Geen benzine genoeg

duikersgek

Rookie
9 okt 2013
8
0
Breukelen
Hallo Allemaal,

Op 1 of andere manier wil mijn motor niet meer starten.
Denk dat hij geen benzine genoeg krijgt.
Heb de filter vernieuwd maar die gaat maar half vol , na gekeken of de benzinekraan kapot is maar die functioneert .
Als ik de schroefjes los draai waar de vlotters van de carb.in zitten dan komt daar wel benzine uit.
Weet niet of ik een benzinepomp heb (volgens mijn garageboekje niet) Zou het dan kunnen dat die kapot is en waar zou die dan moeten zitten ?
anwb is er ook al bij geweest maar die kunnen het ook niet vinden.

Ik heb een Nighthawk CBX 650 e

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Nico
 
ANWB erbij geweest ok die zijn behoorlijk technisch dus mag aannemen dat bougies(vonken) , accu etc goed zijn .
Er komt benzine bij je carb zeg je .

kan het je kill switch wezen ? (run/stop knopje)
 
- De benzinekraan werkt
- Het benzinefilter is nieuw
- Er komt benzine uit de vlotterbakken als je ze aftapt

Conclusie: Hij krijgt gewoon benzine?

Als je een elektronische benzinepomp had, dan zat er volgens mij geen kraantje aan de tank. Vertel eens wat meer: Wat doet hij als je probeert te starten? Hoe is dit probleem ontstaan? Reed je er vaak mee, of heeft hij 25 jaar in een schuur gestaan?
 
Hij heeft 2 maand stil gestaan in de schuur, voor die tijd altijd starten en weg rijden. Na de 2 maand wilde hij ineens niet mer starten, heb toen de tank vol gegooid en toen starte hij weer. rondje gereden en wilde 1 dag later weer rijden niets meer.
Nu wil hij soms starten maar als ik de gas open zet slaat hij uit, laat ik hem stationair lopen is hij na 3 min weer uit lijkt wel of hij geen benzine genoeg krijgt.
Is het normaal dat de filter maar half vol zit ?

Is er ergens een ontluchting die dicht kan zitten ?
Slangen na gekeken en die zitten niet geknikt, morgen eens kijken of die verstopt zitten.
Accu is goed en hij bougie's vonken.

Alvast bedankt voor deze reactie's
 
Laatst bewerkt:
De benzinekraan heeft doorgaans drie standen; On, Res en Pri. On is de stand die je doorgaans gebruikt, op Res zet je hem om gebruik te maken van de reserve liters en in de Pri stand blijft de benzine lopen. Je omzeilt als het ware het vacuum van de kraan. De pri stand wordt vooral gebruikt als de motor langere tijd stil heeft gestaan of als je de vlotters leeg hebt laten lopen.
 
Ok begrepen wat pri is. Dank,
Deze heeft altijd op reserve gestaan,(aan geraden door vorige eigenaar) met testen ( slangetje op de vacuum gezet en zuigen) deed deze het alleen op de reserve stand, heb dus de kraan daarom nog steeds op reserve staan.
 

Door jouw reactie heb ik ook eens wat verder gezocht, en je hebt gelijk (Thanks, weer wat geleerd):
Benzinekraan standen

Deze heeft altijd op reserve gestaan,(aan geraden door vorige eigenaar) met testen ( slangetje op de vacuum gezet en zuigen) deed deze het alleen op de reserve stand, heb dus de kraan daarom nog steeds op reserve staan.

Quote uit het topic wat in net gelinkt heb:
PRI is zoals al gezegd "Prime".


Bij veel motorrijders een onbekend fenomeen, maar bij piloten en liefhebbers van oude propellervliegtuigen zeer bekend.

In de prime stand, wordt het vacuüm van het brandstofsysteem omzeild, waardoor de benzine bij niet lopende motor de carburateurs kan bereiken.
Dit is vooral handig, als de carbs eraf geweest zijn, de vlotterbakken leeg zijn, of de motor een hele winter heeft stilgestaan.
Zie het als een soort "dwangvoederen", dan heb je er een aardig beeld bij.... })


Laat de kraan niet altijd op PRI staan, als de carbs niet meer zo fris zijn, kan benzine in je carter komen...met alle gevolgen van dien.

Ik heb geen idee wat ik me bij 'alle gevolgen van dien' moet voorstellen, maar kan het zijn dat dit de omschreven problemen veroorzaakt?
 
Mijn tip: Carbs drainen, bougies vernieuwen of even schoonbranden.
checken of je bougies vonken. Indien de bougies vonken deze weer in de motor monteren (let op dat je de bougiekabels niet verwisselt, even merken dus).

Motor starten. Let op: dit kan wel even duren. Niet langer dan 15 seconden achtereen starten. 10 Seconden wachten en weer 15 seconden starten.

Na verloop van tijd zal je brommer beginnen met pruttelen. Choke pas gebruiken als de motor echt gaat lopen.

Succes
 
- De benzinekraan werkt
- Het benzinefilter is nieuw
- Er komt benzine uit de vlotterbakken als je ze aftapt

Conclusie: Hij krijgt gewoon benzine?
:^ zo te lezen komt er idd benzine in de carburateurs, kan nog wel zo zijn dat er een sproeier verstopt zit zodat er te weinig benzine in de cilinder komt.

Verder kan nog de accu gammel zijn, choke niet lekker werkt, bougies niet helemaal goed enz enz.

Uit eigen ervaring: jaren geleden een FZ 750 opgeknapt die erg lang stil had gestaan. Roest in de tank weggehaald, maar voor de zekerheid toch even een los benzinefilter tussen tank en carburateurs gezet. Ondanks dat er een luchtbel in bleef staan liep er genoeg benzine doorheen. Die luchtbel hoeft dus ook bij jouw geen probleem te zijn. De FZ wilde in eerste instantie niet starten ondanks dat de bougies er goed uitzagen. Toch maar vier nieuwe vonkenfabriekjes ingedraaid en zie: starten en lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan