Bobine kapot

thijs81

Die hard MF'er
1 jan 2011
355
0
wapenveld
Ik ben bezig met een verbouwing van een XS 400 naar een hardtail. Hier ook te volgen !!

Nadat hij lang heeft stil gestaan wou ik hem afgelopen maand weer eens proberen...
Toen liep hij gelijk al op 1 cilinder. Nu zag ik op de bobine een bult dat er iets versmolten was, volgens mij door de gevolgen van kortsluiting.

Nu wil ik een 2 handse bestellen en die er op zetten , maar nu ben ik bang dat die ook gelijk af fikt.

Heeft iemand ervaring dat een bobine spontaan af fikt? Komt het door vocht in de bobine?
Of mogelijk iets anders?

Het is een motor met een electrische ontsteking. Volgens mij kan het daar dus niet aan liggen.

Wie heeft raad?
 
Bobines gaan kapot door deze continue op spanning te laten staan zonder vonk af te leveren. Spoelen worden heet omdat ze de spanning niet kwijt kunnen (de vonk).
Kan natuurlijk ook gecorrodeerd zijn aan de binnenzijde door vocht oid.
 
Laatst bewerkt:
Deze bobines hebben eerder te lang zonder stroom gezeten!
Ik ben zelf automonteur geweest en daar keken we altijd naar een eventuele oorzaak. Om 2x een
bobine te moeten kopen heb ik geen belang bij.
 
En hoe vaak heb je bij een auto een kapotte bobine meegemaakt....
Bobine is niets meer dan een trafo, ingegoten in een omhulsel...Als die al kapot gaan is het door oververhitting of doorslag, en heel soms interne kortsluiting
Kopen en monteren, van alleen liggen gaan ze echt niet kapot
 
En hoe vaak heb je bij een auto een kapotte bobine meegemaakt....
Bobine is niets meer dan een trafo, ingegoten in een omhulsel...Als die al kapot gaan is het door oververhitting of doorslag, en heel soms interne kortsluiting
Kopen en monteren, van alleen liggen gaan ze echt niet kapot
:^
Tenzij er vocht in kan.
 
K@w@ vaak zat dat een bobine kapot gaat
ik wou alleen zeggen dat het zo lullig is , dat als er meer aan de hand is je nog een bobine kunt kopen als je er niks aan doet.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat er wat af smolt door dat er kortsluiting in zat.
Ik heb ook nog nooit gezegd dat hij kapot is gegaan van het "liggen" er werd gezegd dat het zou kunnen komen van te lang op contact staan. De mijne heeft te lang al niet meer op contact gestaan!
Maar zal een andere bestellen hoor Bedank voor de reacties
 
Nou gisteren voor het eerst de hardtail weer eens laten lopen. Nu mat ik gisteren geen goede laadspanning en hier op het forum gevraagd hoe dat nu precies bij een motor werkt.
Nu wou ik dat vandaag weer na gaan meten maar na een paar minuten begon de bobine weer te roken. Tijdens het lopen van de motor! Ik heb de motor gelijk afgezet. En er vormde zich weer een bultje op de bobine. Dus om zo maar even een bobine er op te zetten en het er weer te proberen is geen goede optie. Dus nog een keer : Hoe zou het dus komen dat een bobine affikt

Wie heeft een idee?? te lage accu/laad spanning? Moet een bobine ook geaard zijn? KAn dat n.l. niet vinden in een schema.

Wie kan mij helpen
 
Wat voor soort elektronische ontsteking heeft je motor ?

- een echte CDI of
- met puntjes en een transistorschakeling (bijv. Velleman-kit)

In het eerste geval heeft de bobine een primaire weerstand in de buurt van 2 tot 3 Ohm
In het tweede geval heeft de bobine een primaire weerstand van ca. 5 Ohm.

In geval 2 geven de puntjes alleen nog een stuursignaal af en schakelt de transistor de bobinestroom. Zolang de puntjes gesloten staan stuurt de transistor een stroom door de bobine. Als je een bobine voor situatie 1 hebt gemonteerd is de stroom te hoog en verbrand de bobine.

In geval 1 wordt er alleen een spanningsimpuls kortstondig op de bobine gezet als de impulsgever (Hallsensor of opto-coupler) het signaal afgeeft. Hier zal de bobine nooit oververhit van kunnen raken.
 
Grapje zeker? Vitayalin?? sorry waarvoor dan?? Ik ben geen monteur geweest die alleen maar onderdeeltjes vervangt. Omdat we toch altijd wilden weten waarom iets stuk gaat om eventuele andere of vervolg schades te voorkomen.

Een echte CDI Jaap
 
Laatst bewerkt:
Geval 1 dus aan de zijkant van het blok op de nokkenas zit een soort verdeler. Maar hij rookte dus echt. Kan het dan zijn dat daar een te grote overgang in zit waar door de stroom te hoog op loopt?
 
Nou gisteren voor het eerst de hardtail weer eens laten lopen. Nu mat ik gisteren geen goede laadspanning en hier op het forum gevraagd hoe dat nu precies bij een motor werkt.
Nu wou ik dat vandaag weer na gaan meten maar na een paar minuten begon de bobine weer te roken. Tijdens het lopen van de motor! Ik heb de motor gelijk afgezet. En er vormde zich weer een bultje op de bobine. Dus om zo maar even een bobine er op te zetten en het er weer te proberen is geen goede optie. Dus nog een keer : Hoe zou het dus komen dat een bobine affikt

Wie heeft een idee?? te lage accu/laad spanning? Moet een bobine ook geaard zijn? KAn dat n.l. niet vinden in een schema.

Wie kan mij helpen

hoe hoog is je laadspannig, dat heb je als voormalig technicus toch in 3 sec wel gemeten?
 
k@W Had ik gisteren al gedaan want hij laad volgens mij ook niet bij.. misschien dat dit een oorzaak is. Kijk mijn ander topic hier Maar stationair 8 volt op toeren 12/13 volt.
Hoe heb je dat kunnen meten :?
Maak je de accu los tijdens meten?
je krijgt dan een meetwaarde die niet klopt en je spanningsregelaar weet niet goed wat te doen en kan zelfs defect raken zonder accu aangesloten.
 
Bobines gaan kapot door deze continue op spanning te laten staan zonder vonk af te leveren. Spoelen worden heet omdat ze de spanning niet kwijt kunnen (de vonk).
Kan natuurlijk ook gecorrodeerd zijn aan de binnenzijde door vocht oid.
Dit is niet helemaal waar. De spoel wordt heet omdat die eigenlijk diverse amperes gelijkstroom trekt. Het openen en sluiten van die punten, en zoals ik nu lees electronische ontstekering, ziet die bombine als een wisselspanning en daar voeltie zich veel beter bij. Door de tegen-emk wordt de stroom beperkt tot een fractie van de gelijkstroomwaarde
 
Terug
Bovenaan Onderaan