Terugschakelen ER6-F

26 mei 2012
19
1
Hi allemaal,

Ik heb even gezocht op het forum of ik al iets kon vinden van het probleem wat ik ervaar, maar helaas niets gevonden dus vandaar een nieuw topic!

Indien ik wil stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht/kruispunt wil mijn motor (2006 13.000KM) af en toe niet naar een lagere versnelling schakelen. De versnelling blijft niet hangen lijkt me want hij geeft aan dat deze naar Neutraal geschakeld is (voor mijn gevoel gebeurd dit vanaf verschillende versnellingen, bijvoorbeeld: 5, 4, 3, *Neutraal*).
Om toch naar een versnelling te kunnen schakelen dien ik eerst de koppeling los te laten en vervolgens opnieuw inknijpen (dan kan ik normaal naar 1e versnelling schakelen).
Ik weet echter zo niet of dit of het wel mogelijk is om omhoog te schakelen, dit heb ik nog niet geprobeerd..

Is dit een bekend probleem bij jullie (evt specifiek voor deze motor?)? Gezien ik zelf niet bepaald het technische inzicht in heb kan ik enkel gokken of het aan de koppeling ligt of aan de versnellingen...

Hopelijk weten jullie meer, alvast bedankt!
 
Ik heb het ook steeds vaker.

Ik verdenk m'n blauw/paarse koppelingsplaten die dus waarschijnlijk een beetje krom zijn. (ga ze binnenkort vervangen)

Mijn gedachte is dat hierdoor de koppeling niet lekker ontkoppelt waardoor er altijd een beetje "draai" op zit.
Net alsof je je koppeling lichtjes laat aanlopen. Dan lukt het je ook niet om te schakelen.
 
een niet goed vrijkomende koppeling merk je vooral bij het in vrij zetten met draaiende motor.
olie verversen of overschakelen naar een ander merk olie wil ook wel eens helpen tegen een wat stroef schakelende bak.
de ketting te slap kan ook voor slecht terug schakelen zorgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan