Is mijn net gekochte motor scheef?

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Beste mensen,

Onlangs kocht ik een zeer mooi uitziende en goed lopende Nighthawk 450. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat er iets scheef is aan de motor. Kan iemand met een deskundig oog op grond van deze foto daar iets over zeggen, of moet je daarvoor de motor in het echt gezien hebben?

full


Hier de originele foto, daar kun je misschien net iets meer aan zien.

Overigens is de valbeugel sowieso gedeeltelijk scheef, die is bij het bevestigingspunt aan de linkerkant onderaan gebroken. Waarschijnlijk heeft de motor ooit een keer een schuiver gemaakt, want de hele valbeugel lijkt scheef te zitten en er zitten ook wat krassen op, alsook op het generatordeksel (links). De vorige eigenaar zei dat hij er nooit iets geks aan gemerkt had. Zou het toch kunnen dat er iets in het frame verbogen is, of dat er iets anders scheef zit? Ik heb bijvoorbeeld ook dingen gelezen over vorkpoten die mogelijk scheef in een plaatje zitten (weet de naam van het plaatje niet). Daarnaast heb ik het idee dat het 'bruggetje' waarmee de stuurbeugel vastzit op eerder genoemd plaatje wat verbogen is, maar daar heb ik geen foto van (kan uiteraard gemaakt en toegevoegd worden).

Nou, ik ben benieuwd of er iets over te zeggen valt op basis van die foto, ik heb m'n rijbewijs nog niet en kan 'm dus nog niet ergens heen rijden waar ze er verstand van hebben... Any help will be appreciated. :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog een nuttige toevoeging: de vorige eigenaar had de voorvorkpoten laten reviseren en opnieuw laten verchromen, volgens hem betekende dat dat de voorvork zelf sowieso recht was (omdat hij anders niet recht in een of ander apparaat had gepast ofzo).
 
De voetsteps zitten ook op verschillende hoogtes dat is meestal een gevoel wat je niet wil op een motor.
Die voorvork kun je zo niks van zeggen , na laten kijken en meten is het beste advies.
 
rij er ff mee naar een motorzaak , lijkt me makkelijker, op een foto is dat niet te checken
Ja, dat vermoedde ik al, maar dat mag ik dus nog niet en ik hoopte dat ik op basis van de foto's misschien toch alvast iets wijzer kon worden. Maar goed, het is vrijdagavond en het is laat, dus misschien moet ik niet te serieuze reacties verwachten. ;)
Die valbeugels vertekenen het beeld als die al scheef waren. Maar de voetsteunen en middenbok geeft ook te denken. :?
En je spiegels staan ook niet even hoog :+
Inderdaad, die stepjes en middenbok vond ik ook heel apart. Dat van die spiegels ligt er denk ik aan dat die vastzitten op de rem- en koppelingshendels, en die kun je draaien op het stuur (uiteraard nadat je een schroefje los hebt gedraaid).
 
Kijk eerst eens even alles na of het op de juiste manier vastzit zonder (weggewerkte) beschadigingen ofzo. Rijdt het ding wel rechtuit als je het stuur loslaat tijdens het rijden?
Het eerste zal ik binnenkort eens nakijken, het laatste zal nog niet gaan omdat ik nog niet mag rijden. Volgens mij is het verstandig om er, zodra ik m'n papiertje heb, even mee naar een motorzaak te tuffen, voor ik nog meer geld steek in een fiets die het misschien niet waard is. Gezien de reacties concludeer ik in ieder geval dat ik niet de enige ben die de motor scheef vind lijken. ;)
 
Ik vind hem zeker scheef lijken maar zou ook de foto kunnen zijn. Net of ie een flinke dreun heeft gehad maar misschien valt het allemaal mee. Stukje rijden in de straat op en neer zou ik stiekem toch wel even doen hoor :)
 
Laatst heb ik hem op een rustige zondagmiddag en dito achterafweggetje wel even geprobeerd, toen heb ik geen rare dingen gemerkt en mijn broertje die al een tijdje motorrijdt ook niet. Maar we hebben niet geprobeerd wat de motor doet als je al rijdend het stuur loslaat. Rijden op drukkere wegen vind ik toch wel link, je zult net zien dat er wat gebeurt, dan ben je waarschijnlijk niet verzekerd enzo. Maar ik moet zeggen dat het steeds meer begint te kriebelen, balen dat de winter net voor de deur staat...
 
Misschien een domme vraag, maar al geprobeerd Rechtdoor zonder handen te rijden.

Mij is altijd vertelt dat je daaraan kan merken of hij krom is.
als dat al niet lukt weet je in ieder geval dat er iets echt niet klopt en dat het niet tussen je oren zit.
 
Misschien een domme vraag, maar al geprobeerd Rechtdoor zonder handen te rijden.

Mij is altijd vertelt dat je daaraan kan merken of hij krom is.
als dat al niet lukt weet je in ieder geval dat er iets echt niet klopt en dat het niet tussen je oren zit.
Uhm, geen domme vraag lijkt me, maar wel een reeds beantwoorde vraag. ;) En nu ga ik slapen! :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan