aansluiten 220 volt draaibankmotor

RVF750R

MF veteraan
4 jan 2003
2.567
245
Nootdorp
hallo,

Kan iemand mij helpen om een motor aan te sluiten (ik snap er geen bal van)

de motor is een 220 v motor die geschikt is om li en re te kunnen draaien, bij gevoegd het schema.
Hij is nu geschakeld als rechts draaien maar wil hem met een schakelaar kunnen schakelen als rechts en links.
full


alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een dubbelpolige wisselschakelaar nodig.
Het ene p-contact op uf en het andere p-contact op c
De bestaande schakelaar zou ik alleen als aan/uit schakelaar gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt een dubbelpolige wisselschakelaar nodig.
Het ene p-contact op uf en het andere p-contact op c
De bestaande schakelaar zou ik alleen als aan/uit schakelaar gebruiken.


correct,

misschien iets meer uitleg voor de TS

Een wissel contact heeft 3 aansluitingen: 1 gemeenschappelijk, 1 normaal open en 1 normaal gesloten
dus op stand 1 heb je contact tussen de gemeenschappelijke en het normaal gesloten contact
in de andere stand heb je contact tussen de gemeenschappelijke en het normaal open contact
een dubbel wisselcontact heeft dit 2 keer, dus 6 aansluitingen
is dat een beetje duidelijk?

zo ja, lees verder

nu sluit je op het eerste wisselcontact Z1 aan op de gemeenschappelijke, U1 op het normaal gesloten en C op het normaal open contact
het tweede wisselcontact sluit je Z2 op de gemeenschappelijke aan en C op normaal gesloten en U1 op normaal open

Als je nu de schakelaar op stand 1 laat staan is er connectie tussen Z1 en U1 en tussen Z2 en C
net zoals de dikke donkere lijnen op je schema
de schakelaar op stand 2 maakt contact tussen Z1 en C en tussen Z2 en U1

de metalen strippen op de motor tussen Z1 en U1 en tussen Z2 en C haal je weg en vervang je door de wissel schakelaar


succes ermee
 
Laatst bewerkt:
die schakelaar ziet er uit als een standaard schakelaar voor links/rechts keuze. Ik neem aan dat de schakelaar ook links/0/rechts opdruk heeft aan de voorkant???

Mijn draaibank heb ik een tijd terug ook een nieuwe schakelaar in gezet; daarbij had ik het voordeel dat de oude schakelaar kapot was maar wel goed aangesloten, dus was een kwestie van draden overzetten en klaar.

zoals je ziet is het schemaatje links en rechts bijna hetzelfde, alleen de brugjes die tussen de punten U1, Z1 en Z2, en C liggen worden veranderd. Feitelijk is het enige wat je hiermee aanpast het omwisselen van de aansluitingen van de hulpspoel, die in serie staat met de condensator. De hoofdwikkeling (horizontaal getekend) hangt altijd tussen L1 / fase en N / nul, met de linker kant aan de fase en rechts aan de nul. De hulpspoel hangt in het linker schematje met de onderkant aan fase, en met de bovenkant, via de condensator, aan nul.

De draadbruggen die op de schema's staan maak je dus eigenlijk 'op afstand' via de schakelaar. Waarschijnlijk zit de draadbrug tussen N en U2 als enige nog gewoon direct op de motor?? of zijn de andere 2 ook geplaatst voor rechtsloop? De 2 linker draadbruggen moet je in ieder geval verwijderen, mochten die aanwezig zijn.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de uitleg, ik geloof dat ik het een beetje snap -O- , heb dus een andere schakelaar nodig. De schakelaar die op de foto staat is afkomstig van de motor die op de draaibank gemonteerd was, dit was een 380volt motor met daarom zeker de blauw, zwart en blauwe aansluiting.

heeft iemand misschien een tekening?? zodat ik niet heel mijn huis op blaas :}
 
Wat je kan gebruiken is een Moeller nokkenschakelaar
preciezer een omschakelaar met 0-stand
aangesloten zoals op dit schema

draaibank.jpg


Deze is verkrijgbaar bij vb RS-Online
Moet je alleen nog even kijken of je met 2.2kW / 20 A toekomt of dat je 3kW / 32A nodig hebt
de 20A heeft RS artikelnummer 330-7691
de 32A heeft RS artikelnummer 330-7708



Door een schakelaar met 0-stand te gebruiken, heb je geen andere schakelaar meer nodig
de motor is spanningsvrij in de 0-stand
 
Laatst bewerkt:
Wat je kan gebruiken is een Moeller nokkenschakelaar
preciezer een omschakelaar met 0-stand
aangesloten zoals op dit schema

[afbeelding]

Deze is verkrijgbaar bij vb RS-Online
Moet je alleen nog even kijken of je met 2.2kW / 20 A toekomt of dat je 3kW / 32A nodig hebt
de 20A heeft RS artikelnummer 330-7691
de 32A heeft RS artikelnummer 330-7708



Door een schakelaar met 0-stand te gebruiken, heb je geen andere schakelaar meer nodig
de motor is spanningsvrij in de 0-stand
Weet je zeker dat het met deze schakelaar gaat werken?
Misschien ligt het aan de tekening maar ik zie hier geen wisselschakelaar in maar een 4 polige aan/uit schakelaar.
 
Als je de moeite zou doen om de specificaties van de genoemde schakelaars te bezien, zal je merken
dat dit een 3 standen schakelaar is

stand 1
contact tussen klem 1 en 2 en tussen klem 5 en 6 wordt gemaakt
stand 0
geen enkel contact wordt gemaakt
stand 2
contact tussen klem 3 en 4 en tussen 7 en 8 wordt gesloten

Dus JA, het werkt hiermee


@Rob

Wel vreemd dat je niet particulier kan kopen
Ik dacht dat het mogelijk was
 
Laatst bewerkt:
Als je de moeite zou doen om de specificaties van de genoemde schakelaars te bezien, zal je merken
dat dit een 3 standen schakelaar is

stand 1
contact tussen klem 1 en 2 en tussen klem 5 en 6 wordt gemaakt
stand 0
geen enkel contact wordt gemaakt
stand 2
contact tussen klem 3 en 4 en tussen 7 en 8 wordt gesloten

Dus JA, het werkt hiermee


@Rob

Wel vreemd dat je niet particulier kan kopen
Ik dacht dat het mogelijk was
Als iedereen eerst alles zou opzoeken was heel dit forum overbodig.
Maar de tekening klopt in ieder geval niet als het een wisselschakelaar betreft.
 
Moet een KvK nummer hebben om een account te kunnen aanmaken, leveren niet aan particulieren :(


Heb het type nummer genoteerd, ga morgen even hier bij de groothandel vragen of ze deze hebben.

gr Rob



Als je de moeite zou doen om de specificaties van de genoemde schakelaars te bezien, zal je merken
dat dit een 3 standen schakelaar is

stand 1
contact tussen klem 1 en 2 en tussen klem 5 en 6 wordt gemaakt
stand 0
geen enkel contact wordt gemaakt
stand 2
contact tussen klem 3 en 4 en tussen 7 en 8 wordt gesloten

Dus JA, het werkt hiermee


@Rob

Wel vreemd dat je niet particulier kan kopen
Ik dacht dat het mogelijk was
 
Laatst bewerkt:
Als iedereen eerst alles zou opzoeken was heel dit forum overbodig.
Maar de tekening klopt in ieder geval niet als het een wisselschakelaar betreft.

Akkoord
Maar ik heb gewoon de schets van Moeller zelf overgenomen
Je moet dan nog wel het schakelschema kennen om de totale functie te begrijpen

Het werkt wel degelijk als wisselschakelaar
er schakelt maar 1 contact per stand van de schakelaar
en het contact dat gesloten is in de ene stand wordt ook geopend in de andere stand
dit definieert voor mij toch een wisselcontact
 
Akkoord
Maar ik heb gewoon de schets van Moeller zelf overgenomen
Je moet dan nog wel het schakelschema kennen om de totale functie te begrijpen

Het werkt wel degelijk als wisselschakelaar
er schakelt maar 1 contact per stand van de schakelaar
en het contact dat gesloten is in de ene stand wordt ook geopend in de andere stand
dit definieert voor mij toch een wisselcontact
Ik ben het dan helemaal met je eens maar de tekening doet anders vermoeden.
 
hallo,

Kan iemand mij helpen om een motor aan te sluiten (ik snap er geen bal van)

de motor is een 220 v motor die geschikt is om li en re te kunnen draaien, bij gevoegd het schema.
Hij is nu geschakeld als rechts draaien maar wil hem met een schakelaar kunnen schakelen als rechts en links.[afbeelding]

alvast bedankt

Het is een draaistroommotor op het lichtnet waarmee je met een condensator de ontbrekende fasen invult (min of meer).
Hiermee verliest de motor ca.30% van het vermogen.

Ik heb hetzelfde gehad , draaibankje met draaistroommotor op 220.
Nu heb ik er een frequentieregelaar tussen gezet en dat werkt prima.
Traploze toerenregeling met potmeter is een prettige extra.
 
de 380v motor is 0.5 pk, de nieuwe 220 volt is 1.5pk het verlies van de 30% maakt dan niet zoveel uit.

Het is een draaistroommotor op het lichtnet waarmee je met een condensator de ontbrekende fasen invult (min of meer).
Hiermee verliest de motor ca.30% van het vermogen.

Ik heb hetzelfde gehad , draaibankje met draaistroommotor op 220.
Nu heb ik er een frequentieregelaar tussen gezet en dat werkt prima.
Traploze toerenregeling met potmeter is een prettige extra.
 
je bent bij een draaibank toch meestal beperkt in hoeveel je voor kunt zetten, door je gereedschap en materiaal wat je aan het bewerken bent. vermogen is al gauw 'genoeg' in ieder geval.

overigens is ook het omschakelen van een 3 fase motor niet zó ingewikkeld.

edit; had nog gekeken naar mijn oude facturen bij t.u. maar kon deze niet meer terugvinden. post het artikelnummer van ding nog eens ajb?
 
Laatst bewerkt:
vandaag de schakelaar en kabel opgehaald, na alles aangesloten te hebben, de blauwe op de N aangesloten en de bruine op U1.
nade stekker in de nul stand komt er een zware brom uit, links en rechts werkt wel. het lijkt wel of de schakelaar in de nul stand of er toch iets geschakeld is.

zitten de blauwe en bruine goed, of toch een andere schakelaar??? -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan