Kawasaki gt 550 troubleshoot help please.

maarten1973

MF veteraan
5 apr 2007
1.311
648
Hallo medeforumgenoten.

Ik heb 2 kawasaki's gt 550. Met de eerste heb ik altijd probleemloos gereden.
Nu heb ik een tweede aangeschaft als onderdelen-voorraad. Echter, deze is in dusdanig goede staat, heeft pas 27.000 gelopen, dat ik besloten heb deze als eerste motor te gaan gebruiken.

Ik heb 'haar' helemaal in goede staat, ze loopt alleen beroerd. Ik zal proberen zo objectief mogelijk de symptomen weer te geven.

(zowel bij warme als koude motor) inhouden bij accelereren boven de 5000 rpm.
Als ik weg accelereer vanuit stilstand of wanneer ik op een vaste snelheid rijd en wil accelereren stokt de motor en houdt in. Als ik meer gas geef om te compenseren komt er wel iets meer vermogen maar onvoldoende.
Stationair loopt de motor normaal.

Wie wil mij aub suggesties doen over de mogelijke oorzaak???
Ook als je meer informatie nodig hebt over het motorgedrag hoor ik het wel..
Bij voorbaat dank.
 
dank voor de snelle reacties. Muizennest??haha

Wat moet ik me voorstellen bij de oorzaak in het geval van de carbs? Zou er een vuiltje in zitten oid?
Ik heb de carbs al een keer afgetapt en geflushed met schone benzine, wellicht een keer uitelkaar halen?

bvd Maarten
 
Brandstofsysteem goed nakijken, dwz:
Tank checken op roest,
ontluchting benzinedop checken
Kraan checken op doorloop
benzineslangen vervangen (zijn meestal net zo oud als de motor)

Carbs: Liefst ultrasoon reinigen maar voor ouderwets handwerk kun je het onderstaande doen
vlotterbakken demonteren en controleren op rotzooi
Vlotternaalden reinigen
vlotterhoogte checken
Sproeiers reinigen. (2 stuks per carb)
 
wederom dank voor de snelle reactie..
Ik heb nog een paar vraagjes;

Welke 'verschijnselen' zijn gekoppeld aan electronische problemen? Of anders gesteld, waarom lijkt de electronica in dit geval niet de oorzaak?

Wat voor verschijnselen vertoont de motor wanneer valse lucht wordt aangezogen voor de carburateur?

Ik stel ze op voorhand omdat ik alles uit wil sluiten alvorens de carbs te gaan demonteren.
Ook de tankontluchting kwam in mijn gedachten op, maar ik heb een stukje met de tankdop los gereden en er verandert niets op dat moment.

De brandstofslangen zijn idd van 1990 ofzo dus die kunnen poreus zijn (neem ik mee, dank je)
De kraan doorloop zal ik ook eens even beter bekijken.
Bij voorbaat dank,
Maarten
 
Electronische problemen kunnen ook de oorzaak zijn zoals een overleden dynamo/kapotte bobine. Meestal is bij oudere fietsen de Carburatie het probleem. En een schoonmaakbeurt voor je brandstofsysteem kan sowieso geen kwaad bij een fiets van 23 jaar oud.
 
Carburateur schoonmaken kost weinig geld. Bobines, bougiekabels, bougiedoppen en bougies vervangen kost weinig tijd. Ik zou ook beginnen bij de carburateurs. Als dat niet helpt kan ik altijd nog geld uitgeven aan elektra.
 
Wat is de achtergrond van de nieuwe GT? Als die lang heeft stil gestaan is aanslag van de benzine in de carburateurs vaak een probleem. Oplossing: ultrasoon reinigen (zie zoekfunctie).

Of je zet die van de oude GT over :)
 
Laatst bewerkt:
check ook even of de rubbers tussen kop en carbs nog wel in orde zijn. Als daar scheuren in zitten wordt daar valse lucht aangezogen en dat merk je door verlies aan vermogen en slecht stationair draaien.

Ik zou ook de goeie set over zetten, dan heb je tijd zat om op je gemak die andere set schoon te maken.
 
Laatst bewerkt:
Juist.. bedankt voor alle suggesties.
Ik ben begonnen met alle rubbers te controleren en ik heb op het oog geen afwijkingen waargenomen.
Ik moet even de tijd vinden om de carbs volledig te demonteren. Dan kan ik pas beoordelen of de inlaatrubbers volledig intact zijn. Inmiddels heb ik voldoende informatie kunnen vinden op het forum over het reinigen dus zal het wel loslopen.

Overigens heb ik ongeveer 50 tot 70.000 kilometers op kawa gt's gereden en dit is de eerste keer dat er eentje het NIET doet...;) (Superfietsjes)

Bedankt, Maarten
 
Terug
Bovenaan Onderaan