aanschaffen compressor

jordib

Die hard MF'er
3 okt 2012
661
0
Hoorn
Hallo,

Al een aantal dagen in mijn hoofd om een compressor aan te schaffen. Heel vaak zal ik hem verwacht ik niet gebruiken maar wat ik er mee wil doen is:

- autobanden/motorbanden vullen
- stof vrij spuiten van spullen etc
- nieten

naja en je koopt af en toe wat spulletjes om de compressor vaker te gebruiken.

Nu zit ik op internet rond te snuffelen maar je heb zoveel merken, soorten en mogelijkheden dat ik een beetje de kluts kwijt raak tussen alle compressoren.

Zelf zit ik te denken rond een prijsje van €100-€150

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

groetjes Jordi
 
kijk op marktplaats? staat vaak voldoende voor een zacht prijsje :) Zo ben ik ook aan de mijne gekomen.


staan inderdaad vele op marktplaats. nadeel is alleen ver van mijn woonplaats. zoek namelijk meestal binnen een straal van 50km ivm benzine kosten, dan verrijd je namelijk het bespaarde geld aan die dure vloeistof :P :)
 
deze week bij de lidl in de aanbieding...voldoende voor jouw werk....meer ook niet

Ja had ik gezien, maar dat vind ik dan voor het gevoel weer even te klein. wil namelijk altijd wel iets aanschaffen waar je jaren lang plezier van heb. En al ga ik bijv. nieuwe dingen proberen als het spuiten van spullen, dan heb je aan zo'n klein ding niet genoeg na mijn mening omdat je dan wat langer achter elkaar bezig ben en je dan het binnenste verbrand volgens enkele forums.
 
staan inderdaad vele op marktplaats. nadeel is alleen ver van mijn woonplaats. zoek namelijk meestal binnen een straal van 50km ivm benzine kosten, dan verrijd je namelijk het bespaarde geld aan die dure vloeistof :P :)

Kan ik me voorstellen, Ik heb ook marktplaats even in de gaten gehouden totdat ik er eentje vondt die niet aan de andere kant van nederland stond ;)
 
Ja had ik gezien, maar dat vind ik dan voor het gevoel weer even te klein. wil namelijk altijd wel iets aanschaffen waar je jaren lang plezier van heb. En al ga ik bijv. nieuwe dingen proberen als het spuiten van spullen, dan heb je aan zo'n klein ding niet genoeg na mijn mening omdat je dan wat langer achter elkaar bezig ben en je dan het binnenste verbrand volgens enkele forums.
Maar nu verander je weer je gebruikseisen :)

Geeft niet, maar wel belangrijk voor je keuze.

Zit er een Cranenbroek bij je in de buurt?
 
Maar nu verander je weer je gebruikseisen :)

Geeft niet, maar wel belangrijk voor je keuze.

Zit er een Cranenbroek bij je in de buurt?

Ik zeg niet dat ik het ga doen, maar misschien ooit wil proberen :P spuiten is namelijk een vak apart. Maar maakt voor de rest niet uit, zo'n klein ding zoals genoemd is niet wat er in mijn hoofd zit om aan te schaffen.

Cranenbroek zit bij ons heel ver weg :9 Woon in noord-holland namelijk
 
het gebruik dat je voor ogen hebt exclusief spuiten zit aan de bovenkant van een hobby ding. spuiten gaat boven je buget. voor spuit let op een grote tank en iets van 400l/m aanzuig. die zijn ook wel in de hobby sweer te koop maar dan zit je rond de 200-300 euro's in de aanbieding. merk maakt bij die hobbyding niet echt uit komt bijna allemaal uit de zelfde fabriek met een ander kleurtje en een ander logo.
en je best een olie vrije nemen hij staat geen hele dagen te draaien en olie vrij scheelt ook weer verversen en er komt ook geen olie inde gecomprimeerde lucht want dat is de dood voor spuitwerk.
 
het gebruik dat je voor ogen hebt exclusief spuiten zit aan de bovenkant van een hobby ding. spuiten gaat boven je buget. voor spuit let op een grote tank en iets van 400l/m aanzuig. die zijn ook wel in de hobby sweer te koop maar dan zit je rond de 200-300 euro's in de aanbieding. merk maakt bij die hobbyding niet echt uit komt bijna allemaal uit de zelfde fabriek met een ander kleurtje en een ander logo.
en je best een olie vrije nemen hij staat geen hele dagen te draaien en olie vrij scheelt ook weer verversen en er komt ook geen olie inde gecomprimeerde lucht want dat is de dood voor spuitwerk.


Oke bedankt voor de info. Opzoek dus naar een olie vrije compressor :) En met spuiten bedoel ik dan niet een hele motor ofzo hoor ^^ gewoon kleine dingen maar nogmaals, het voornaamste wat ik wil is dus wat ik in mijn begin berichtje zei.
 
Trek er iets meer geld voor uit. Voor tegen de 200 euro koop je zoveel meer compressor.
Als je een behoorlijk goed merk wil voor heel redelijk geld zou je b.v. voor Contimac kunnen gaan.
Als je bedoeld stof weg spuiten kan je met jou prijs idee of iets meer weg.
Wil je echt fatsoenlijk verf spuiten vergeet het dan meer dan wordt er meer gevraagd.
 
Voor wat jij in je eerste post noemt kun je met een goedkoop bouwmarkt hobbieding prima af. Ik heb er al jaren een en doe precies dat ermee en daar voldoet ie prima voor. Ik heb er zelfs wat simpel spuitwerk mee gedaan (framepje spuiten) en ook dat was goed te doen. "fatsoenlijk spuitwerk" moet je er natuurlijk niet mee willen doen, dat trekt ie gewoon niet.
 
220 volt compressoren kunnen niet zwaarder zijn dan 2,2 KW oftewel 3 PK, meer kun je niet uit het stopcontact trekken.
Met 3 PK en een compressor van redelijke kwaliteit kun je daarvoor een opbrengst van ongeveer 300 liter per minuut verwachten bij een maximale druk van 8 bar wat voldoende is voor alle werkplaats klusjes behalve zandstralen want daar heb je gewoon veel meer voor nodig tenzij je kleine onderdeeltjes wilt stralen.
Dergelijke compressoren (dus maximale opbrengst op 220 volt ) zijn doorgaans olie gesmeerd, de olie vrije zijn doorgaans niet groter dan 1,5 KW oftewel 2 PK.
Houd er rekening mee dat je voor een 2,2kw/3pk compressor een vrije 16 ampere groep nodig hebt en verlengsnoeren 2,5 mm kwadraat moeten zijn en zeker niet te lang, je kunt beter de luchtslang verlengen dan de elektra kabel.

Als het ding een redelijke tank heeft van minimaal 25 a 50 liter dan komt ook spuitwerk in zicht alhoewel de verfspuit dan eigenlijk een wat kleinere nozzle moet hebben- een 1.0 mm nozzle voldoet dan goed maar helaas zit er in de meeste goedkope verfspuiten iets van 1,8 a 2 mm en dat is wat aan de grote kant,deze grote nozzle die er standaard meestal in zit is meer bedoeld voor de dikkere huis-tuin en keuken verf en voor waterdunne autolak te groot, je moet dan de verfspuit te ver terug regelen waardoor de verneveling niet goed gaat, je grote druppels krijgt en het spuit resultaat te dik,druipers en niet mooi strak.
Een 1,0 mm nozzle set verbruikt ongeveer 200 l/m
Een 1,8 mm nozzle set verbruikt ongeveer 350 l/m

Een olie gesmeerde compressor is niet ideaal voor spuitwerk en eigenlijk moet er dan een filter straatje tussen maar een volledige filterstraat voor spuitwerk(waterscheider+grof filter+actief kool filter +fijn filter) is vrij kostbaar en voor de hobby meestal te duur.(voor de prijs van een filterstraat kun je een olievrije compressor er bij kopen)
Je moet het ook weer niet te zwart inzien; zonder zo'n filter set is met een olie gesmeerde compressor nog steeds spuitwerk mogelijk maar watergedragen lakken zijn wel uitgesloten, je zult dan dus met gewone ouderwetse oplosmiddel verf aan de gang moeten en die is gelukkig nog wel steeds te koop alhoewel het aanbod rap minder word de laatste jaren.
Bij een goed gesorteerde verfhandel kunnen ze je dan ook een knijpflesje "anti-silicone" geven, dat is een goedje waarvan je een paar druppels toevoegt aan je verf en het voorkomt grotendeels de gevreesde "silicone druppel" meestal gewoon een olie deeltje dat in de verf terecht is gekomen en zorgt voor een kale lege"druppel" in je verf oppervlak waar de verf dus niet wil hechten door olie of silicone.

Voorzorg maatregels voor het spuiten kunnen ook de narigheid indammen en dat is dat je vooral de afslag druk van de compressor niet hoger zet dan strikt noodzakelijk, voor spuitwerk is 3 a 4 bar voldoende en dus zou je voor het spuiten eigenlijk het pressostaat moeten terug stellen naar ongeveer 5 bar, de druk reduceer die je met spuitwerk altijd nodig hebt stel je dan af op je spuitdruk (2 tot 4 bar).
Zo voorkom je dat de compressor onnodig heet word en veel olie in de lucht dumpt en bovendien beperk je door de lage compressie temperatuur het aandeel vocht in je perslucht.
 
Laatst bewerkt:
2,2 kW klopt niet, een 16 amp. groep kun je maximaal belasten met 3,5 kW
Een motor die tegen de 3,5 kW gaat zal door de aanloopstroom waarschijnlijk
de automaat aanspreken. Vaak wordt dan een C automaat geplaatst mits de kabel naar de wcd niet te lang is.
 
voor direct ingeschakelde motor onder last ga je 3,5KW echt niet redden op 16A. al zet je er een D automaat in.
ga je naar duurdere compressoren dan zou je iets zwaarder kunnen als 2,2KW maar dat heeft met de constructie van de compressor te maken. die laten bij afslag de druk uit de compressor lopen (niet uit de tank) en die starten drukloos door dat de afblaas een paar seconden open blijft staan nadat de motor is gestart. hierdoor wordt de aanloop stroom beperkt en kun je iets meer vermogen inschakelen. maar 3,5KW ga je echt redden zonder voorzieningen te nemen om de aanloop stroom te beperken.
 
Dan zul je een aparte groep moeten aanleggen met een aparte automaat en dat is zelden of nooit het geval, het handige van zo'n hobby compressor is dat je hem op pakt en ook ergens anders kunt gebruiken.
Compressor fabrikanten weten dat dus worden er geen 230 volt mono-fase compressoren zwaarder dan 2,2 KW gemaakt, ik heb er iig nog nooit een gezien en ik doe dit werk nu 30 jaar.

Ook voor de e-motor is er een probleem, die is altijd van het type met loop condensator en ook daarmee houd het met 2,2 KW op, er zijn luxere varianten met een separate start en loop condensator en een schakelkastje regelt dan het gebruik van de 2 condensatoren en die zijn er idd tot 3 KW maar dergelijke motoren zijn zeldzaam en duur.
Praktisch gezien leiden zulke motoren tot niets dan narigheid, bij een vorige werkgever hadden we 3 KW hogedruk reinigers in het programma tot duidelijk werd dat van iedere 10 verkochte er 8 terug kwamen met een uitgebrande e-motor.
Je kunt zo idd de grens oprekken tot 3600 watt maar je zit dan helemaal aan het randje en het is een recept voor narigheid.
Al bij 2,2 KW sneuvelen er jaarlijks heel wat compressoren door te lange en/of te dunne verlengsnoeren en fabrikanten weten dat en dus word zwaarder gewoon niet geproduceerd.
Het is een theoretische mogelijkheid die praktisch gezien niet haalbaar is vanwege diverse redenen.
 
Laatst bewerkt:
het gebruik dat je voor ogen hebt exclusief spuiten zit aan de bovenkant van een hobby ding. spuiten gaat boven je buget. voor spuit let op een grote tank en iets van 400l/m aanzuig. die zijn ook wel in de hobby sweer te koop maar dan zit je rond de 200-300 euro's in de aanbieding. merk maakt bij die hobbyding niet echt uit komt bijna allemaal uit de zelfde fabriek met een ander kleurtje en een ander logo.
en je best een olie vrije nemen hij staat geen hele dagen te draaien en olie vrij scheelt ook weer verversen en er komt ook geen olie inde gecomprimeerde lucht want dat is de dood voor spuitwerk.

Ik denk dat het verschil tussen een olievrije en oloehoudende compressor voor het spuitwerk niet uitmaakt, In de gecomprimeerde lucht zit ook vocht en dat vindt je spuitwerk ook niet fijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan