Remschijf achter te dun?

Filiamaris

Rookie
26 sep 2013
3
0
Hoi hoi,

Tja, ik heb op het forum al het een en ander gelezen over dit onderwerp maar wil toch nogmaals de vraag stellen in mijn context.

Ik heb net een Honda NTV650P gekocht uit 1993 met 39.000 op de teller (als die klopt).
Alles ziet er prima uit en werkt naar behoren, mijn enige zorg is de achter remschijf.
Volgends de handleiding zou die 5mm moeten zijn en minimaal 4mm. Nagemeten blijkt mijn achterschijf nu 3.1mm te zijn.
De voorschijf is nog in perfecte staat.
Een bevriende motorrijder zegt dat ik me er geen zorgen over hoef te maken aangezien 90% van de remkracht uit de voorkant komt.

Ik begrijp dat de schijf eerder krom kan trekken indien hij te dun is, maar wat is het ergste dat kan gebeuren indien ik daar dus gewoon op wacht?

Ook heb ik gelezen dat de zuigers van de blokken te ver naar buiten zouden moeten/de schijf niet meer halen, maar kan ik dat niet ondervangen door de blokken eerder te vervangen (indien ik 0.5mm over hou aan beide zijde vang ik toch dat verschil van 1mm op?)

Motor remt prima, en ik rij vrij rustig, maar een noodstop komt altijd onverwacht.

De vraag is dus: Kan ik hier (met bovenstaande in acht genomen) veilig mee rijden (met mogelijk minder remkracht achter) of kan er iets compleet vast komen te zitten ofzo??

Groeten,

Peter
 
Grootste remkracht komt zeker van de voorkant.. Mij is altijd verteld dat dat 80% zou zijn..
Achterkant is echter wel handig als je moet afremmen als je in een bocht hangt..

Als je remschijf te dun is wordt deze door frictie eerder heet. Daarnaast kunnen door een te hoge temperatuur je blokken verglazen.
Een hete schijf remt niet goed, en kan door de warm-koud cyclus krom trekken.
Kromme schijf remt uiteraard helemaal voor geen meter.
Daarnaast wordt de hitte van de schijf overgedragen naar je remblokken, die het vervolgens eer afstaan aan je remvloeistof. Indien deze niet in een al te goede conditie is kan mogelijk hiervan het kookpunt eerder bereikt worden. Al verwacht ik niet dat dit met een achterrem zou gebeuren gezien je die maar weinig en kort gebruikt.

Dat je zuiger te ver uit je remklauw zou komen met een schijf die een 1mm te dun is betwijfel ik.
Ik heb ooit eens de remklauwen met blokken los gehad, was dat even vergeten, en kneep een paar keer in mijn remhendel.. blokken zaten op een paar mm net niet tegen elkaar aan. Dus er zit heus wel wat ruimte op. Hoeveel dat is; dat kan uiteraard van remklauw tot remklauw verschillen. Ligt er maar net aan hoe diep men de zuiger heeft zitten.

Maar je kan het ook anders stellen;
Wat zou je er voor over hebben om gewoon die remschijf te vervangen.
Heb je eventueel overwogen om te kijken naar een tweedehands schijf ?
De motor is de jongste niet meer; zullen vast wel tweedehands delen in zijn welke nog wel in de specificatie liggen. Sloopmotoren bijvoorbeeld.

Zoals je zelf zegt, noodstop komt onverwacht.
Ikzelf heb er ook 1 moeten maken, dat was raak, heel mn motor in puin. Inmiddels weer hersteld maar; ik weet mij te herinneren dat ik tijdens de noodstop de achterrem niet gebruikt heb. Als ik dat wel had gedaan.. ja wie weet ? Zou zomaar die ene meter kunnen schelen die ik nodig had..


Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :)
 
Laatst bewerkt:
worst case scenario? de schijf breekt tijdens een remactie. Waarschijnlijk? nee, volgens mij niet, maar wel mogelijk. Geef ff een paar tientjes uit aan een 2e handse met wel voldoende dikte als je geld wil besparen. Of wat meer en plaats een nieuwe.
 
Ik heb net een Honda NTV650P gekocht uit 1993 met 39.000 op de teller (als die klopt).

Vraag je eerder eens af waarom die schijf ná 39K al afgesleten is tot onder 't toelaatbare. Ik krijg dat met een fiets op 't circuit niet eens voor elkaar op m'n voorremmen/schijven.
 
Ohja nog wat;
Geregistreerd op: donderdag 26 september 2013 22:34 (1 uur geleden)
Aantal berichten geplaatst: 1

Dus bij deze;

:W Filiamaris
c181b1f364599f51a5b717c463d2f7d2
]Succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen.
07407c972755b21eae70315dc111e275


Om even sloopkogel te quoten ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de schijf zeker vervangen. Het kan je dag knap verpesten als je alle remkracht nodig hebt en die schijf het opeens begeeft.

Haplo heeft dit keer wel een punt, kijk die achterrem eens goed na.
Met 39.000 km zou een remschijf nog niet versleten mogen zijn, zeker niet aan de achterkant. Kan natuurlijk aan de rijstijl liggen (misschien een ouwe chopperrijder oid.) maar het kan ook zijn dat er regelmatig een blokje blijft hangen.
 
Zoals je zelf zegt, noodstop komt onverwacht.
Ikzelf heb er ook 1 moeten maken, dat was raak, heel mn motor in puin. Inmiddels weer hersteld maar; ik weet mij te herinneren dat ik tijdens de noodstop de achterrem niet gebruikt heb. Als ik dat wel had gedaan.. ja wie weet ? Zou zomaar die ene meter kunnen schelen die ik nodig had..

Bij een noodstop heb je niets aan je achterrem.
Dat is alleen maar onnodig ballast waar je aan moet denken. Beter alles concentreren op de voorrem. Daarbij is de remkracht van de achterrem in zo'n situatie bijna nihil, omdat je achterwiel van de grond komt en zal blokkeren. :)

Daarbij: een remschijfje kost geen drol.
 
Laatst bewerkt:
Een gebroken remschijf, ik lees het hier vaak maar heb nog nooit van zoiets op een motor gezien. Wel op auto's.
Een kromme schijf is daarintegen wel eens gehad en gezien. Heb vriend Google eens gevraagd en vond enkeleen schijf die van z'n hart afgekomen was door een defecte klauw adapter.

Ik zeg niet dat ts zo prima door kan rijden maar vraag me af hoe groot het risico echt is.
 
achterrem nooit probleem mee gehad ookal was tie onder de maat,
daarentegen heb ik deze toch maar gelijk veranderd voor een goede,
worse case scenario wil je gewoon niet meemaken

kappies lilluk of beschadigd, maakt niet uit..
remmerij is behoorlijk belangrijk
ongeacht veelvuldig gebruik of niet
 
Thanks voor de vele reacties!

Ik was geschrokken van de prijs die ik had gevonden vandaar.

Ennyway ik ga op zoek naar een 2e hands die wel binnen specs valt.

Ik kan er helaas niet achter komen waarom de achterschijf zo dus is.
Had begrepen dat bij oudere motoren vaker de blokjes blijven hangen, maar dan vooral achter, maar waarom vooral achter? Vanwege vervuiling?

Groeten,

Peter
 
Thanks voor de vele reacties!

Ik was geschrokken van de prijs die ik had gevonden vandaar.

Ennyway ik ga op zoek naar een 2e hands die wel binnen specs valt.

Ik kan er helaas niet achter komen waarom de achterschijf zo dus is.
Had begrepen dat bij oudere motoren vaker de blokjes blijven hangen, maar dan vooral achter, maar waarom vooral achter? Vanwege vervuiling?

Groeten,

Peter

Voor 5 tientjes heb je wel een nieuwe.
Misschien niet naar de OEM kijken, maar naar bijv Braking.
Achterschijfje kan dun zijn als hij bijv teveel aanloopt. Dan schuur je constant, maar dat zou je ook moeten merken aan je remblokken welke je vaker moet vervangen.

Wat betreft het blijven hangen:
Er zit een cilindertje achter je remblok welke je naar buiten duwt als je remt. Zo komt je blokje tegen je schijf aan. Dit cilindertje zal met de tijd gaan roesten en natuurlijk remstof vangen. Als dat gebeurd, dan zal het cilindertje minder makkelijk terug geduwd worden en blijft hij dus aanlopen. Of dit specifiek bij achterste meer van toepassing is... ik denk het niet. Hij wordt misschien minder gebruikt, dus zal sneller vast gaan zitten.

Zwevende_remklauw.JPG
 
Laatst bewerkt:
Okay, ik ben overtuigd, ga de schijf vervangen.
Ik denk idd dat de blokjes hebben aangelopen, echter doen ze dat nu niet meer.

De blokjes die er op zitten zien er nog als nieuw uit, moet ik ze dan toch vervangen als ik de schijf vervang?

Ik ben redelijk nieuw op de motor maar wel technisch en redelijk wat ervaring met sleutelen aan dieselmotoren (op boten). Ik ben dan ook van plan om de schijf zelf te vervangen (heb ook de service manual) tenzij iemand me dit sterk afraad (met een goede reden ;-)).

Thanks!!
 
Jahoor, kun je prima zelf, en blokken kunnen verhard zijn door tijd en overmatig veel hitte. Wil je zekerheid dus netjes even nieuwe blokken ook erop. Zelf net hetzelfde gedaan gezien een set kromme schijven voor. Blokken leken prima, maar waren toch wat hard. Je wil niet je nieuwe schijf verpesten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan