Benzine

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Hallo,

Dit is gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. :)

Mn project loopt langzaam aan ten einde, ben veel bezig geweest met carburateurs en zo, dus ook met benzine.

Nu ben ik mn schuur aan het opruimen (dat was hoognodig!!) en vond ik 2 bakjes waar benzine in had gezeten, 1 bakje zat er al enkele weken in, de ander aardig wat langer.

In beide bakjes zat iets wat op olie lijkt, het rook nog wel naar benzine.
Benzine verdampt dus niet in zn geheel, weet iemand hoe dat nu zit/gaat? Wat verdampt er, en wat blijft er over?


Alvast bedankt voor uw wijsheid. ;)
 
Tja, dat is dus ook de reden dat soms motoren na de winterstop niet weer willen lopen. Er blijft residu achter die aankoekt in je carbs. Komt door de toevoegingen (oa ethanol) die tegenwoordig in de benzine zitten. Ik kan er wel een boek over schrijven als brik-liefhebber!

BTW: wat is dat voor project waar je over schrijft?
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat is dus ook de reden dat soms motoren na de winterstop niet weer willen lopen. Er blijft residu achter die aankoekt in je carbs. Komt door de toevoegingen (oa ethanol) die tegenwoordig in de benzine zitten. Ik kan er wel een boek over schrijven als brik-liefhebber!

BTW: wat is dat voor project waar je over schrijft?

Dit

Dat motoren die lang stil heeben gestaan last hebben van dat gom spul wist ik...
 
Tja, dat is dus ook de reden dat soms motoren na de winterstop niet weer willen lopen. Er blijft residu achter die aankoekt in je carbs. Komt door de toevoegingen (oa ethanol) die tegenwoordig in de benzine zitten. Ik kan er wel een boek over schrijven als brik-liefhebber!

BTW: wat is dat voor project waar je over schrijft?

hmmm... vertel je in dat boek over hoe jij het voor elkaar krijgt om benzine eerder te laten verdampen dan ethanol? :P
 
wij zien benzine als 1 product maar het is geen product het is een mengsel van allerlei verschillende grondstoffen die naar wens gemengd worden voor de afnemer om bepaalde parameters te halen. ik zit vaak genoeg op schepen waar benzine wordt gemaakt. en dat zijn dan soms wel 20 verschillende grondstoffen die na elkaar in de tanks worden gepompt en daarna worden gemengd door het met de scheepspompen rond te pompen. en al die grondstoffen verdampen met een verschillende snelheid en niet alles verdampt bij omgevingstemperatuur.
de chemische samenstelling varieert dus ook van batch naar batch. zo worden voor afnemers in koude klimaten of voor het winter seizoen bijvoorbeeld meer vluchtige stoffen zoals nafta toegevoegd om startproblemen te voorkomen. en om dan nog steeds de klopvastheid te halen (de enige waarde waar wij benzine op kopen) wordt de rest van de chemische cocktail ook aangepast omdat de motoren anders gaan pingelen.
 
hmmm... vertel je in dat boek over hoe jij het voor elkaar krijgt om benzine eerder te laten verdampen dan ethanol? :P

Luister Bassie, ik ben geen chemicus. Ik kan je dus niet precies vertellen hoe de vork in de steel zit, daar ben ik heel eerlijk in. Wat ik wel weet dat de carbs van de ouwe meukbrommers die ik hier heb staan allemaal aanslag bevatten die overblijft na het verdampen van de benzine. Dat was in het verleden toch echt een stuk minder.
 
Luister Bassie, ik ben geen chemicus. Ik kan je dus niet precies vertellen hoe de vork in de steel zit, daar ben ik heel eerlijk in. Wat ik wel weet dat de carbs van de ouwe meukbrommers die ik hier heb staan allemaal aanslag bevatten die overblijft na het verdampen van de benzine. Dat was in het verleden toch echt een stuk minder.


Nu kan je aan ethanol heel wat goede en slechte eigenschappen toedichten, maar 1 goede eigenschap van ethanol is, dat het zonder residu verdampt. Er zitten dus andere bestanddelen in benzine, die niet verdampen. Wel heb je gelijk, als je stelt, dat de benzine minder stabiel is en dus minder goed houdbaar als vroeger. Toen kon je een oude brommer na een paar jaar stilstand zonder problemen starten, nu wil dat soms na een paar maanden al niet meer.
 
Wel heb je gelijk, als je stelt, dat de benzine minder stabiel is en dus minder goed houdbaar als vroeger. Toen kon je een oude brommer na een paar jaar stilstand zonder problemen starten, nu wil dat soms na een paar maanden al niet meer.
Benzine van een paar maanden oud stinkt ook, laatst twijfelden we zelfs of het nog wel zou fikken, omdat de motor er niet op startte. Maar dat was toch geen probleem.

:$
 
wij zien benzine als 1 product maar het is geen product het is een mengsel van allerlei verschillende grondstoffen
Jupp en van de grondstoffen is een X percentage vaste stof en een X percentage water/vocht want dat mag er tegenwoordig ook in zitten. Staat gewoon beschreven in de specificatie waaraan moderne benzine moet/mag voldoen en dat zijn dan de minimale eisen he.
Alleen vervelend dat je motorcarbs daar nu net nix mee kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Net als motoren, tomatensoep en linkergympies.
maar bij motoren, tomatensoep en linkergympies kunne wij normale mensen nog verschillende onderdelen en ingrediënten onderscheiden maar veel mensen denken dat er maar 1 product "benzine" is en dat het dus altijd het zelfde is maar het is inderdaad iets als tomatensoep alleen als ze daar de ballen uithalen en vervangen door knolselderij dan zien en proeven we dat en bij benzine merken we het niet totdat we het laten verdampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan