K75 Deel 2: ze blijven rijden

Een xenonlamp heeft een idioot hoge startstroom.

Ik zou het zelf met twee relais-jes en de stroom rechtstreeks van de accu afgetapt schakelen. Dat voorkomt pieken op het boordnet en je hebt geen last van schakelaars die niet 100% in orde zijn. (een BMW heeft nu eenmaal geen extreem goede bedrading).

Als de xenonlamp eenmaal brandt, verbruikt de lamp minder stroom dan een halogeenlamp.
Bij een Xenon-set zitten de relais enz. Al ingebakken in de bedrading.
Maar als de bedrading te dicht bij de huidige kabels ligt krijg je inductiestromen.
Ik heb op diverse motoren al 6 verschillende Xenonsets versleten. Maar ben er nu maar mee gestopt. Na verloop van tijd krijg je toch gekke storingen en/of xenon lampen die niet meer willen starten.
 
Bij een Xenon-set zitten de relais enz. Al ingebakken in de bedrading.
Maar als de bedrading te dicht bij de huidige kabels ligt krijg je inductiestromen.
Ik heb op diverse motoren al 6 verschillende Xenonsets versleten. Maar ben er nu maar mee gestopt. Na verloop van tijd krijg je toch gekke storingen en/of xenon lampen die niet meer willen starten.
Relais in de bedrading ? Heb je schema's ? Link? Inductiestromen ?
 
Relais in de bedrading ? Heb je schema's ? Link? Inductiestromen ?
Schema is zo:
full
 
Een xenonlamp heeft een idioot hoge startstroom.

Ik zou het zelf met twee relais-jes en de stroom rechtstreeks van de accu afgetapt schakelen. Dat voorkomt pieken op het boordnet en je hebt geen last van schakelaars die niet 100% in orde zijn. (een BMW heeft nu eenmaal geen extreem goede bedrading).

Als de xenonlamp eenmaal brandt, verbruikt de lamp minder stroom dan een halogeenlamp.


als ik het vergelijk met de japanse motoren die ik gehad heb vergelijk vind ik de stekkers die na 20 jaar makkelijk los te halen zijn. en ruim bemeten bekabeling , solide componenten.

vergis ik me dan zou ?
 
Heftig :Y ik zie alleen nog niet waar de inductie stromen vandaan moeten komen?
Je weet dondersgoed wat ik bedoel! Is dan misschien geen inductie maar Elektromagnetische interferentie o.i.d. Het gaat erom dat je kabels met hoogspanning naast andere bedrading legt. En dat geeft storingen.
 
Bij een Xenon-set zitten de relais enz. Al ingebakken in de bedrading.
Maar als de bedrading te dicht bij de huidige kabels ligt krijg je inductiestromen.
Ik heb op diverse motoren al 6 verschillende Xenonsets versleten. Maar ben er nu maar mee gestopt. Na verloop van tijd krijg je toch gekke storingen en/of xenon lampen die niet meer willen starten.

Een Xenon lamp is een gasontladingslamp. Daarom bouwt de "ballast" eerst een extreem hoge spanning op die in de lamp voor een vonk zorgt. Als die vonk eenmaal geweest is, is het gas geïoniseerd en dan geleidt het gas stroom.

Voor de stroom betekent dit dat als je de xenon aanzet, er een hoge stroom (tientallen amperes) door de ballast stroomt die zakt zodra de lamp brandt.

Sluit je de xenon lamp zonder meer aan op het bestaande boordnet, hang je de draden aan een punt wat ontworpen en berekend is op pakembeet 5A. Dat geeft problemen, bijvoorbeeld een klokje wat steeds "gereset" wordt. Dat resetten doet ie namelijk ook als de spanning op het klokje even weg is. Op die plaats even de boordspanning naar nul trekken doet de startstroom van de xenonlamp dan voor je.

Er zijn twee mogelijke oplossingen:
1- maak de bedrading flink dikker voor de koplamp, zodat hij berekend is op tientallen amperes.
2- leidt die dikke startstroom van de xenonlamp door een aparte draad, direct van de accu.




Ik heb ooit xenon-verstralers op een rallyauto gemonteerd. Vier keer 35 Watt, middels een zevenpolige caravanstekker. De stroomsterkte van de startstroom van deze jongens (twee aan twee geschakeld) was eigenlijk te hoog, de caravanstekker "had er moeite mee". De massa liep via een dikke massakabel van de motorkap naar het frame.

Ik wil voorstellen om een goede, zware draad rechtstreeks op de accupool te gebruiken als voeding voor de Xenonlamp. Schakel die draad met een relais wat meer dan 30 A aankan en jouw xenon werkt perfect.

Inductie is wel een punt van aandacht, maar als je deze voedingsdraad een stuk van de andere bedrading weghoudt, heb je er weinig last van. De inductiespanningen zijn wel veel hoger als je deze grote stroomsterkte ergens "halverwege de bedrading" wegsnoept.

Edit:
https://www.motor-forum.nl/media/1148325/full
Je ziet het ook in dit schema waar de voeding als een gestippeld lijntje getekend is. De dim/groot licht schakeling is bij deze lamp iets wat in de lamp geregeld wordt (meestal een reflectortje wat van plaats verschuift).
 
Laatst bewerkt:
Reset van klokje was geen probleem van spanningsdip.
De Xenon lamp heeft zijn eigen onafhankelijke bedrading die voldoende bestand is tegen de hoge stromen. Bedrading ver genoeg van elkaar afleggen is op een k75rt wel lastiger omdat er rond het balhoofd een enorme kabelboom loopt.
Afschermen met aluminiumfolie is dan ook een oplossing.
 
Vergeet je niet de boutjes waarmee het gewei op je balhoofd vastgeschroeft was terug in het balhoofd te draaien. (de boutjes met het puntje erop)
Anders zit je stuurdemper los. Deze zit in het balhoofd geïntergreerd.

Wil er sowieso weer boutjes in terugzetten om het enigszins waterdicht te houden..
maar dat daar ook een stuurdemper is mij nieuw..ikga toch eens in het wphb kijken hoe dat dan zit...had het al eerder gedaan met een K 100 RS en verder niks gemerks(is dan ws. goed gegaan..)
Maar in elk geval bedankt voor de opmerking :)
Mzzlllss,Rob.
 
Je weet dondersgoed wat ik bedoel! Is dan misschien geen inductie maar Elektromagnetische interferentie o.i.d. Het gaat erom dat je kabels met hoogspanning naast andere bedrading legt. En dat geeft storingen.
nou rustig aan hoor, je zou zomaar gelijk kunnen hebben. als die 2300 volt wisselspanning is, wat niet ondenkbaar is, dan krijg je inderdaad inductie stromen in nabijgelegen geleiders.


In de rt heb je voldoende ruimte om in de kuip de balast module dicht naast je koplamp te plakken. Ik denk, weet dus niet zeker, dat je dan ver genoeg van alle overige electronica af zit.

kon verder niets vinden over het schema van de ballast module, dus of die met een trafo werkt of met halfgeleider techniek.
 
De K100 heeft geen of een externe stuurdemper (hangt van het bouwjaar af) De K75 heeft een zg fluïd blok in het balhoofd om de balhoofd pen.
Bij mijn K75GS project, wat van huis uit een kaal gemaakte ex politie K75RT is, ontbraken de boutjes om de demper vast te zetten ook.
Het rijden boven de 100 km/u was daarmee een redelijk hagelijke onderneming, omdat de K heel gemakkelijk in een speedwoble/ tankslapper kwam. Met demper heb je daar geen last van.

9a45.jpg


Het gaat om onderdeel 2 en boutje nr 3
 
Klopt Arie..gister eens in de boutgaten gekeken en met sturen zag je idd eea bewegen.
Even de boel vastzetten dus en dan is dat opgelost
Bedankt voor het meedenken,mzzllss,Rob.
 
zo heb alle opnieuw gespoten delen en de nieuwe spiegels gemonteerd, en even een lapje er overeen gehaald, ding ziet er weer erg goed uit.

alleen geen geschikt weer om ergens heen te rijden en een foto te maken
 
Nog iemand interesse buiten 3 koffers voor een K75 S kuip?
Rechter deel is wel iets beschadig maar de rest is nog redelijk, hoef er niet veel voor te hebben.
Foto's komen nog ;)
Mzzllss,Rob.
 
Ik heb de K75 verkocht, en een F 800 GS gekocht.

heb nog een hagel nieuwe klepdeksel pakking liggen en een set stalen remleiding set, met TÜv certificaat

heeft iemand daar nog belang bij ?
 
Ik heb de K75 verkocht, en een F 800 GS gekocht.

heb nog een hagel nieuwe klepdeksel pakking liggen en een set stalen remleiding set, met TÜv certificaat

heeft iemand daar nog belang bij ?

Hey Dion,

Die komt zo uit de lucht vallen. Was je je kaatje beu?

Die F800 GS nieuw gekocht? K75 spulletjes kan ik niets mee want ik zit nog altijd in het Yamaha kamp. En natuurlijk ploaties want anders is het niet gebeurd :)
 
K75 nog wel niet meer.... ;(

Maar veel plezier met de nieuwe. Dat zal best lekkah rijduh. Prijsideetje voor de remleiding misschien? PM mag ook....
 
Terug
Bovenaan Onderaan