slecht trekken lage toeren

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Mijn Triumph Legend (recentelijk particulier gekocht) heeft een klein probleem.
Als ik vanaf lage toeren vol gas geef "hakkelt" hij een paar tellen waarna het vermogen er vol inkomt.

De garage vermoedt een carburatie probleem en wil deze graag ultrasoon reinigen (duur). Op zich geen probleem aangezien ik de motor goedkoop heb aangekocht en ik wist dat er onderhoud nodig was.

Echter zijn er volgens mij meerdere oorzaken denkbaar. Bijvoorbeeld ontstekings problemen of gewoon een slechte afstelling.

Wat zouden jullie doen? Laten reinigen of eerst second opinion bij andere garage?

Groet,
Peter
 
Hallo Peter,

Zonder de (vervuilde) carburateurs eerst te reinigen valt er vaak weinig af te stellen. Dat wil zeggen, vuil in de carburateurs veroorzaakt een slechte afstelling en is niet op te lossen door aan stelschroefjes te draaien.

Ik zou eens kijken wat de garage van de prijs kan maken als je zelf de carburateurs van de motor af haalt. Dat scheelt wat uurloon en is leerzaam.

Aangezien de motor naar eigen zeggen onderhoud nodig heeft zou ik meteen de olie doen, het hele ding nalopen, eventuele benzinefilter(s) vervangen, bougietjes, luchtfilter en als laatst de carburateurs synchroniseren.

Goede kans dat je daarna als een koning duizenden kilometers vooruit kunt zònder terugkerend gezeur en geklooi met de afstelling.
 
Dank voor je reactie.

Ultrasoon reinigen zou zo'n 250,= kosten. inclusief sleutel uren. De carbs zitten er bij deze motor nogal lastig op waardoor er veel gedemonteerd moet worden. Zelf durf ik het dus niet aan.

De motor is van 1998 dus ondertussen wel al 15 jaar oud. Het kan dus goed dat de carbs vies zijn. Ik heb ook geen twijfel aan het oordeel van de garage (Hoogland in Kwadijk dus ervaren sleutelaars) maar was benieuwd of iemand misschien met de gouden tip komt *D

We hebben eerst een flesje carbs reiniger in de tank gegooid om te kijken of dat scheelt. Ben nu mijn tank aan het leegrijden wat geen straf is met dit weer :]
 
waarom haal je de carbs er niet gewoon af, en maak je ze schoon? Zo moeilijk is dat niet...

kwestie van alles netjes uit elkaar halen, alle kunststof delen er af en dan de metalen stukken een half uurtje in een mild zuur zachtjes koken (citroensap of gewoon keukenazijn werkt prima). Bij voorkeur buiten doen, want het ruikt niet zo lekker. Werkt wel erg goed, ze worden er prachtig schoon van. Prik ook alle nauwe doorgangen eventjes door met hele dunne draad (voorzichtig dat je niks beschadigt) bijvoorbeeld met een draadje uit een staalborstel, of een gitaarsnaar. Als je niet aan de synchronisatieschroeven komt, en de carbs niet van elkaar los haalt, hoef je ze meestal niet eens weer te synchroniseren. Maar vaak is syncen ook geen overbodige luxe.

Succes :)
 
Dank voor je reactie.

Ultrasoon reinigen zou zo'n 250,= kosten. inclusief sleutel uren. De carbs zitten er bij deze motor nogal lastig op waardoor er veel gedemonteerd moet worden. Zelf durf ik het dus niet aan.

De motor is van 1998 dus ondertussen wel al 15 jaar oud. Het kan dus goed dat de carbs vies zijn. Ik heb ook geen twijfel aan het oordeel van de garage (Hoogland in Kwadijk dus ervaren sleutelaars) maar was benieuwd of iemand misschien met de gouden tip komt *D

We hebben eerst een flesje carbs reiniger in de tank gegooid om te kijken of dat scheelt. Ben nu mijn tank aan het leegrijden wat geen straf is met dit weer :]

Peter,
Misschien is het een beter idee (aangezien je krap bij kas zit) om een werkplaatshandboek van deze motor te kopen. Zo kun je veel dingen zelf doen, en bespaar je dus geld (en garage uren).
Ook olie verwisselen is een fluitje van een cent, als je een werkplaats handboek hebt is het voor "iedereen" te doen.

succes
 
en de boel demonteren lijkt vaak enger dan het is. Uiteindelijk zijn het maar schroefjes en boutjes, die je los draait, en daarna op de omgekeerde manier weer vast zet. Zolang je de tijd neemt, en een beetje georganiseerd aan de slag gaat (gebruik bakjes en hou ze op volgorde, dus stap 1 bakje 1, zodat je bij montage elke keer een bakje schroefjes leeg kan halen), kan er eigenlijk niets gebeuren. Verder kun je op Youtube heel veel vinden, misschien niet altijd specifiek voor jouw motor maar het volgt vrijwel allemaal hetzelfde principe. En +1 voor het werkplaatshandboek. Nog een tip: als je een stukje gereedschap mist hebben ze bij de action prima spullen. Liever een goedkope schroevendraaier die wél goed past, dan een sjieke die eigenlijk te groot of te klein is voor de taak.

maar goed als je tijd meer waard is dan de 250 euro die je zou spenderen, dan moet je het gewoon door de monteur laten doen. Maar anders is er geen reden om het zelf niet te doen.
 
Over je probleem: het kan aan meerdere dingen liggen.

Als je carbs vuil zijn, dan zal dat zeker problemen opleveren
slechte afstelling kan ook
timing is mogelijk ook een probleem
je kleppen moeten misschien gesteld worden

Hoe je het kan verhelpen staat allemaal in het werkplaatshandboek. Maar als je het allemaal bij de garage moet laten onderhouden, ben je wel wat meer kwijt dan 250 euro gok ik.
 
motor staat erg arm standaard.
zet de gasnaalden maar een stukje omhoog.
er zit op deze naalden geen clipje dus moet je er zelf een ringetje onder doen.
de mengselschroef iets verder open kan ook.
 
Jeetje. veel reacties ineens :)

Krap bij kas is niet perse het probleem. Het is meer dat ik nooit zo'n fan ben van trial and error methode waardoor de oplossing wellicht pas na verschillende reparaties wordt gevonden.

Zelf gaan lopen pielen is voor mij geen optie. Ook wegens het ontbreken van een goede ruimte hiervoor.

Als ik jullie zo hoor is de kans wel groot dat het om een carb probleem gaat. Dat is goed om te weten in ieder geval :Y
 
Al kan slecht presteren op lage toeren ook gewoon komen door bv. versleten bougies. Vandaar mijn advies om het ding even echt goed na te lopen / beurtje te (laten) geven.

Is even doorbijten, maar dan kan je veel probleemloze kilometers tegemoet.
 
Als je het uit wil besteden zou ik gewoon vragen om een grote beurt. Grote kans dat het daarmee opgelost is, en vaak zijn er aanbiedingen voor een grote beurt met name in deze tijd van het jaar. Vraag wat ze onder een grote beurt verstaan en wat ze allemaal doen. Als het goed is zou er ongeveer dit moeten gebeuren in een grote beurt:

- olie verversen + nieuw oliefilter
- overige vloeistoffen vervangen (rem, evt. koel)
- kabel speling controleren
- klepspeling stellen
- carbs synchroniseren en afstellen
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies
- ketting spannen & invetten
- evt. accu bijvullen met gedestilleerd water
- remmen nakijken
- banden op spanning brengen
- algehele inspectie op gebreken (verlichting, speling balhoofdlagers, etc)
- testritje

als ze dit niet (bijna allemaal) doen in een grote beurt, moet je een andere garage zoeken.
 
Peter23,
Is dat probleem inmiddels bij jou opgelost? Weet je nu wat je garage gedaan heeft om dit op te lossen?
Ik heb ook een legendTT en heb hetzelfde probleem... Inhouden en wegschieten...

998255_10200995267996537_588321369_n.jpg
 
Tja. ik haal mijn carbs eraf en breng ze even langs bij de plaatselijke motorenrevisie
kost een paar tientjes.

Maar zelf schoonmaken kan ook vaak heel goed en doe een fles Forte bij de brandstof.
 
Luister nou maar eerst naar Bananenman, die weet 99.99% van de gevallen waar ie over praat..

Trouwens, worden carburateurs wel echt vies als ze regelmatig gebruikt worden?

Ja, dat kan door troep uit de tank
vb zooi uit de benzinepomp of roest/lakdeeltjes uit de tank, corroderende brandstofslang, water etc.
Dus, of je haalt zelf de carbs er onder weg en kijkt de vlotterkamer en sproeiers zelf na, of je bent lui en moet er voor aftikken.

Je kan niet alles hebben.. ;)
 
Mijn Triumph Legend (recentelijk particulier gekocht) heeft een klein probleem.
Als ik vanaf lage toeren vol gas geef "hakkelt" hij een paar tellen waarna het vermogen er vol inkomt.

De garage vermoedt een carburatie probleem en wil deze graag ultrasoon reinigen (duur). Op zich geen probleem aangezien ik de motor goedkoop heb aangekocht en ik wist dat er onderhoud nodig was.

Echter zijn er volgens mij meerdere oorzaken denkbaar. Bijvoorbeeld ontstekings problemen of gewoon een slechte afstelling.

Wat zouden jullie doen? Laten reinigen of eerst second opinion bij andere garage?

Groet,
Peter

Peter, ben je nu al naar de garage geweest? En wat hebben ze er aan gedaan om te verhelpen?
 
Peter is al een maand niet meer online geweest.....



Edit; altijd jammer dat de oplossing van het probleem vaak niet meer gemeld wordt....
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn dealer is de tank ook nagekeken geweest en er zit geen vuil in.

Volgende week bij hem terug. Wat eigenaardig is als ik de choke op laat rond 1500t/min, dan hapert deze niet.
 
Volgens mijn dealer is de tank ook nagekeken geweest en er zit geen vuil in.

Volgende week bij hem terug. Wat eigenaardig is als ik de choke op laat rond 1500t/min, dan hapert deze niet.

Lees je je eigen topic niet ofzo?

dat betekent dat het mengsel te arm is.
zet je gasnaalden iets omhoog en draai de mengschroeven iets open.

Er word een paar keer aangegeven dat waarschijnlijk je mengsel te arm is. En dan vind je het nog steeds raar dat ie met de choke erop wel goed loopt?
 
Vrijdag terug naar de dealer. Ik vermoed dat hij wel weet of mijn mengsel te arm is.

Eigenaardig toch dat na een aantal dagen nadat hij goed afgesteld was, dat mengsel plots heel wat minder is...

*:)
 
Vrijdag terug naar de dealer. Ik vermoed dat hij wel weet of mijn mengsel te arm is.

Eigenaardig toch dat na een aantal dagen nadat hij goed afgesteld was, dat mengsel plots heel wat minder is...

*:)

Het schijnt dat de buitentemperatuur en luchtvochtigheid ook iets kan uitmaken.
Koud en een hoge luchtdruk, dan zou de motor misschien net "goed" kunnen lopen als ie te arm staat afgesteld.
(ik zeg ook maar wat, iets met klok en klepel :') )
 
Naarmate het kouder wordt heb je juist meer brandstof nodig om hem goed te laten lopen.


Je hebt gelijk, ik zei het verkeerd om.
Nu ik erover nadenk bedoel ik denk ik de luchtvochtigheid. Dat dat soms ook net even van invloed kan zijn. (de motor staat volgens Bananeman schijnbaar al krap afgesteld vanaf fabriek, ik weet niet of de luchtvochtigheid dan net het verschil kan maken?)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan