Koppeling Z750 Kapot!? (as los geschoten)

DirkZ750

Rookie
13 mei 2013
19
0
Zoals de titel luidt moest ik vanmiddag noodgedwongen met toertochtje staken doordat mijn koppeling dienst weigerde. De laatste tijd had ik al wat kleine problemen met mijn koppeling. Het eerste stukje van de koppeling was loos waardoor mijn koppelingshendel altijd min of meer los hing en pas het laatste stuk aangreep. Wel koppelde hij verder perfect en was er ook nooit spraken van een slippende koppeling of iets dergelijks dus de platen zijn verder in orde. Ik wilde het er van de winter wel even naar kijken maar helaas begaf de koppeling het dus vandaag helemaal.

Ik kneep de koppeling in en hoorde iets breken of losschieten en merkte gelijk dat het foute boel was. Niet de koppelingskabel brak maar het knoppelingsasje had gewoon geen grip meer op het koppelingsmechanisme. Deze gaat nu gewoon loos op en neer?! Ook kan ik het asje er zo omhoog uit het koppelingshuis trekken. Een beetje vreemd allemaal. Iemand enig idee wat er nu gebeurd of en hoe ernstig het is? Zometeen ga ik het koppelingshuis open maken voor inspectie.

Tips en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt.

0bhc.jpg
 
Heb zojuist het koppelingshuis opgehaald en dit is het resultaat:

pdsv.jpg


nni5.jpg


Ik zou zeggen dat het asje inderdaad kapot is. Volgens mij zou dat ringetje wat nu dus is afgebroken vast moeten zitten aan het asje. In de manual kan ik net niet zien hoe het er orgineel uit hoort te zien. Opzoek naar een asje dus.
 
Heeft er iemand een idee waar je zulk soort onderdelen betrouwbaar en makkelijk kunt bestellen? Via google kwam ik op dit onderdeel uit, maar of dit een betrouwbare site is?
9brp.jpg
 
die stift hoort niet mee te draaien met de koppeling.
zit het (druk/trek)lagertje niet vast?



Dat asje waar je koppelingskabel inhaakt hoort toch het druk/treklager vast te grijpen? Het lijkt dat daar iets afgebroken is? Als je de foto bekijkt. Nu heeft die as geen grip meer op het treklager(Of hoe je dat ding ook moet noemen).
 
Net even getest maar het asje draait gewoon vrij rond in z'n lagers. Dus onwaarschijnlijk dat het mee gedraaid heeft met de koppeling. Maargoed ik begrijp dat dit dus geen normale slijtage is maar een gevolg van een ander probleem?
 
toch kan het niet anders dan dat de trekstift heeft meegedraaid.
anders kan er nooit zulke slijtage ontstaan.
dus misschien zit er iets anders scheef waardoor de trekstift meedraait.
misschien zit de as waar de koppelingskabel aan zit te ver in het deksel, waardoor de trekstift scheef gedrukt word en de stift meedraait.
ik zou toch het lagertje ook vervangen
en nee, het is geen normale slijtage.
de stift gaat meestal een motorleven mee.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt inderdaad wel als een logisch verhaal. Wat mij wel opviel is dat die as waar de koppelingskabel aan zit nergens mee geborgd zat? Deze kon ik er zo bovenlangs uittrekken, dat lijkt me toch niet helemaal de normale manier? Misschien mis ik hier een onderdeel waardoor de as op zijn plek zou moeten blijven zitten. Maar het lijkt mij ook wel verstandig om het lager mee te vervangen, kleine moeite.

Zal van de week is bij DIVMO informeren naar de onderdelen. Bedankt voor de goede info en het meedenken.
 
Zou het niet gewoon teveel speling op de koppeling zijn?

Je ziet dat het ringetje wat gebogen is wat mij de impressie geeft dat de koppeling as bijna haaks gestaan heeft op de ring. Op het uiteinde van de as zie je ook dat het wat verbogen en versleten is. Volgens mij heb je die ring gewoon afgedraait zoals je het in een draaibank zou doen.
 
Heb inmiddels alle onderdelen binnen (Besteld bij Divmo). Ook aan de monteurs daar nog wat advies gevraagd en ook die vonden het een vreemde slijtage. Ik ga de trekstift vervangen maar ook het lager daarvan en de 2 naaldlagers in de koppelingsdeksel. Aangezien ik ook slijtsporen op het koppelingsasje zelf zag heb ik die ook nieuw besteld. Morgen word het monteer dag :P. Zo'n beetje alle onderdelen van de koppeling zijn dan vervangen op de platen na(Die zijn ook gewoon nog goed).

Nogmaals dank voor de hulp! Laat het resultaat nog wel horen.
 
g5c6.jpg

Hier een foto van de oude en de nieuwe trekstift. Had niet verwacht dat het zo'n degelijk ding was wat afgebroken is.

8xgo.jpg


Ook op de oude koppelingsas zie je duidelijk slijtage sporen ter hoogte van de naaldlagers dus vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan