Bobine kapot

thijs81

Die hard MF'er
1 jan 2011
355
0
wapenveld
Ik ben bezig met een verbouwing van een XS 400 naar een hardtail. Hier ook te volgen !!

Nadat hij lang heeft stil gestaan wou ik hem afgelopen maand weer eens proberen...
Toen liep hij gelijk al op 1 cilinder. Nu zag ik op de bobine een bult dat er iets versmolten was, volgens mij door de gevolgen van kortsluiting.

Nu wil ik een 2 handse bestellen en die er op zetten , maar nu ben ik bang dat die ook gelijk af fikt.

Heeft iemand ervaring dat een bobine spontaan af fikt? Komt het door vocht in de bobine?
Of mogelijk iets anders?

Het is een motor met een electrische ontsteking. Volgens mij kan het daar dus niet aan liggen.

Wie heeft raad?
 
Ja maar ik zelf denk ik dat het daar niet aan ligt want volgens mij ( als ik het mij goed herrinner) is de zelfde bobine weer kapot. Dan vraag ik mij dus af waarom gaat de bobine vande 1ste cilinder dan 2x stuk. EN vanmiddag was die uitlaat pijp dus veel kouder als de andere.

Word denk ik nog een leuke puzzel maar gaat goed komen! ALvast bedankt voor het meedenken
 
Hier moet toch weer iets recht gezet worden.

Bij een CDI-ontsteking staat er tijdens stilstand van de motor met contact aan nooit spanning op de bobines.

Bij een ontsteking met puntjes loopt er bij een stilstaande motor met de puntjes gesloten wel een stroom en als die te lang aanhoudt kan de bobine verbranden. Als hier de puntjes open staan loopt ook hier geen stroom.
 
Een CDI, electronische ontsteking schakelt de spanning naar de bonbines uit op het moment dat de motor niet loopt. Leg je bougies es los op de cilinders (niet vasthouden brr) en kijk of ze allebei vonken. Meet een keer de spanning over de bobines bij stilstaande motor, contact en dodemansknop aan. Elektronica die een werkspanning heeft van 10 tot 15 volt moet je niet met 8 volt de schuld geven dat er iets niet functioneert. Zorg dat je boordspanning goed is. Je staat nau te klootzakken met spul waarvan je weet dat het niet klopt en daar wil je al niet een oorzaak bij zoeken. Sluit dat uit!
 
Laatst bewerkt:
Mee eens jaap net gelezen op het web dat hij via de punten massa krijgt op de primaire spoel dus kan er stroom lopen en heb vanmiddag zelf nagemeten toen ik de accu aan gesloten had toen mat ik niks op de bobine.
 
Maar je hebt toch geen punten? Ik had dat net onafhankelijk ingetiept van v.d.v. en Jaap43, maar het blijkt wel dat je het daar moet zoeken
 
Laatst bewerkt:
Misschien (of waarschijnlijk) een heel stomme vraag.
Als een bobine kapot of twijfelachtig is doet ie het dan helemaal nergens meer, of kan het toerentalafhankelijk zijn?
Ik verwacht zelf het eerste, maar ben geen ervaringsdeskundige.
Mijn probleem is een motor die bovenin niet lekker wilt lopen, en ik wil de bobine graag uitsluiten, vandaar mijn vraag.

En voor wie het leuk of nodig vindt: kom maar door hoor met die "I'm stupid" smiley.
Ik kan 'm hebben ;).
Komt helaas te vaak voor op fora iha.
Niemand kan alles weten...

Alvast dank voor elke zinvolle reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal niet zeggen welk auto's om diefstal niet makkelijk te maken, maar er zijn auto's die moet je 12 uur met een nieuwe sleutel op contact laten staan om de computer de startonderbreker te laten werken op de chip in de sleutel...dan staan ook de bobines gewoon 12 uur onder spanning....
En kan me echt niet voorstellen dat de stroom in een bobine te hoog wordt als hij niet loopt en op contact staat

Kawa, bij ouderwetse systemen blijft er stroom lopen door de bobine als de punten gesloten zijn. Bij lang op contact staan gaat dan de bobine eerst heet worden en dan kapot,

Bij modernere systemen wordt de spanning door de electr. ontsteking geregeld en is er geen circuit tussen bobinevoeding en massa tenzij de ontsteking deze schakelt. .

Modernere systemen kunnen er dus wel tegen, oude systemen met punten niet.
 
Helemaal top! _O-
Nu nog graag de zinvolle reactie. ;)
:^ Betekend dat je het met hem eens bent.
Wat de bobine betreft, ik denk dat een defect van een bobine kan zijn dat hij gevoelig is voor hoe warm hij wordt. Dat hij het goed doet tot 9000 toeren en daarboven niet meer lijkt me niet waarschiinlijk. Een slechte bougie kan ook slechter gaan vonken bij een hoger toerental.
Maakt het iets uit in welke versnelling je rijd of hij wel of niet op toeren komt?
 
Dat hij het goed doet tot 9000 toeren en daarboven niet meer lijkt me niet waarschiinlijk. Een slechte bougie kan ook slechter gaan vonken bij een hoger toerental.
Maakt het iets uit in welke versnelling je rijd of hij wel of niet op toeren komt?

Dank voor je reactie.
De motor komt prima op toeren, maar ik zit met mijn handen in het haar voor wat betreft mijn Gilera DNA motorscooter met 180cc 1-cilinder 4-takt motor die begint te stotteren boven de 9500 rpm. Ik heb van alles geprobeerd en getroubleshoot. Een flink aantal dingen kan ik inmiddels uitsluiten als de oorzaak, maar nog steeds is het niet goed, en heb ik eerlijk gezegd nu helemaal geen idee meer waar ik het moet zoeken.
De bobine leek me heel sterk en die zal het gezien jouw reactie inderdaad niet zijn, dus ook die kan ik zo goed als uitsluiten.

Ik wil dit bobine-topic niet vervuilen met troubleshooten aan een DNA, dus als je daar het fijne van wilt weten en alles wat ik er inmiddels aan geprobeerd heb verwijs ik je graag door naar de laatste post in 'Het grote Gilera DNA 125 / 180 4-takt topic.'
Het grote Gilera DNA 125 / 180, 4-takt topic
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel motoren die een toerenbegrenzer hebben en boven een bepaald toerental de ontsteking onderbreken waardoor hij gaat stotteren.
Aangezien ik verder niets verkeerds kan ontdekken begin ik te vrezen dat dit inderdaad het geval zal zijn zoals ik ook in het DNA topic opper. Wel jammer als dat echt zo is, want 130 zit er dan niet in. 115-120 nog net.

Als je je niet teveel schaamt een motorscooter-topic te bezoeken graag daar 'on-topic' verder. :$
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik verder niets verkeerds kan ontdekken begin ik te vrezen dat dit inderdaad het geval zal zijn zoals ik ook in het DNA topic opper. Wel jammer als dat echt zo is, want 130 zit er dan niet in. 115-120 nog net.

Als je je niet teveel schaamt een motorscooter-topic te bezoeken graag daar 'on-topic' verder. :$


full
 
Uit een 180 cc scootertje meer dan 9500 toeren proberen te persen is vragen om ellende. Ik ga er vanuit dat je tegen de toerenbegrenzer oploopt.
Ja, ik denk het ook. Ik heb de originele CDI en ga ervan uit dat dit inderdaad de oorzaak is. Wat googlend kom ik op een Malossi vervangende CDI die tot 11500 rpm zou doorlopen. Dat zou een vloeistofgekoelde 180 cc 4-takt 1-cilinder met 2 in- en 2 uitlaatkleppen moeten kunnen hebben.
Mijn scootertje rijdt nu zo'n 115 echte km/u (bij 9500 rpm). Aangezien de versnelling in de hoogste regionen niet meer hoger gaat is de snelheid in dat gebied recht evenredig met het toerental, dus zou je theoretisch op 139 km/u uitkomen bij 11500 rpm). Die snelheid WIL ik er niet mee rijden, maar iets over hebben voor als het nodig is is wel zo prettig (en veilig). Verder klinkt een continu in de begrenzer lopen de motor me ook niet heel lekker in de oren, en het zal ook niet beter zijn voor het geheel.

@Leejoow (en waarschijnlijk vele anderen)
Scooters zijn inderdaad niets voor een motorrijder die een motor gewend is. Het is een totaal andere categorie. Daar zijn hele topics over volgeschreven. Voor 'erbij' is zo'n dingetje echter wel geinig hoor. Uiteraard niet gebruiken, of wíllen gebruiken zoals een echte motorfiets. 't Is een A2 dingetje met 19 PK, met duidelijke beperkingen, maar op zich ook wel (kleine) voordelen.



Bijgaand een plaatje van mijn scootertje, dat gelukkig niet de zithouding van een race-plee heeft, maar die van een normale motor met een vrij hoge buddy, clipons, geen tree-plank maar normale voetsteunen, en speciaal voor Leejoow een 'tank' tussen de benen, dus nog los van het feit dat ik altijd met een motorpak op de scooter zit waait de wind er bij mij niet door hoor. ;)
Een voertuig met de klassieke scooter-zitpositie komt er bij mij ook niet in. :W
Ik zit nog actiever op de WC. :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan