K75 Deel 2: ze blijven rijden

Moeilijk te zeggen of het de echte kilometers zijn. Het bijbehorende korte dienstzadel was flink gebruikt, maar rubbers van schakelpookje en voetsteunen zien er dan weer weinig gebruikt uit. Het peilglaasje voor de olie is super helder. Perfecte hoezen over de veerpoten... Wie zal 't zeggen.
 
Het kan best de originele stand zijn. Waar ik destijds werkte gingen ze er met een ton uit. Meestal had je er dan niet veel meer aan. Maar er waren ook korpsen waar ze niet zo intensief gebruikt werden en veel in de garage stonden. En dan na een bepaalde tijd verkocht werden, versleten of niet.
Gewoon lekker rijden. Zolang hij goed draait is er niets aan de hand.
 
Weet iemand welk type beugel nodig is om een Givi topkoffer aan een k75rt te bevestigen ? En dan bedoel ik niet de e181 die in de plaats van het standaard rekje geschroefd wordt. Maar wel de zwaardere uitvoering voor de grote koffers. Ik heb er beugels van, maar die waren voorzien voor een ander type motor. Vind ik ze niet, of niet voor een democratische prijs, dan zal ik de grondplaat wel aan het kontje zelf bevestigen. Weliswaar rekening houdende met de maximale belasting van 5 à 10 kg.
Maar tot nu toe lijkt t alsof enkel dan kleine rekje gemaakt is voor deze motor.
 
Vorig bericht is niet meer van belang. Ik heb ondertussen zelf een basis gemaakt. Motorrijden moet niet duurder dan nodig.
 
Verdorie,

Staat mijn K75 al maanden stof te happen, dacht ik gisteren even een rondje te kunnen rijden. Alle spullen weer bij elkaar geharkt, inclusief een complete outfit voor een passagiere.
Brommer de tuin uit, starten, lopen, prima.
Ik rij de straat uit.... snelheidsmeter blijft keurig op nul staan. Stukje achteruit bidden, wat contactspray, noppes.

Dus was ik gisteren veroordeeld tot ingeblikt rondcrossen (terwijl half Nederland op de brommer reed) en ik mag die kl*te brooddoos weer een keer open maken.



De K75 is echt onverwoestbaar. Zelfs de irritaties krijg je niet weg.
 
Verdorie,

Staat mijn K75 al maanden stof te happen, dacht ik gisteren even een rondje te kunnen rijden. Alle spullen weer bij elkaar geharkt, inclusief een complete outfit voor een passagiere.
Brommer de tuin uit, starten, lopen, prima.
Ik rij de straat uit.... snelheidsmeter blijft keurig op nul staan. Stukje achteruit bidden, wat contactspray, noppes.

Dus was ik gisteren veroordeeld tot ingeblikt rondcrossen (terwijl half Nederland op de brommer reed) en ik mag die kl*te brooddoos weer een keer open maken.



De K75 is echt onverwoestbaar. Zelfs de irritaties krijg je niet weg.
Ik zou gewoon zonder teller gaan rijden, aan het andere verkeer en de toerenteller zie ik wel hoe snel ik ga.
Heb je het stekkertje bij je rechter kuit schoongemaakt en ingespoten? Opnemertje in de kardan is schoon?
Ik heb de brooddoos nog nooit open gemaakt. Wel het stekkertje rechts doorgesoldeerd.
 
Bij mijn K100 was het printplaatje in de "brooddoos" zwaar geoxideerd en defekt door lekwater wat wel via de rubber afdichting tussen de 2 delen naar binnen kan maar vervolgens aan de onderkant er nergens meer uit. Ik heb er een andere print in gezet en vervolgens gaatjes in het diepste punt van de behuizing geboord. Gaat tot nu toe goed.
 
Ik zou de motor ook niet laten staan omdat de teller het niet doet. Maar meestal kijk ik er toch niet op, en in de auto heb ik al jaren een kapotte zitten.
Maar hier in de omgeving is dat misschien ook niet zo noodzakelijk.
Bij mijn k100 is de sensor ook weleens vuil geweest, verder geen problemen mee gehad.
Als hij staat stof te happen lijkt mij vocht geen probleem?
 
De brooddoos los gemaakt en met het demonteren liep er al water uit. Het 'glas' was lek en daardoor stond er water in het tellerdoosje.

Een beetje lijm in de doos gedaan, de boel goed schoongemaakt en de contacten opgepoetst. Binnenkort maar eens een proefrondje maken.

Hij staat onder een afdakje en na een winter op stal wil ik er wel een sopje overheen gooien.
 
Laatst bewerkt:
Dan hebben jullie een nieuwer type brooddoos als die op mijn 86er K100 zit want die is min of meer luchtdicht en kan zeker zijn vocht niet kwijt met dus als gevolg dat mijn printje van de kilometerteller/snelheidsmeter aan gort was.
 
Kan me inderdaad herinneren dat dat pas later is ingevoerd vanwege vochtproblemen.

Mijn brooddoos heeft midden onderin twee gaten van pakembeet 10 mm doorsnee met een soort stof afgedekt. Alleen is de brooddoos onder een hoek gemonteerd en het glas was lek boven de snelheidsmeter. Er bleef dus water in de doos staan, want meneer BMW heeft wel keurig een rubber pakking gemonteerd.

Gelukkig staat mijn motor onder een afdakje. Pas toen ik hem ging schoonmaken liep er water in de teller en begon het oxidatieproces. Het is gelukkig niet zo dat er al jaren lang een oxidatieproces aan de gang was. Daarom hoop ik dat het schoonmaken van de contacten voldoende is.
 
Halverwege
full
 
Da's mooi om dat zo eens uit elkaar te zien. Bij mij beslaan de glaasjes ook regelmatig. Het trekt altijd weer weg. Kan misschien geen kwaad om de boel eens op een loze zondagmiddag uit elkaar te halen, als ik jullie verhalen zo lees. Op mijn werk staat hij altijd buiten :( Geen fatsoenlijke stalling :( Door het windscherm slaat de regen er maar zelden direct op, da's dan weer een voordeel.
 
Laatst bewerkt:
Wat er in eerste instantie gebeurde bij de luchtdichte/waterdichte behuizing was dat als de motor een tijd in de Zon had gestaan er een overdruk ontstond en de warme droge lucht uit de behuizing werd geperst. Als het daarna akoelde kromp de lucht en ontstond er een onderdruk en werd er langzaam maar zeker vochtige koele lucht de behuizing ingezogen. Als dat lang genoeg aanhoudt krijg je een waterdichte behuizing vol vochtige lucht. Bij koud weer zal dan het vocht condenseren tegen de glazen van de tellers.

Door de letere gaten met Goretex membraan ontstaat er geen over of onderdruk meer en zal er ook geen vocht meer in de behuizing komen endus ook geen condens meer. Maar ja, als een motor 25 Jaar oud is zal de afdichting toch gaan lekken en krijg je dus gewoon regenwater in de behuizing. Gaatjes boren kan, maar condens zal je waarschijnlijk altijd blijven houden omdat er vochtige lucht in de behuizing kan en de behuizing door de zwarte kleur altijd sneller zal opwarmen dan de glazen van de tellers.
 
Vanaf het gaatjes boren geen last meer van van binnen beslagen ruitjes gehad. En water kan er niet meer in blijven staan. Het zijn overigens maar 4 mm gaatjes.
 
Hallo Allen,

mijn naam is Rob en sinds kort ben ik de trotse bezitter van een K75rt uit '93.
Was wel even wennen na mijn Yamaha'tje, maar inmiddels voel ik mij "king of the road"
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan