basis van de foto's kan je niet veel zeggen over de kleur, want je weet niet onder welke belasting hij laatst gedraait heeft voor ze eruit kwamen.

wat je wel op basis van de foto's kan zeggen, is dat de bougie op de 2de foto niet hard heeft moeten werken. in die cylinder gebeurde niet veel volgens mij.
 
Hij zit er echt hoor. :)

De Dynojet kit heeft overigens niet alleen andere sproeiers, maar ook andere gasnaalden, andere veren voor de gasschuif en een modificatie aan de gasschuif (gaatje groter maken).

Daarna is je dip weg, reageert hij feller op het gas, en je krijgt er over de hele linie zo'n 5pk bij. Dus niet alleen 5 top-pk's, maar 5pk op elk toerental.

De motor wordt er echt beter van. :) Behalve voor het milieu, natuurlijk...
Is dat zo?
Volgens mij heeft een goed afgestelde motor een beter verbranding en is daardoor minder slecht voor het milieu.
 
Ik heb hem naderhand pas op de bank gehad en toen had hij 123pk op het achterwiel.
De sproeiers was gewoon een komplete set met sproeiers,gasnaalden en een boortje om het gaatje onder in de gasschuiven iets groter te boren en er zaten andere gasschuifveren bij.

123 pk ??
volgens fabrieksopgave heeft zo'n ding[sc28] 124pk [krukas].
ik had trouwens begrepen dat er in het setje meerdere sproeiers zaten, of vergis ik mij?
 
123 pk ??
volgens fabrieksopgave heeft zo'n ding[sc28] 124pk [krukas].
ik had trouwens begrepen dat er in het setje meerdere sproeiers zaten, of vergis ik mij?
ze hadden meer pk's dan wat er in het boekje staat, zeker met een dynojet.
Er waren verschillende sets leverbaar.
Het verschil zat hem in de uitlaat en de luchtfilters
 
Is dat zo?
Volgens mij heeft een goed afgestelde motor een beter verbranding en is daardoor minder slecht voor het milieu.

Qua milieu heb je gelijk. Maar je wil de motor altijd iets te rijk hebben afgesteld omdat de verbranding dan minder heet is en je zuigers, kleppen en cylinders langer mee gaan.

Dus een goed afgestelde motor is slechter voor het milieu. Een motor die goed voor het milieu is afgesteld staat te arm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan