2 cilinder en open uitlaat

rb666

MF'er
10 mei 2012
42
0
Hoi,
Wil graag. Een open uitlaat op mijn motor zetten voor het geluid. Nu heb ik een yamaha xs 400 een oud klere ding maar het rijd je kan er lekker mee kloten. Nu hoor je vaak verhalen over tegen druk en je uitlaat en alles. Maar moet je dan nog ergens op letten kleinere uitlaat pijpen bochten iets ?
 
Grofweg gezegd; Hoe dunner de pijp hoe lager in toeren het bruikbare vermogen, hoe dikker de pijp, meer vermogen op hogere toerentallen, wat je onderin kwijt raakt krijg je er op hogere toeren bij.
Hoe korter de pijp hoe lager in toeren je vermogen komt, niet meer, alleen eerder in toeren.

Het best is een uitlaat die in diameter oploopt. (Per cilinder 1 uitlaat)
 
hoi

ik heb ook een xs400 seca. Een open uitlaat zal als gevolg hebben dat je meer luchtstroom zal hebben, waardoor je motor iets armer gaat lopen. Vaak wordt dit, in combinatie met freeflow luchtfilters (pods, bijvoorbeeld van K&N) gebruikt om het vermogen iets te verhogen (al is het een minimaal verschil). Maar dan moet je ook grotere sproeiers in je carbs zetten, vaak is één maatje grotere stationair sproeiers en twee maten grotere hoofdsproeiers goed. Maar als je alleen de uitlaat vervangt, kun je misschien je mengsel nog wel stellen met de stationair mengselschroeven: dit zijn de bronzen schroefjes die aan de boven- voorkant van je carbs zitten in een buisje, deze moeten normaal gesproken 3 slagen uitgedraaid zijn. Je kunt daarbij vanaf de bovenkant met een schoevendraaier (carbs hoeven niet open). Met open uitlaat moet je ze verder uit draaien om te compenseren.

De enige manier om het te weten is het te proberen. Als je er een andere uitlaat op zet zal je motor wellicht instabiel stationair gaan lopen, hoog in de toeren gaan lopen en weer inzakken en misschien ook wel een paar knallen uit de uitlaat geven. Dan moet je gaan afstellen totdat de boel netjes staat. Als je met je mengselschroeven niet ver genoeg kan stellen, moet je andere sproeiers hebben.

tip: kijk ook eens op xs400.com
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan