Goedkope oplossing: lakschade en roest op de tank

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Beste MF'ers,

Al een tijdje struin ik af en toe wat rond op dit forum, en vandaag toch maar een account aangemaakt. Dit is m'n eerste post op dit forum, ik zal me later uitgebreider voorstellen maar ik zou om te beginnen graag jullie advies willen. Ik ben nog aan het lessen (vandaag AVB gehaald) maar heb al een motor voor de deur staan, een Honda Nighthawk 450 uit 1985. :) Hij ziet er over het algemeen goed uit, maar op de tank zit een lelijk plekje waar de lak eraf is en het metaal zichtbaar is -> roest. Zie de foto's.

full

full


Op dit forum heb ik al wat oplossingen gelezen voor dergelijke problemen, maar toch twijfel ik nog wat het beste is om te doen in mijn geval. Het belangrijkste vind ik dat de boel niet verder verroest en dat het niet veel kost (dat is de motor niet waard), een esthetisch mooie oplossing is pas derde prioriteit. Veel mensen adviseren een lakstift, maar elders op internet wordt dat een tijdelijke oplossing genoemd omdat zo'n lakstift maar enkele wasbeurten zou overleven. Bovendien: is een lakstift geschikt voor een plek die zo groot en diep is? Anderen adviseren om een lakstift plus een laagje blanke lak daar overheen te proberen. Zoals op de plaatjes te zien, lijkt het alsof het onder de lak al wat aan uitbreiden is, en je ziet ook roestvlekjes om de centrale beschadiging heen. Is het mogelijk dat de roest zich onder de lak uitbreidt of zoiets? En wat adviseren jullie me om te doen?

De motor staat ondertussen noodgedwongen buiten (ik woon in een flat, zonder garage of schuur), weliswaar onder een goede hoes maar toch vochtig ben ik bang. Is het een idee om in afwachting van de reparatie vaseline of iets dergelijks op het plekje te smeren om te voorkomen dat eventueel vocht (condens of zoiets) het plekje erger maakt? Of levert vettigheid smeren weer gedonder op bij toepassing van bijvoorbeeld zo'n lakstift?

Ik hoop dat iemand me een goede raad kan geven hierover. Bedankt alvast!
 
als eerste zou ik de motor niet onder een hoes zetten....want dan krijg je condens en gaat het veel sneller roesten....
dan de plek op de tank....stukje goed schuren zodat alle roest weg is....dan primer erop en met een spuitbusje bijwerken....
 
als eerste zou ik de motor niet onder een hoes zetten....want dan krijg je condens en gaat het veel sneller roesten....
dan de plek op de tank....stukje goed schuren zodat alle roest weg is....dan primer erop en met een spuitbusje bijwerken....

Met een goede hoes heb je daar helemaal geen last van!

Genoeg topics over wat een goede hoes is hier op MF :Y
 
Wil je het goed maar goedkoop doen met veel moeite, koop je wat verschillende korrel schuurpapier en ga je de boel eens flink te lijf daarmee. Dan eventueel wat roestomvormer (als je nog kleine beetjes roest hebt zitten die je niet weg schuurt). Plamuur de put weer egaal, en weer netjes glad schuren met fijne korrel. Dan een beetje primer, een laagje of twee van je favo kleur lak (tussen elk laagje lichtjes schuren) en dan een laagje of twee blanke lak.

Alles bij de action kopen (verf, roestomvormer, schuurpapier, blanke lak) en je zal niet veel meer dan een tientje kwijt zijn. Wel een boel 'elbow grease'

Andere oplossing is een beetje roestomvormer, en dan lakstift en eventueel een beetje blanke lak. Maar dan zul je inderdaad die put er nog wel in zien, en het eventueel onder de omliggende lak rustig door roesten
 
Laatst bewerkt:
roest zot zo te zien al onder de lak. dus dat wordt de lak verwijderen om de roest aan te pakken. dan de roest aanpakken door verwijderen of stabiliseren. en aflakken. lakstift is de oppervlakte te groot voor daar zit meestal niet zo veel in. en voor de prijs van een potje van de juiste kleur een kwast hoef je het niet te laten.
kan is trouwens aanwezig dat door de scherpe vouw van de deuk de coating aan de binnenkant ook kapot is en de tank dus van binnen uit weer gaat rotten.
het hangt er maar net van af hoe lang je nog met de motor wilt doen maar wil je het echt mooi en goed hebben voor een lange tijd dan gaat het geld kosten wil je nog een jaar of 2 vooruit zou ik er zo min mogelijk aan doen.
 
Bedankt allemaal voor de behulpzame reacties! Om de boel even in perspectief te zetten: ik ben student met meer tijd dan geld (elbow grease is dus niet direct een probleem), daarnaast heb ik deze motor gekocht als eerste motor voor €500, en ik heb geen idee hoe lang ik ermee wil doen. Het is inderdaad geen exotische motor, ik kom ze regelmatig tegen op Marktplaats of motorfora. Iemand enig idee op wat voor bedrag ik moet rekenen voor een tank van de sloop? Mijn tank ziet er overigens verder perfect uit, dus ik vraag me af of een tank van de sloop beter zou zijn dan de mijne. Is er trouwens een handige manier om erachter te komen of er aan de binnenkant van dat plekje ook roest zit?

Het idee om zo'n roestomvormer te halen staat me wel aan, dan kan ik gelijk wat plekjes elders op de motor aanpakken. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, man wat zijn er veel verschillende roestbehandelmiddeltjes in de handel! Mijn google-zoektocht leverde positieve verhalen op over Owatrol (wat Hans50 noemt), en ik kwam ook Rustyco tegen (lijkt een redelijk nieuw product). Heeft iemand ervaring met de laatste? Het lijkt me belangrijk dat het goedje overschilderbaar is.

Een voordeel van een lakstift lijkt me overigens dat die nog leverbaar zijn in de originele kleur van de motor, dus ik zou verwachten dat dat het mooist wordt. Als ik Owatrol of iets dergelijks op de plek smeer en flink laat inwerken, zou dat dan niet de roest die onder de lak zit stabiliseren/neutraliseren, zodat ik geen lak hoef te verwijderen en met een lakstiftje toe kan?
 
Een voordeel van een lakstift lijkt me overigens dat die nog leverbaar zijn in de originele kleur van de motor, dus ik zou verwachten dat dat het mooist wordt. Als ik Owatrol of iets dergelijks op de plek smeer en flink laat inwerken, zou dat dan niet de roest die onder de lak zit stabiliseren/neutraliseren, zodat ik geen lak hoef te verwijderen en met een lakstiftje toe kan?

Verwacht niet te veel van die lakstiften. Ik heb zelf ook zo'n stift in de kleur van de motor besteld (originele Honda kleur R127) maar 100% hetzelfde krijg je toch niet vooral niet als de verf al wat verkleurd is. Daarnaast blijf je gewoon de putten zien. Als je tank een egale kleur is (is bij mij helaas niet het geval) zou ik hem helemaal opnieuw doen.
 
Ok, precies dezelfde kleur hoeft ook niet, het belangrijkste vind ik dat de tank niet doorroest, en als het kan heb ik de reparatie het liefst zo dicht mogelijk bij de originele kleur. Dat je een putje blijft zien vind ik niet zo'n probleem, de motor is tenslotte 28 jaar oud en dan mag zoiets wel, vind ik. Helemaal overspuiten lijkt me veel gedoe, te meer omdat er stickers op de tank zitten die ik er graag op wil houden.
 
Laatst bewerkt:
Rijd met je motor langs een betere verfzaak, soms kunnen ze de kleur opmeten en een spuitbusje verf op maat mengen..... Dan zit je 99% bij je huidige kleur.
Ik heb een blauw metallic Honda Firestorm gehad, deze verf was bij Honda gewoon per pot leverbaar (100% zelfde kleur).
Als je 't echt mooi wilt: tank in zijn geheel spuiten / andere tank kopen.

Edit: hier heb ik goede ervaringen mee... De Vos Verf
 
Laatst bewerkt:
De goeie manier is de lak verwijderen, totdat er geen roest meer onder zit. Met een kleine staalborstel zoveel mogelijk roest verwijderen. Bij schuren verwijder je ook metaal en dat wil je niet, als de boel al redelijk dun is. Vervolgens met een product op basis van fosfor of citroenzuur de roest oplossen. Rustyco is een dergelijk produkt. Als je fosforzuur gebruikt, blijft er een roestwerende fosfaatlaag achter. Met een beetje 2 componenten plamuur de put opvullen, dit uit laten harden, vervolgens met schuurpapier op een klein plankje voorzichtig het plekje helemaal glad schuren. Eventueel een 2e keer plamuren en schuren en dan spuiten met op kleur gemaakte verf. (Kleine plekjes kan zelfs met een airbrush) dan hoef je niet alle stickers te vervangen. Na het op kleur brengen wat blanke lak er over en klaar. Als je zelf niet de beschikking hebt over spuitapparatuur, mag je na al het voorwerk rustig langskomen, dan spuit ik dat stukje wel voor je bij met de airbrush.

Owatrol is een goed produkt, voor geroest plaatwerk, waar weer tectyl o.i.d. op komt, of voor holle delen van auto's, maar niet geschikt voor de meeste autolakken. (We gebruiken het zelf voor de bodem van een roestoratie project.)
 
Welnu, ik heb op rustbuster.nl een potje Brunox besteld, da's roestoplosser en primer in één. Binnenkort maar een lakstiftje bestellen denk ik, en kijken of ik het met die spulletjes weer een beetje netjes krijg. Op de foto's leek het een vrij grote plek trouwens, maar in werkelijkheid is het nog geen centimeter in doorsnee (goeie macro-functie op m'n camera ;)). Daarnaast zit de omliggende lak nog vrij stevig vast, in ieder geval zo stevig dat het er met de nagel niet vanaf gaat. Ben benieuwd wat dat Brunox goedje gaat doen...! Nogmaals bedankt allen voor de reacties. :)
 
Laatst bewerkt:
Welnu, ik heb op rustbuster.nl een potje Brunox besteld, da's roestoplosser en primer in één. Binnenkort maar een lakstiftje bestellen denk ik, en kijken of ik het met die spulletjes weer een beetje netjes krijg. Op de foto's leek het een vrij grote plek trouwens, maar in werkelijkheid is het nog geen centimeter in doorsnee (goeie macro-functie op m'n camera ;)). Daarnaast zit de omliggende lak nog vrij stevig vast, in ieder geval zo stevig dat het er met de nagel niet vanaf gaat. Ben benieuwd wat dat Brunox goedje gaat doen...! Nogmaals bedankt allen voor de reacties. :)

Je zult toch een klein stukje "gezond" lakwerk moeten wegschuren om een goede aansluiting te kunnen maken. Doe je dat niet, dan is de kans erg groot dat de roest net op die rand doorgaat.
 
Dank allemaal, morgen komt het goedje binnen en ga ik er waarschijnlijk werk van maken. Nu de lakstift nog. Ik denk dat ik maar gewoon met een zijkapje langs de Halfords oid ga om een kleur te zoeken die er zoveel mogelijk op lijkt, da's een stuk goedkoper dan een originele van Honda en zoals Daanzzzzz opmerkte krijg je zelfs met origineel waarschijnlijk geen 100% match. Vroembert, hartelijk dank voor je aanbod, maar ik ga dus eerst even kijken of ik het zo naar tevredenheid krijg. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan