Keiharde knallen uit de uitlaat en sputteren

HerrJohann

MF'er
30 jun 2013
224
3
Zaandam
Goededag MF-ers,

Ik kom net terug van een weekendje touren in Limburg.

De heenweg geen problemen gehad maar op de terugweg kwam het gelazer;

Motor hield ineens in alsof ie af was geslagen. Daarna een keiharde knal uit de uitlaat (alsof er een geweer wordt afgeschoten), hierna deed hij het weer goed voor 30km.

Daarna kwamen dr continu knallen uit dr uitlaat en steeds inhouden. Toen maar de rit afgeblazen en terug naar Zaandam gereden. Op de snelweg ook knallen en toen was het ineens over. Toen getankt. Toen kwam het weer en later verdween het weer!

Iemand enig idee?

Kawasaki z750 bj1983 met carbs

Gr Johan
 
Zou het niets met de carb. kunnen zijn? En dan doel ik op de vlotter..?

Wel lullig als dat tijdens een tour gebeurt met dit lekker weer. Hopelijk krijg je het snel gefixt!
 
Laatst bewerkt:
dit klinkt alsof tijdens het inhouden de ontsteking ermee kapt, en dat de knal die je vervolgens krijgt komt omdat de ontsteking weer inschakelt.

het wegvallen / terugkomen van de ontsteking kan door verschillende oorzaken komen;

- pickup spoelen
- cdi unit
- slecht contact in de killswitch
- bedrading/connectors
 
heb zelf exact hetzelfde gehad als wat ie in de TS beschrijft; bij mij was er een contactpuntje in de killswitch wat een beetje ingevreten was op zijn 'loopvlak'

Als het probleem in de ontsteking zit, valt de toerentellernaald meestal ook terug naar 0. Als dat NIET het geval is zou je inderdaad de carbs gaan verdenken. Maar meestal zijn dat geen problemen die de motor van het ene moment onrijdbaar maken en het volgende moment is er niks aan de hand?? moet wel een vreemde storing zijn als het tegelijk bij alle 4 de carbs optreedt!?
 
Heb dit zelf ooit gehad met een mustang die ik voor iemand terug moest rijden van belgie naar de randstad, in toenemende mate moeilijk blijven lopen en veel backfires die bij een inhaal actie aan de grens resulteerde in een geplofde uitlaatdemper. Bleek de riem van de dynamo te los te staan(slippen) waardoor deze niet goed bij kon laden. Jong en onbezonnen, had t nu wel kunnen weten. T resulteerde in een eh 'luide' resterende rit.

Ik zo ook dus ook onsteking verdenken, met een werkplaats handboek erbij is dat zeker sneller gecontroleerd dan de carburateurs. Doet de spanningsregelaar wat hij moet doen, laad hij goed bij, zijn er geen onderbrekingen in de bedrading, slechte stekker verbinding etc.
 
Ja, want je carbs reinigen is een stuk minder werk dan kijken of je een vonk hebt :? _O- :P

Ik weet niet of er een jiffyschakelaar op je fiets zit, maar als die kortsluit dan die ook voor problemen zorgen.

Lijkt me wel dat die vonkt als dit zomaar gebeurt?? En dan nog, je moet hem dan ook nakijken zodra hij dat doet, en hoe zie je dat voor je, rijdend?
Zie het schoonmaken van de carbs zelf als standaard onderhoud, daar doelde ik dus ook op.
 
mensen bedankt voor de vele reacties en tips! carbs verdenk ik niet, want het lijkt echt alsof de killswitch in een keer om gaat, en dan weer aan.

het lijkt dus op een contact of iets dergelijks. de verlichting blijft overigens wel aan en dergelijke als hij uitvalt. wat ook het geval is als de killswitch om gaat.

verder heb ik er wel een jiffy schakelaar opzitten maar deze werkt al niet sinds ik m kocht. het kan uiteraard zijn dat hij ineens besloot toch vervelend te doen dus dat ga ik maar even nakijken.

onlangs is de koplamp verwisselt en zijn alle stekkers van de draadboom los geweest.ik zal even kijken of ik daar wat kan vinden en dan laat ik jullie weten wat de stand van zaken is!

onwijs bedankt alvast! (en de vorige problemen met de motor waren choke gerelateerd ;) )

gr Johan
 
Net nog even een stuk gereden, kon niets merken. killswitch uit elkaar en kon niets merken. even tijdens het rijden de killswitch aan en uit gedaan. en dat is precies hoe alles klonk alleen!!! bleef mijn af en toe ook op een laag toerental hangen en wou niet omhoog. bv op 4000 toeren blijven hangen.

verder de knallen en toerenteller ineens op 0 lijkt precies op een killswitch die hapert :(

morgen maar even de ontsteking door laten meten bij een motorzaak.
 
excuses voor de kick in mijn eigen topic, motorforum oma kijkt me al met priemende ogen aan.

ik vroeg me af of het mogelijk was dat een kapotte bobine voor dit soort problemen kan zorgen. aangezien het af en toe gebeurd, nu 300 km verder en maar 2 x deze grappen weer gehad, waaronder vanavond.
 
Heb dit zelf ooit gehad met een mustang die ik voor iemand terug moest rijden van belgie naar de randstad, in toenemende mate moeilijk blijven lopen en veel backfires die bij een inhaal actie aan de grens resulteerde in een geplofde uitlaatdemper. Bleek de riem van de dynamo te los te staan(slippen) waardoor deze niet goed bij kon laden. Jong en onbezonnen, had t nu wel kunnen weten. T resulteerde in een eh 'luide' resterende rit.

Ik zo ook dus ook onsteking verdenken, met een werkplaats handboek erbij is dat zeker sneller gecontroleerd dan de carburateurs. Doet de spanningsregelaar wat hij moet doen, laad hij goed bij, zijn er geen onderbrekingen in de bedrading, slechte stekker verbinding etc.


dit is ook het eerste waar ik aan moet denken..
heb het zelfde gehad bij een gs 500, stotteren en moeilijk doen. en daarna ineens weer mooi lopen.bleek dat de draden vanaf de dynamo onderbroken waren. hierdoor werd er dus niet bij geladen en voila ... en hoop vage zooi
 
Er blijken vele oplossingen te zijn:

Mijn fzr600 heeft dit probleem in het verleden ook gehad. De oplossing was echter anders als hieronder omschreven:

De fzr heeft carbs, en dus een airbox met aanzuiging naar de carbs toe. Zodra een aanzuigmond/kelkje niet luchtdicht afsluit op de carb, krijgt de motor in 1 carb, en dus een cilinder te veel lucht. Hierdoor ontstaat een (te) rijke en afwijkende benzine/lucht mengsel waardoor de motor niet meer mooi loopt. Hij is hier tenslotte niet voor afgsteld.

De knallen in de uitlaat zullen ontstaan door hetzelfde probleem als heirboven. Te veel lucht/benzine mengsel welke niet verbrand is in de probleemcilinder(s), zal zich ophopen in de uitlaat. Daarna krijg je uiteraard een mooi blaasorkest.

Conclusie:

Check de luchtdichte afsluiting van je inlaat naar je carbs.
 
Er blijken vele oplossingen te zijn:

Mijn fzr600 heeft dit probleem in het verleden ook gehad. De oplossing was echter anders als hieronder omschreven:

De fzr heeft carbs, en dus een airbox met aanzuiging naar de carbs toe. Zodra een aanzuigmond/kelkje niet luchtdicht afsluit op de carb, krijgt de motor in 1 carb, en dus een cilinder te veel lucht. Hierdoor ontstaat een (te) rijke en afwijkende benzine/lucht mengsel waardoor de motor niet meer mooi loopt. Hij is hier tenslotte niet voor afgsteld.

De knallen in de uitlaat zullen ontstaan door hetzelfde probleem als heirboven. Te veel lucht/benzine mengsel welke niet verbrand is in de probleemcilinder(s), zal zich ophopen in de uitlaat. Daarna krijg je uiteraard een mooi blaasorkest.

Conclusie:

Check de luchtdichte afsluiting van je inlaat naar je carbs.


Bedankt voor je tip! Alleen bij mij gaat ook de toerenteller op 0
 
De fzr heeft carbs, en dus een airbox met aanzuiging naar de carbs toe. Zodra een aanzuigmond/kelkje niet luchtdicht afsluit op de carb, krijgt de motor in 1 carb, en dus een cilinder te veel lucht. Hierdoor ontstaat een (te) rijke en afwijkende benzine/lucht mengsel waardoor de motor niet meer mooi loopt. Hij is hier tenslotte niet voor afgsteld.

wat een uitleg, en wat een fouten ... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan