kawasaki zephyr 550 rammelt

HondaWillem

MF'er
9 mei 2012
110
0
Hallo forumgangers, inmiddels heb ik mijn 5de motor gekocht, wordt een beetje een verslaving, weer een opknappertje.

Het is een Zephyr 550 van 1993 met 53000 op de teller, heeft 2 jaar stil gestaan, carburateurs zijn inmiddels ultrasone gecleaned, nieuwe olie, filter, bougies enzo, hij loopt opzich goed, pakt mooi op, start goed, loopt stationair, maar....

Hij rammelt, klinkt als 1 of ander 'blikje' dat rammelt, maar het geluid lijkt uit het blok te komen. Boven de 3000 toeren is hij stil. Heb de distributiespanner er al af, maar deze heeft een gekartelde rand met weerhaakjes systeem wat lijkt te functioneren en zoals ik het kan bekijken is hij ook nog niet 'uitgesteld'.

Wie o wie zegt, ja, heb ik eerder gehoord en kan me vertellen wat het is.
 
Ik had lang geleden een Z500 die vooral koud ook flink ratelde. Was een bekend probleem van die dingen. Bij mij leek de spanner goed te werken maar was een versleten nokkenas ketting het euvel.
Hij had toen al aardig wat km gelopen, weet niet precies meer hoeveel maar hij zoop olie als een ouwe tank. Met een nieuwe n. ketting, zuigerveren en klepseals heb ik er nog een tijdje probleemloos mee gereden.
 
Is natuurlijk lastig om er zo iets over te zeggen.
Wat ik wel weet is dat die Zephyrs een primaire ketting hebben die de bak aandrijft en deze kunnen behoorlijk wat geluid produceren.
Kan op zich geen kwaad, alleen het is geen prettig geluid.
Je kan proberen door hem in z'n versnelling te zetten en dan met je voet op de achterrem de koppeling een beetje op te laten komen zodat er wat spanning op die primaire ketting komt te staan. Is het geluid dan weg of veel minder, dan is het vrijwel zeker de primaire ketting.
Wat dan ook wel wil helpen is door de carburateurs goed te synchroniseren zodat de motor mooi gelijkmatig loopt dat vermindert het klapperen van de ketting.
 
Hallo, vandaag nog even wezen sleutelen, de timing gechecked, alles leek goed.

Daarna de spanner terug gemonteerd met het klepdeksel eraf en door zelf even de motor rond draaien en in plaats van de spanner met zijn veer te spannen, zelf met een verlengstuk van de ratel de spanner aangedrukt.

Hij staat nu dus wat strakker dan de veer normaal doet denk ik, geen idee of dat kwaad kan maar nadat ik alles in elkaar had zitten en de motor startte was het geratel voorbij. Nu weet ik dus niet of de veer niet sterk genoeg is of dat de spanner heeft gekleefd maar ik ben blij dat hij nu gezond klinkt.
 
Nog even een berichtje, qua afstelling van de carburateurs, de stelschroeven stonden 2 hele slagen open, maar ik vond dat hij niet echt reageerde als het gas open ging tijdens het rijden en het toerental in de vrij viel niet vlot terug naar stationair.

Heb ze nu 2,5 slag open en reageert al beter en valt beter terug naar stationair.
Ik wil ze eigenlijk nog wel een halve slag open zetten maar vraag me af of ik hiermee niet een ander probleem verdoezel.

Ook nog een onderdeelvraagje, wie heeft nog een achterschokbreker liggen en tanklogo's van Zephyr??
 
Terug
Bovenaan Onderaan