K75 Deel 2: ze blijven rijden

Bij een 100RS deed ik een beetje vaseline om de kabel beetje pielen toen ging die er doorheen.
 
Ik heb geen RT, misschien is dat het probleem, maar ik kan mijn koppelingskabel gewoon vervangen door de nieuwe aan de oude te binden.Alleen het rubber harmonica'tje door de achterkant van de versnellingsbak is een beetje rommelen.
 
Damn... Zo te horen heb ik dus geluk gehad toen ik een paar maanden geleden op de laatste 3 haren van de kabel thuis kwam. De nieuwe gleed eigenlijk heel makkelijk op zijn plaats... Adem in, adem uit Ramsteen, bakkie koffie en nog eens rustig proberen!
 
zo hij zit erin. hij bleef achter de radiator hangen.
idd daarna frommelen met dat harmonicaatje.
nu nog ff afstellen en de motor in elkaar schroeven en dan :] :N

inmiddels is het zadel opweg naar meneer Sam :)
 
Laatst bewerkt:
Damn... Zo te horen heb ik dus geluk gehad toen ik een paar maanden geleden op de laatste 3 haren van de kabel thuis kwam. De nieuwe gleed eigenlijk heel makkelijk op zijn plaats... Adem in, adem uit Ramsteen, bakkie koffie en nog eens rustig proberen!
heeft de jouwe ook abs?
 
heeft de jouwe ook abs?


Nee geen ABS gelukkig, kan het ook niet stuk :P
Ben me in het verleden eens het apelazarus verschoten van een spontaan ingrijpend ABS 1 systeem op een warme, droge dag op schoon wegdek... Dat deed niet veel goed voor mijn geloof in de veiligheid van ABS op motorfietsen zeg maar... Wel een paar nieuwe woordjes geleerd die dag _O-

Even iets anders, wie is meneer Sam? Heb hier ook nog een buddy in de schuur die aan revisie toe is, hoewel mijn "nieuwe" comfortzadel me ook prima bevalt dus geen haast...
 
Laatst bewerkt:
Nee geen ABS gelukkig, kan het ook niet stuk :P
Ben me in het verleden eens het apelazarus verschoten van een spontaan ingrijpend ABS 1 systeem op een warme, droge dag op schoon wegdek... Dat deed niet veel goed voor mijn geloof in de veiligheid van ABS op motorfietsen zeg maar... Wel een paar nieuwe woordjes geleerd die dag _O-

Even iets anders, wie is meneer Sam? Heb hier ook nog een buddy in de schuur die aan revisie toe is, hoewel mijn "nieuwe" comfortzadel me ook prima bevalt dus geen haast...
geen abs scheelt twee koperen leidingen door de ruimte waar de koppelingskabel doorheen moet. mogelijk dat het daarom bij jouw makkelijker ging.

als de abs ingreep dan was er toch iets aan de hand en was je zonder mogelijk op je plaat gegaan.

http://www.meneersam.nl
 
ABS en zeker het oudere ABS schakelt je remmen uit als je over een nat blaadje remt. Dan ben je ineens twee meter verder. En je was ergens voor aan het remmen weet je nog?
 
tja, en dat blaadje had je dus niet gezien. het wiel slipte en had daardoor minder remmende werking en om die hoge remmende werking wederom te krijgen had je zelf de rem moeten lossen en weer aanzetten. (ik geef toe dat je dat misschien nog sneller kan dan die ABS I }) )

er zijn mensen overleden doordat ze een helm ophadden of hun gordel om hadden. Er zijn echter veel meer levens erdoor gered. Dat is voor abs hetzelfde.
 
Een goede rijder kon inderdaad beter remmen dan ABS I. Dat hebben we op Lelystad uitgebreid geprobeerd in die tijd. ABS I maakte van de motor een soort hobbelpaard als het in werking ging. Maar het deed wel wat het moest doen.
 
Over het nut van ABS bestaat geen twijfel hoor, laat dat voorop staan. Alleen was mijn eerste ervaring met ABS op 2 wielen niet zo'n beste... In de file, koekblikker deed een onverwachte manoeuvre en ik pakte even de rem erbij om "bonk" te voorkomen... Een paar flinke stuiters van het voorwiel en weinig vertraging waren mijn deel... Waarschijnlijk zat ik net op de witte lijn waardoor ik wat minder grip had waardoor het in werking trad... Ik ga er ook van uit dat moderne systemen inmiddels een stuk verfijnder werken, toch had ik toen liever gehad dat het voorwiel dan maar even een klein stapje opzij had gezet. Anyway, ik heb het overleefd, en dat mijn huidige motor het niet heeft is niet bewust maar het zat er gewoon niet op...

Bedankt voor het linkje naar meneer Sam, ik denk dat ik wel een klusje voor hem heb een dezer dagen!
 
Over het nut van ABS bestaat geen twijfel hoor, laat dat voorop staan. Alleen was mijn eerste ervaring met ABS op 2 wielen niet zo'n beste... In de file, koekblikker deed een onverwachte manoeuvre en ik pakte even de rem erbij om "bonk" te voorkomen... Een paar flinke stuiters van het voorwiel en weinig vertraging waren mijn deel... Waarschijnlijk zat ik net op de witte lijn waardoor ik wat minder grip had waardoor het in werking trad... Ik ga er ook van uit dat moderne systemen inmiddels een stuk verfijnder werken, toch had ik toen liever gehad dat het voorwiel dan maar even een klein stapje opzij had gezet. Anyway, ik heb het overleefd, en dat mijn huidige motor het niet heeft is niet bewust maar het zat er gewoon niet op...

Bedankt voor het linkje naar meneer Sam, ik denk dat ik wel een klusje voor hem heb een dezer dagen!
Ook krijgen de nieuwe motorrijders met het examen alleen geleerd hoe ze met ABS een noodstop moeten maken - knijp zo hard mogelijk in de rem. De optie van knijp gecontroleerd in de rem zodat het wiel net niet slipt krijgen ze niet geleerd.

Bovendien, rem eens met een ABS-fiets op gravel of zand....
 
Laatst bewerkt:
Ook krijgen de nieuwe motorrijders met het examen alleen geleerd hoe ze met ABS een noodstop moeten maken - knijp zo hard mogelijk in de rem. De optie van knijp gecontroleerd in de rem zodat het wiel net niet slipt krijgen ze niet geleerd.

Bovendien, rem eens met een ABS-fiets op gravel of zand....
en deze laat het tegengestelde zien

vooral de laatste opmerking dat de echte abs test altijd onverwacht komt vind ik een goede.
 
en deze laat het tegengestelde zien

vooral de laatste opmerking dat de echte abs test altijd onverwacht komt vind ik een goede.

Een echte ABS test komt inderdaad altijd onverwacht en ABS gebruik je als er een reëel risico is op in paniek raken. Ik heb met de auto slechts enkele keren het ABS gebruikt en dat betrof iedere keer een echte noodstop.
Wat opvalt aan de tests waarbij blijkt dat ABS niet altijd goed werkt is dat de ondergrond gaat rollen. Je remt op grind en de kiezels rollen mee. Een systeem waarbij de wielen blokkeren (geen ABS) graaft zichzelf in zo'n situatie in. Een systeem waarbij de wielen blijven rollen (wel ABS) rolt over het oppervlak mee. Bovendien zijn de eerdere ABS systemen wat "lomper" van werking dan de latere systemen, met een modern ABS systeem merk je slechts een trilling in plaats van luid geratel en geklapper.

Toch, ik vind het een gemis aan rijopleiding dat juist de beginnende motorrijder alleen een noodstop met ABS geleerd krijgt. Die beginner heeft straks het roze kaartje en koopt een goeiekope, oude motor. De komende jaren is dat er nog steeds een zonder ABS, motoren met ABS zijn voorlopig nog een flink stuk duurder. Ik zou het een goede zaak vinden als de beginnende motorrijder in ieder geval uitgelegd krijgt wat ABS nu precies voor je doet.
 
Ik zou het een goede zaak vinden als de beginnende motorrijder in ieder geval uitgelegd krijgt wat ABS nu precies voor je doet.

Dat geld niet alleen voor de beginnende motorrijder. In mijn tijd als wegenwachter ben ik regelmatig ('s winters) bij auto's geroepen waarvan de remmen het niet deden. Bij het uit de auto stappen lag je dan spontaan op je muil omdat de auto op een ijsplaat bleek te staan en de (vaak net nieuwe) auto voorzien was van ABS. Niks aan de hand dus, alles werkt zoals het hoort, mja... Op ijs... :P
 
Diepe rust hier. Dat kan ook niet anders, met zulke fijne motoren :) Vorige week de grens van twee ton overschreden. Grote beurt gedaan, 75W140 olie in de bak voor het eerst. Daar knapte het schakelgedrag van op, stuk soepeler. Op naar de drie ton.
 
ik nog zo'n 7000 :)
ratel is weer terug na vervanging bougies :?

ik vermijd het toerental waarbij het gebeurd maar.
 
Zit je hitteschild van de uitlaat nog vast?
Staan erom bekend los te raken en rare rammels te veroorzaken tijdens rijden.

ja. ik denk trouwens niet dat je een rammelend hitteschild kan voelen.
het klinkt en voelt alsof er iets metaligs blijft haken, ergens tegenaan slaat...
 
Wat een rust hier.... :) Ondertussen sproeit de pekel weer lekker over mijn Kaatje heen. Kan-ie hebben. :Y Volgende week weer de vorstlucht in de neus, lekker hoor. Hopen dat er niet te veel sneeuw op de verkeerde plekken valt komende dagen. Heb al eerder gehad dat doorgaande wegen prima te berijden waren, maar dat ik dagenlang de straat niet uit kon met de motor. Zooo frustrerend :(
 
Wat een rust hier.... :) Ondertussen sproeit de pekel weer lekker over mijn Kaatje heen. Kan-ie hebben. :Y Volgende week weer de vorstlucht in de neus, lekker hoor. Hopen dat er niet te veel sneeuw op de verkeerde plekken valt komende dagen. Heb al eerder gehad dat doorgaande wegen prima te berijden waren, maar dat ik dagenlang de straat niet uit kon met de motor. Zooo frustrerend :(
:^ idem dito. Maatstaf is of ik hem achter het gangpad uitkrijg.
 
Besloten om miss April in te gaan zetten als pekelfiets voor woon-/werkverkeer 010-020. Moest ze wel een keertje extra verwend worden, dus de stoute schoenen aangetrokken en bij de echte BMW-dealer gebracht.
Resultaat:
- grote beurt met alles erop en eraan,
- voorvork keerring/-olie vervangen,
- achterdemper gereviseerd,
- nwe voor- en achterband,
- lekkage onderkant motorblok verholpen (= div pakkingen)
Kortom, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Stuurt nu weer stukken beter als met lekke demper achter en geen olie in voorvork, klepjes gesteld, nwe bougies, etc.

Laat die pekel maar komen!

Peter
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan