GSX-R 1000 K5/6 valt uit bij intrekken koppeling

Rickz

MF veteraan
5 okt 2011
2.073
1
Oldenzaal
Nou schiet mij maar lek.. De gixxer rijdt en stuurt heerlijk, maar begin er nu wel een beetje moe van te worden. Eerst reageerde hij heel lomp op het gas, is verholpen door de TPS af te stellen, en het startop proces helemaal af te ronden. Helemaal goed.

Maar nu zit ik met een uitvallende motor. Wanneer ik aan het rijden ben is er geen probleem, maar zo gauw ik het gas dicht draai en de koppeling in trek valt hij gewoon uit. Kan hem gewoon starten door de koppeling op te laten komen, of door de start knop in te drukken.

Kan ook horen wanneer het gebeurd, het pair systeem zit nog aangesloten, dus hij roffelt uit de uitlaat wanneer ik het gas dicht draai. Wanneer hij niet roffelt en ik trek de koppeling in dan valt hij gewoon weer uit. Wel kan ik hem met een beetje gas bij gewoon draaiende houden, en ik heb ook alle vermogen nog aangezien hij er zo op het achterwiel van door gaat. Volgens mij stopt hij gewoon kompleet met de inspuiting van brandstof, en pakt hij dit ook niet op tenzij ik iets gas bij geef.

Volgens mij begon het allemaal toen ik het KN luchtfilter schoongemaakt heb en met (behoorlijk wat olie) opnieuw heb ingespoten (hier voor had hij het ook al 1 of 2 keer gedaan). Las op diverse fora's dat de sensoren hierdoor van slag kunnen raken en je rare verschijnselen krijgt. Filter dus weer uitgewassen en met een beetje olie opnieuw ingespoten. Probleem is er nog steeds.

De olie is een goede 1000km geleden ververst door Castrol power olie, en koelvloeistof zat in het reservoir iets onder minimum, deze heb ik weer bijgevuld. Maar dit kan het probleem niet veroorzaken mijn inziens.

Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, en het kan ook maar zijn dat hij het een ritje gewoon goed doet. Heb geen idee

Koppelings sensor kan het ook niet zijn, ik knijp hem in -> motor valt uit, en kan hem gewoon weer starten.

Jiffy schakelaar lijkt mee ook sterk, aangezien ik hem met een beetje gas bij gewoon aan het lopen kan houden.

Intake Air Temperature sensor schoongemaakt en met de multimeter doorgemeten.
Intake Air Presure sensor met de multimeter doorgemeten.
Koelwater sensor met de multimeter doorgemeten.

Alle sensoren waren ruim binnen de marge's die ze mogen hebben, dit kan het dus ook niet zijn.

Accu en laadsysteem is ook gewoon in orde, motor uit = 12.5V idle = 14.4V en wanneer ik stationair iets gas geef blijft hij stabiel op 14.0V

Nu hoop ik dus dat ik deze lap tekst niet voor niets heb getypt, en er iemand is die mij een oplossing kan bieden. Zou een beetje vervelend zijn om de laatste paar dagen van het jaar niet meer te kunnen rijden.

Het gaat om een Suzuki GSX-R 1000 K5/6 met 30k op de teller
 
Laatst bewerkt:
............... Volgens mij begon het allemaal toen ik het KN luchtfilter schoongemaakt heb en met (behoorlijk wat olie) opnieuw heb ingespoten (hier voor had hij het ook al 1 of 2 keer gedaan). Las op diverse fora's dat de sensoren hierdoor van slag kunnen raken en je rare verschijnselen krijgt. Filter dus weer uitgewassen en met een beetje olie opnieuw ingespoten. Probleem is er nog steeds.
.............

Gek he :? |(
Als je echt veel olie hebt gebruikt dan is dat inmiddels het hele systeem "ingezogen". Je zult wat meer moeten schoonmaken dan alleen het filtertje.

Als je thuiskomt met een hondendrol onder je schoen gaat het binnen stinken. Dan zul je naast je schoen ook de vloer moeten schoonmaken of niet soms? _O-

:9

Wat loopt ie stationair. Wellicht is het niet meer dan een te laag stationair toerental. Kun je heel makkelijk bijstellen met het schroefje onder de tank.
 
Controleer de ISC valve eens. (Idle Speed Controle) Misschien is deze vervuild of verstopt?

Zal ik doen!

............... Volgens mij begon het allemaal toen ik het KN luchtfilter schoongemaakt heb en met (behoorlijk wat olie) opnieuw heb ingespoten (hier voor had hij het ook al 1 of 2 keer gedaan). Las op diverse fora's dat de sensoren hierdoor van slag kunnen raken en je rare verschijnselen krijgt. Filter dus weer uitgewassen en met een beetje olie opnieuw ingespoten. Probleem is er nog steeds.
.............

Gek he :? |(
Als je echt veel olie hebt gebruikt dan is dat inmiddels het hele systeem "ingezogen". Je zult wat meer moeten schoonmaken dan alleen het filtertje.

Als je thuiskomt met een hondendrol onder je schoen gaat het binnen stinken. Dan zul je naast je schoen ook de vloer moeten schoonmaken of niet soms? _O-

:9

Wat loopt ie stationair. Wellicht is het niet meer dan een te laag stationair toerental. Kun je heel makkelijk bijstellen met het schroefje onder de tank.

haha wat een vergelijking _O- Maargoed, zoals ik aangegeven heb heb ik de IAPS en IATS gecontroleerd en deze bleken beide nog goed. Zijn naar mijn weten de enige 2 sensoren bij het luchtfilterhuis?

Idle loopt ze ongeveer 1250/1300 rpm
 
Laatst bewerkt:
Fast idle inderdaad, schommeld een beetje tussen de 2000 en 2500 rmp.

Het maakt trouwens niet uit of het blok warm of koud is, bij beide heeft hij het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Die zit héél goed verstopt zelfs, zo goed dat je hem niet zult vinden bij een K6.

Met andere woorden: die zit er niet op?

Hoe is de TPS afgesteld?

TPS is aan de hoge kant afgesteld (scheeld in het aan/uit effect had ik ergens gelezen)


Maaarrrr, na dat ik hem dus laatst uit elkaar had gehaald heb ik laatst een proefrondje gereden en hij doet het gewoon weer.

Ik vermoed zelf dat er ergens een stekker iets los heeft gezeten oid en dat ik die nu weer vastgedrukt heb.

Van het winter gaat ze toch nog even uit elkaar om de benzinepomp+filter te checken.
 
En gister deed ie het weer een paar keer -O- Reed net weg bij huis toen hij weer een paar keer uit viel. Vervolgens de tank vol gegooid en een rondje gereden. In het begin ging het goed maar naar +- 70KM deed hij het nog een paar keer. Verder de weg helemaal geen last van gehad :?

Loop van de week ga ik de TOS, benzinepomp en filter even checken.
 
Het klink misschien raar maar wat ik een paar keer met mij 1000k5 heb gehad, is dat de brandstofleiding van onder aan m'n tank, naar de inspuiting niet lekker zat en knikte (dit is een zwenk-koppeling maar zwenkte niet goed) en de leiding dus afkneep. En toen had ik ook soortgelijke problemen.
 
Eigenlijk kijk ik nergens meer van op, kan van alles zijn! Maar ik zal er even naar kijken, thanks!

Dit is toch zo'n hele stugge kabel, kan me haast niet voorstellen dat deze geknikt zit. Alle leidingen die van de tank af komen heb ik nog gelet dat ze niet knikten.
 
Laatst bewerkt:
Volgens het WPHB moet de benzpomp 168ml benz pompen per 10sec. Ik heb hem 30sec aan laten staan, en zou dus +- 500ml benz pompen. Nu is mij er wat langs gegaan, en alsnog pompte hij zo'n beetje het dubbele. Kan dit kwaad? (heb zo geen toegang tot een drukmeter)

Vandaag/morgen de benzpomp er even uithalen om het filter schoon te maken.

Ik heb ook het gevoel dat ik veel te moeilijk zit te denken. Het komt neer op: gas dicht -> benzine toevoer stopt compleet -> motor valt uit, maar met een beetje gas kan ik hem wel aan houden.

Kan zijn dat hij het 100km goed doet, kan zijn dat hij het de hele dag goed doet, kan zijn dat hij bij het uitrijden van de straat al begint uit te vallen.

Ook als ik aan het uitrollen ben (afremmend op de motor) en ik geef heel iets gas komt hij ontzettend lomp tot leven.

TOS is trouwens in orde (niet doorgemeten, maar als ik hem scheef houd valt de motor uit incl foutcode, die krijg ik bij mijn probleem niet)
 
Laatst bewerkt:
deze ga ik volgen, dit probleem heb ik ook met een street triple, de gasklepsensor is schoongemaakt en toen was het euvel weg, maar een enkel ritje was het er weer, ff een uurtje gestopt en daarna nergens meer last van, ik vindt het maar vreemd :?
succes met het vinden van het probleem.
 
Met andere woorden: die zit er niet op?TPS is aan de hoge kant afgesteld (scheeld in het aan/uit effect had ik ergens gelezen)


Maaarrrr, na dat ik hem dus laatst uit elkaar had gehaald heb ik laatst een proefrondje gereden en hij doet het gewoon weer.

Ik vermoed zelf dat er ergens een stekker iets los heeft gezeten oid en dat ik die nu weer vastgedrukt heb.

Van het winter gaat ze toch nog even uit elkaar om de benzinepomp+filter te checken.

En als je tps nou eens goed zet ipv te hoog?
 
Heb de tank zo goed als leeg, morgen eerst benz filter even schoonmaken. Daarna even een rondje rijden, mocht hij dan nog problemen geven zal ik de tps juist afstellen.
 
Eerst de paperclip gebruiken , of heb jij de Dealer Switch voor de juiste TPS stand ,
dan kijken wat die doet.
En kijken of de tankdop niet vacuuuuum zuigt.
Op die laatste liters zal jou g-xxer nog wel rijden ( straat op en neer) en lekker warm maken.
sux6,7 en 8
 
Laatst bewerkt:
Nou benz filter is schoongemaakt, was niet zo heel vuil maar dat had ik ook niet verwacht. Maar toen ik t spul toch open had liggen trok ik 1 dop van de bougie af en die ging tot mijn verbazing wel erg makkelijk. Volgens mij klemt deze niet meer helemaal goed, kan het daar aan liggen?
 
Heeft ie de neiging "onder" je stationair toerental te vallen en dan te stabiliseren bij "gas los"?
Zo ja, back to basics. Timing checken (NAK) en klepspeling controleren, gaskleppen syncen (let op dat de gaskabel speling heeft, dus gaskleppen tegen aanslag zoals in WHB beschreven) en daarna nogmaals TPS reset uitvoeren.
Heb geen verstand van GSX'en, maar voor injectie motoren in het algemeen (als de basics ok zijn) is er maar 1 juiste TPS....
 
Heeft ie de neiging "onder" je stationair toerental te vallen en dan te stabiliseren bij "gas los"?
Zo ja, back to basics. Timing checken (NAK) en klepspeling controleren, gaskleppen syncen (let op dat de gaskabel speling heeft, dus gaskleppen tegen aanslag zoals in WHB beschreven) en daarna nogmaals TPS reset uitvoeren.
Heb geen verstand van GSX'en, maar voor injectie motoren in het algemeen (als de basics ok zijn) is er maar 1 juiste TPS....

Hij heeft geen zelflerende tps en die is dus ook niet te resetten. Je moet hem handmatig afstellen.
 
Heeft ie de neiging "onder" je stationair toerental te vallen en dan te stabiliseren bij "gas los"?
Zo ja, back to basics. Timing checken (NAK) en klepspeling controleren, gaskleppen syncen (let op dat de gaskabel speling heeft, dus gaskleppen tegen aanslag zoals in WHB beschreven) en daarna nogmaals TPS reset uitvoeren.
Heb geen verstand van GSX'en, maar voor injectie motoren in het algemeen (als de basics ok zijn) is er maar 1 juiste TPS....

Nee dat doet hij niet, of hij doet het goed of hij valt direct uit.

Benzine filter zat wel wat vuil in, maar niet schokerend ofzo. Is nu in ieder geval weer schoon.

Rondje a 80 kilometer gereden, geen vuiltje in de lucht en reed gewoon zoals hij zou moeten. Daarna een uurtje op het terras gezeten waarna de ellende weer begon. Kilometertje of 5 wou hij steeds weer uitvallen (met iets gas houden kan ik hem dus wel draaiende houden) Om vervolgens onderweg naar huis nog 1x uit tevallen.

Morgen de TPS even afstellen en dan van de week savonds weer even proberen.
 
staan de injectoren wel synchroon, heb eens het zelfde gehad met een fz6, bleek toch de tps te zijn ze dachten wel eerst de injectoren, afstellen en na meten van tps was niets aan te bekennen tot die na de 4x bij de dealer stond en die eindelijk de fout gaf, tps vervangen en het was weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan