Stuur resoneert vanaf 150 kmpu

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Beste Mensen,

Ik heb een vraagje, als ik met mij Yamaha XJ900S over een verlate snelweg rijd dan gaat dat prima, maar vanaf 150 kmpu gaat het stuur resoneren of trillen (hoe je het maar wilt noemen). Het valt me op dat dit bij lagere snelheden niet is, en het echt pas begint bij 150. Is dat normaal :? ? Of ligt dit aan de balhoofd lagers? Maar dan zou ik het ook bij andere snelheden moeten merken toch?
 
Eerste gedachte is balhoofdlagers..
Eventueel onbalans in het wiel kan het ook zijn.. maar dat zou je met lagere snelheden al moeten voelen gok ik.. Heb je gekeken of je misschien een loodje kwijt bent ?
 
Beste Mensen,

Ik heb een vraagje, als ik met mij Yamaha XJ900S over een verlate snelweg rijd dan gaat dat prima, maar vanaf 150 kmpu gaat het stuur resoneren of trillen (hoe je het maar wilt noemen). Het valt me op dat dit bij lagere snelheden niet is, en het echt pas begint bij 150. Is dat normaal :? ? Of ligt dit aan de balhoofd lagers? Maar dan zou ik het ook bij andere snelheden moeten merken toch?
Even banden laten nakijken, zouden wel eens versleten kunnen zijn en anders misschien laten balanceren.
Balhoofdlagers zou niet tot trillingen moeten leiden, die voel je bij hobbels, remmen en sturen.
 
Als het de balhoofdlager is, dan merk je dat met lage snelheden.
Laat met 70 km/h het stuur los. Als het stuur begind te trillen, dan zijn het de balhoofdlagers.

Met een gangetje of 140- 150, denk ik aan de stuurgewichten.
Ja dat zijn inderdaad de gewichtjes aan het stuur.

het kan ook de balhoofdlagers zijn, maar dan heb je wel heel veel speling.
 
full



Zij dit die loodjes op het voorwiel? Die zitten links wel en rechts niet. Op het achter wiel zitten ze aan beide kanten. Ik heb in een lagere versnelling wat meer doorgetrokken, maar dit veroorzaakt geen trillen. Dus aan het blok ligt het dan niet. Ik denk idd die loodjes.... klopt dat?
 
[afbeelding]


Zij dit die loodjes op het voorwiel? Die zitten links wel en rechts niet. Op het achter wiel zitten ze aan beide kanten. Ik heb in een lagere versnelling wat meer doorgetrokken, maar dit veroorzaakt geen trillen. Dus aan het blok ligt het dan niet. Ik denk idd die loodjes.... klopt dat?
Ik denk dat alleen een bandenboer jou het antwoord kan geven: wieltje eruit, en even op het balanceerapparaat.
 
Hij zegt toch ook dat het bij 150 gebeurt?
Ja, en dan zeg ik (en jij ook) dat het aan de balancering kan liggen.
Verder zeg ik er bij dat trillingen in het shimmy-gebied (rond 70 km/u) doorgaans niet worden veroorzaakt door slechte balancering. Tenslotte heb ik er nog bij verteld dat velen zich hierin vergissen, en denken dat een slechte balancering reeds bij 70 km/u te merken is.
Zo moet het toch wel duidelijk zijn, maar mijn eerste post was aanzienlijk compacter. :X
 
Oké.... Jullie gaan je kapot lachen. Ik dacht ik check de banden spanning eens. Achter band was goed, voorband kwam ik even 1,25 bar te kort. Band weer op spanning gebracht en probleem is opgelost. De oplossing was dus veel simpeler dan ik dacht. Bedankt voor het meedenken mensen.
 
Oké.... Jullie gaan je kapot lachen. Ik dacht ik check de banden spanning eens. Achter band was goed, voorband kwam ik even 1,25 bar te kort. Band weer op spanning gebracht en probleem is opgelost. De oplossing was dus veel simpeler dan ik dacht. Bedankt voor het meedenken mensen.


Ehh. Ja. Ok.
Maar; je merkte dus alleen bij 150 km/u een trilling..
Dat het apparaat met lage snelheid niet de bocht om wilde sturen met 1 bar in het wiel merkte je niets van ?

|( -O-
 
Laatst bewerkt:
In tegenstelling tot wat velen denken geeft een niet gebalanceerd voorwiel alleen trillingen op hoge snelheid en dus niet bij 70 km/u.

Onbalance is merkbaar vanaf 50-60KMH..meneer de HTS-er...
Maar er kunnen meer factoren spelen die dit verbergen of verergeren..
Vering, mate van onbalance, onrondheid, enz enz
 
Onbalance is merkbaar vanaf 50-60KMH..meneer de HTS-er...
Maar er kunnen meer factoren spelen die dit verbergen of verergeren..
Vering, mate van onbalance, onrondheid, enz enz


Beste meneer de kop-ieter; als ik zo vrij mag zijn om mee te zeuren:
De juiste spelling voor onbalance is onbalans :+


En; de oorzaak was inmiddels bekend.
De topic starter was 1,25 bar verloren.. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan