Wat is dit voor troep rond mijn aftapplug ?

tuxracer

Die hard MF'er
5 aug 2007
981
0
Wageningen
Bij mijn CB450S zit rond de olieaftapplug een soort grijze kit:

full


Weet iemand wat dit voor spul is, en hoe eventueel te verwijderen ?

Ik denk dat de olieaftapplug dol gedraaid is en iemand dat spul er opgesmeerd heeft om af te dichten. Probleem is dat ik nu de olie op een omslachtige manier moet verversen, en tevens lekt het een paar druppels olie per dag.

Ik zou die troep dus willen verwijderen en het op een nette manier oplossen. Plan is om in de olieaftapplug een gat te boren en daar schroefdraad in tappen zodat er een kleinere aftapplug in past. Vervolgens de aftapplug met rode Loctite erin lijmen als dat tenminste nog gaat. Alternatief is een 13mm aftapplug erin boren/tappen.

Hoop alleen niet dat er meer aan de hand is, b.v. een scheur in het carter onder de kit. Probleem bij deze motor is dat er geen losse carterpan is die je kunt verwijderen, het onderste deel van het blok is een geheel.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel iets van gungum of kneedbaar 'metaal'. Het hoeft natuurlijk niet de aftapplug te zijn, wie weet zit er een lek onder een afgebroken rib.
Zoiets ja.

Meest waarschijnlijk is een kapot gedraaid draad, omdat ik zie dat juist die bout goed ingesmeerd is.

Carterpan er af, kijken wat de schade is, en dan goed repareren.
 
Ik heb wel vaker gehoord dat die cb450 motorblokjes willen scheuren rond de carterplug.......
Kom je alleen achter als je die troep er af haalt.
 
Wel een leuke oplossing van de vorige eigenaar. '(
Opzuigen door de vulopening?

Dat zie ik ze ook wel eens doen bij auto's bij de Kwik-Fit. Niks auto op de brug voor een snelle low budget oliewissel. Peilstok eruit, olie opslurpen met een dun slangetje aan een soort waterstofzuiger, verse olie erin en klaar. Niet de aftapdop losdraaien met kans op scheuren. Geen nieuw koperringetje nodig. 1 minuut klaar, lekker goedkoop.

Dat je niet alle oude olie en het bezinksel weg krijgt dat merkt de klant toch niet, of pas veel later.
 
Laatst bewerkt:
Opzuigen door de vulopening?

Dat zie ik ze ook wel eens doen bij auto's bij de Kwik-Fit. Niks auto op de brug voor een snelle low budget oliewissel. Peilstok eruit, olie opslurpen met een dun slangetje aan een soort waterstofzuiger, verse olie erin en klaar. Niet de aftapdop losdraaien met kans op scheuren. Geen nieuw koperringetje nodig. 1 minuut klaar, lekker goedkoop.

Dat je niet alle oude olie en het bezinksel weg krijgt dat merkt de klant toch niet, of pas veel later.

Hoewel ik zoiets van Kwikfit wel verwacht had ben ik toch verbaasd...Hoezo verkeerde zuinigheid... |( B|
 
Opzuigen door de vulopening?


Gaat heel lastig omdat je het slangetje niet onderin het blok krijgt.

Wat ik wel gedaan heb is de motor schuin houden en zo het meeste eruit laten lopen. Of het oliefilter verwijderen, meeste loopt er dan ook wel uit. Eventueel nog bougies verwijderen en op de startmotor de rest van de olie eruit pompen.

Maar dat is allemaal het probleem niet, het vervelendste vind ik het lekken...
 
Gaan rammen op die rommel lijkt me minder handig, voor je het weet breekt er een stuk alu af en ben je nog verder van huis.
Misschien is het verstandiger om eerst met een dunne boor wat gaatjes in die meuk te boren. Je voelt vanzelf wel als je op metaal komt. Daarna krijg je het er mogelijk beter af.
Je volgende probleem is wat er onder zit.......
 
Gaan rammen op die rommel lijkt me minder handig, voor je het weet breekt er een stuk alu af en ben je nog verder van huis.
Misschien is het verstandiger om eerst met een dunne boor wat gaatjes in die meuk te boren. Je voelt vanzelf wel als je op metaal komt. Daarna krijg je het er mogelijk beter af.
Je volgende probleem is wat er onder zit.......



Boren brengt me op een idee, ik ga eens met de Dremel proberen de boutkop vrij te maken en de rest zoveel mogelijk laten zitten. Als de bout er uit is weet ik misschien meer en dat zal ik hoe dan ook wel weer dicht krijgen.
 
Ik weet niet hoeveel mm bout het is er of er nog rondom de aftapbout nog een beetje vlees is. Anders kan je eventueel de oude aftapplug er uit halen en er een helicoil inzetten van de zelfde maat. Dan heb je weer goed draad. Nieuwe plugje met een ringetje en klaar en dan kan je weer fatsoenlijk olie verversen
 
Terug
Bovenaan Onderaan