speling nokkenas crf 250

davite

MF'er
28 apr 2013
99
0
Heb onlangs een crossmotor aangekocht (crf 250 honda).
Nu voor het kleppen stellen merk ik een axiale speling van een dikke mm op de nokkenas. Hij is beide kanten gelagerd met een kogellager met groef in, hier zitten dan bruggen op met een half maantje tussen. Om deze schoon op zen plek te houden.

Dus de lagers zitten altijd goed, de nokkenas heeft speling, dus ms de lagers versleten kan het enige zijn, of de flensen aan de nokkenas weg gesleten.

Lijkt me niet gezond zo'n speling, dat hij wat kan leven.

Iemand tips of ervaring dat dit normaal is
 
Ik heb geen verstand van het type motor, maar om zeker te zijn zou ik toch de boel demonteren en de onderdelen goed inspecteren.
Je weet nooit wat de vorige eigenaar allemaal stukgerepareerd heeft.
 
als je de nokkenas beweegt en goed kijkt, moet je toch kunnen zien of de as verschuifd in de binnen ring van het lager, of dat de binnenring mee met de as verschuifd in de buitenring van het lager.
 
Als er geen radiale speling is zou in príncipe het lager niet de oorzaak moeten zijn.
Bij 1 mm axiaal zou je op zo'n klein lager ook met zekerheid radiale speling moeten voelen.
1 mm is in ieder geval erg veel. Zou de zaak zeker demonteren
 
mja heeft 2 kogellagers en zitten los op de nokkenas. De kant van de distributie zit deze zowiezo los op de as, want deze moet je richting de ketting schuiven om de nokkenas te laten zakken en zo te demonteren. Andere zit ook gewoon los.

Je hebt dus een as met 2 flensjes aan, waar langst beide kanten een lager tegenaan zit die gegroefd is en dus op een vaste plaats zit. Dus de lagers zitten er schuiven op, wel geen radiale speling. Echter kan je hem als je hem los bevestigd (zonder distri ketting enzo en spanning erop) een millimeter of 1.5 millimeter bewegen.
Dus de vraag was of dit normaal is, hij ligt nog uit elkaar, straks de boel is monteren en op spanning zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan