Accu met lager amperage

No-Mercy

Rookie
31 dec 2008
19
0
Ik ga een Honda cb360 ombouwen tot tracker. Ik wil daarbij de Elektra zoveel mogelijk wegwerken. Ik wil dan ook een kleinere accu kopen, die makkelijk weg te werken is.
Nu is mijn vraag, zou dit gevolgen hebben voor de ontsteking?
De startmotor gaat eraf, dus daarvoor heb ik geen dikke accu meer nodig.
Er hoort een 12v 12Ah accu in, maar een kleine accu zit maximaal op 12v 4Ah.
Heeft dit invloed op de vonk die de bobines moeten maken?
Bij alles wat ik er nu over heb gelezen, pik ik dat er niet uit en zou het hoge amperage hoofdzakelijk bedoelt zijn voor het starten met de startmotor.
 
12Ah betekent alleen dat de accu 12 ampere voor 1 uur kan leveren... (of bijv. 24 ampere voor een half uur).
Een 4Ah accu kan dus 4 ampere voor 1 uur.
Lijkt me dat je ontsteking in vergelijking met je startmotor niet zoveel ampere trekt...
 
De ontsteking zal niet het probleem zijn (worden). Heb je al eens gedacht aan de verlichting? Als de motor stationair draait en de dynamo onvoldoende bijlaadt dan werk de accu als een soort buffer voor de verlichting. Sta je wat langer in de file of voor het stoplicht, heb je kans dat de accu leegraakt (theoretisch :? ).
 
Maar als ik kijk naar een oude honda XR die ik heb gehad, dan zou dat geen probleem kunnen zijn. Gezien deze het helemaal zonder accu deed (met verlichting).
 
Normaal is het laadsysteem op elkaar afgestemd , nu ga je daarvan 1 onderdeel veranderen het vermogen van de accu word met 2/3 gehalveerd .
Je sloopt de startmotor weg dat is verstandig aangezien dat de grootste aanslag is op de accu. Maar ben bang dat je accu niet erg lang meegaat aangezien deze nogal wat voor z`n kiezen gaat krijgen betreft de laadstroom . Hij zal snel vol wezen en gezekerd door de spanningsregelaar niet overladen worden . Zou het in de gaten houden dat de accu niet warm tot heet aan gaat voelen. Normaal zou de accu met 1/10 van de laadstroom geladen moeten worden .
 
Normaal is het laadsysteem op elkaar afgestemd , nu ga je daarvan 1 onderdeel veranderen het vermogen van de accu word met 2/3 gehalveerd .
Je sloopt de startmotor weg dat is verstandig aangezien dat de grootste aanslag is op de accu. Maar ben bang dat je accu niet erg lang meegaat aangezien deze nogal wat voor z`n kiezen gaat krijgen betreft de laadstroom . Hij zal snel vol wezen en gezekerd door de spanningsregelaar niet overladen worden . Zou het in de gaten houden dat de accu niet warm tot heet aan gaat voelen. Normaal zou de accu met 1/10 van de laadstroom geladen moeten worden .
De spanningsregelaar regelt af op spanning, niet op laadstroom.
Een accu met een kleinere capaciteit zal automatisch een lagere laadstroom hebben.
Dat 1/10 laadstroom beter is trekt de spanningsregelaar zich niks van aan.
Het is meer regel dan uitzondering dat de accu met 3 ampere of meer word bijgeladen.
 
:)
Automatisch een lagere laadstroom hebben ? Je doelt op de inwendige weerstand van de accu ? Grote accu lagere inwendige weerstand ? Kleinere accu hogere.... ? Ik denk dat dit niet zo is voor start accu`s . Voor het starten heb je namelijk een accu nodig met een zo klein mogelijke inwendige weerstand. Voor de generator maakt het echt niet uit of je een grote accu of een kleine accu plaatst die levert wel . Ik zeg nergens dat de regelaar op stroom schakelt ? Maar zorgt dat de accu niet wordt overladen dat wil zeggen niet over de 14,XX volt gaat. Overigens werkt het maar ben bang dat de accu niet erg lang meegaat.
 
Als er geen startmotor opzit raakt de accu ook niet veel lading kwijt.
Als dan de motor loopt zal de accu snel de 14,3 volt bereiken
zonder veel stroom op te nemen.
 
:)
Automatisch een lagere laadstroom hebben ? Je doelt op de inwendige weerstand van de accu ? Grote accu lagere inwendige weerstand ? Kleinere accu hogere.... ? Ik denk dat dit niet zo is voor start accu`s . Voor het starten heb je namelijk een accu nodig met een zo klein mogelijke inwendige weerstand. Voor de generator maakt het echt niet uit of je een grote accu of een kleine accu plaatst die levert wel . Ik zeg nergens dat de regelaar op stroom schakelt ? Maar zorgt dat de accu niet wordt overladen dat wil zeggen niet over de 14,XX volt gaat. Overigens werkt het maar ben bang dat de accu niet erg lang meegaat.
Dus jij denkt dat de laadstroom van een kleine accu net zo grote is als die van een grote :?
Je kan een 10 ampere accu vergelijken met 2 accu's van 5 ampere die je parallel zet.
Bedenk zelf even wat er zal gebeuren met de laadstroom.
 
Als er geen startmotor opzit raakt de accu ook niet veel lading kwijt.
Als dan de motor loopt zal de accu snel de 14,3 volt bereiken
zonder veel stroom op te nemen.
Als je motor in 2 seconde start is dat van weinig invloed als je er vervolgens een uur mee gaat rijden.
Verder maakt het niet uit hoeveel verbruikers er aan de accu hangen zolang de laadspanning hoger is als de accuspanning.
 
Gewoon erop zetten gaat best, dat moeilijke gedoe allemaal....

Die kleine accu's kosten ook niet zo veel, vorige week nog een 12v 3amp accu voor de XT gehaalt, en 18euro betaalt :)

Die accu zit er ook alleen maar tussen om het licht wat 'stabieler' te houden, met stationair draaien en als je laag op de toeren zit icm met remlicht.

De accu zorgt er alleen maar voor dat het licht niet 'inzakt' in zulke situatie's.
Bovendien zal het beter zijn voor het electrische circuit als alles gewoon netjes op 1 spanning blijft ipv. iedere keer pieken en dalen. :)

Gewoon dat accu'tje er tussen zetten en gaan rijden.
 
Gewoon erop zetten gaat best, dat moeilijke gedoe allemaal....

Die kleine accu's kosten ook niet zo veel, vorige week nog een 12v 3amp accu voor de XT gehaalt, en 18euro betaalt :)

Die accu zit er ook alleen maar tussen om het licht wat 'stabieler' te houden, met stationair draaien en als je laag op de toeren zit icm met remlicht.

De accu zorgt er alleen maar voor dat het licht niet 'inzakt' in zulke situatie's.
Bovendien zal het beter zijn voor het electrische circuit als alles gewoon netjes op 1 spanning blijft ipv. iedere keer pieken en dalen. :)

Gewoon dat accu'tje er tussen zetten en gaan rijden.
:^
En nog belangrijker, hij zorgt ervoor dat je ontsteking blijft werken.
 
Dus jij denkt dat de laadstroom van een kleine accu net zo grote is als die van een grote :?
Je kan een 10 ampere accu vergelijken met 2 accu's van 5 ampere die je parallel zet.
Bedenk zelf even wat er zal gebeuren met de laadstroom.


:? het gaat om de inwendige weerstand van de accu`s en die zal praktisch gelijk zijn bij start accu`s , de kleine zal uiteraard veel eerder vol wezen dan de grote accu. Maar de laadstroom blijft echter hetzelfde voor beide accu`s .

Waar je het vandaan haalt om het te vergelijken met 2 accu parrallel is mij een raadsel ?
 
:^
En nog belangrijker, hij zorgt ervoor dat je ontsteking blijft werken.

Dat zou bij de Honda inderdaad best eens zo kunnen zijn.

Mijn CB77 heeft ook echt een accu nodig om te kunnen rijden, en volgens mij is het circuit van een 360 praktisch hetzelfde.

(bij de XT zit het wel helemaal los van elkaar, die heeft geen accu nodig om te kunnen rijden)

Maar goed punt, bij de CB360 is een goede accu waarschijnlijk wel belangrijk.

Bij de CB77 is het uit den boze om lang achter elkaar in het stadsverkeer te rijden met het dimlicht aan, dan trek je de accu leeg en sta je stil -O-
Is me 1x overkomen, maar dat was ook meer een test om te kijken of het waar was :+ en hoelang dat ongeveer zou duren.
 
:? het gaat om de inwendige weerstand van de accu`s en die zal praktisch gelijk zijn bij start accu`s , de kleine zal uiteraard veel eerder vol wezen dan de grote accu. Maar de laadstroom blijft echter hetzelfde voor beide accu`s .

Waar je het vandaan haalt om het te vergelijken met 2 accu parallel is mij een raadsel ?
Als je niet begrijpt dat een zware accu een lagere inwendige weerstand heeft zal ik me de moeite besparen om het je uit te leggen.
 
Wat heeft die verlichting er mee van doen?

dat zorgt ervoor dat er altijd een verbruik is wat voldoende is om de dynamo + regelaar aan het werk te houden. Een wat minder goede regelaar zou de spanning te hoog kunnen laten oplopen bij te weinig stroomafname. Ik kan me in dit geval niet voorstellen dat dit een probleem zou zijn. ten opzichte van een condensator heeft de accu gigantisch veel meer capaciteit, en ook als je kijkt naar de aangesloten verbruikers is 4Ah nog steeds behoorlijk groot. Verwacht in dit geval dus geen probleem.
 

dat zorgt ervoor dat er altijd een verbruik is wat voldoende is om de dynamo + regelaar
aan het werk te houden. Een wat minder goede regelaar zou de spanning te hoog kunnen laten oplopen bij te weinig stroomafname. Ik kan me in dit geval niet voorstellen dat dit een probleem zou zijn. ten opzichte van een condensator heeft de accu gigantisch veel meer capaciteit, en ook als je kijkt naar de aangesloten verbruikers is 4Ah nog steeds behoorlijk groot. Verwacht in dit geval dus geen probleem.
Het maakt niet uit hoeveel verbruikers je hebt voor de dynamo.
Al wat je niet verbruikt verbruikt de regelaar.
Hoe minder je verbruikt des te meer word de regelaar belast.
Als het van belang is voor de regelaar dat je verlichting brand dan is dat juist om de belasting voor de regelaar te verlagen.
 
Het maakt niet uit hoeveel verbruikers je hebt voor de dynamo.
Al wat je niet verbruikt verbruikt de regelaar.
Hoe minder je verbruikt des te meer word de regelaar belast.
Als het van belang is voor de regelaar dat je verlichting brand dan is dat juist om de belasting voor de regelaar te verlagen.
klopt je verlaagt de belasting voor de regelaar. maar als je de regelaar te ver gaat belasten kan het zijn dat hij niet alles wat te veel wordt aangevoerd weg kan krijgen en dan loopt de spanning aan de uitgang op. (en dat wil je niet vandaar licht aan)
:? het gaat om de inwendige weerstand van de accu`s en die zal praktisch gelijk zijn bij start accu`s , de kleine zal uiteraard veel eerder vol wezen dan de grote accu. Maar de laadstroom blijft echter hetzelfde voor beide accu`s .

Waar je het vandaan haalt om het te vergelijken met 2 accu parrallel is mij een raadsel ?
de inwendige weerstand van een accu wordt bepaalt door de laadtoestand en de oppervlakte van de platen. een kleine accu heeft kleine platen en dus een relatief hoge weerstand. een grotere capaciteit wordt bereikt door de platen groter te maken en daarmee de weerstand te verlagen. heet worden door laden gaat geen groot probleem worden want zolang je de motor niet stil laat staan met de lichten aan en de motor uit zal de accu nooit erg leeg raken. er wordt niet eerst gestart dus die aanslag missen we alvast en zolang als je rijd zal de dynamo voldoende leveren om alle verbruikers te voorzien en doet de accu dus feitelijk niks behalve de spanningsrimpel afvlakken. dan is er nog het probleem van heel langzaam rijden en stoplichten. daar wordt de accu wat aangesproken doordat de dynamo misschien niet genoeg kan leveren tijdelijk.
dus je gaat laden aan een accu die doordat hij bijna altijd vol zit en daar door een hoge interne weerstand heeft en een klein plaat oppervlak met als gevolg verdere verhoging van de interne weerstand en jij bent bang dat er te veel stroom gaat lopen?????
vergis je trouwens niet in de hoogte van de interne weerstand van een accu. lood is niet zo'n beste geleider en loodsulfide geleid nog veel slechter. de spanning stort niet voor niks zo in bij zware belasting. dat komt puur door het spanningsverlies over de interne weerstand.
 
Laatst bewerkt:
Het maakt niet uit hoeveel verbruikers je hebt voor de dynamo.
Al wat je niet verbruikt verbruikt de regelaar.
Hoe minder je verbruikt des te meer word de regelaar belast.
Als het van belang is voor de regelaar dat je verlichting brand dan is dat juist om de belasting voor de regelaar te verlagen.

Volgens mij hebben de meeste Honda's een kortsluitregelaar. Zodra de spanningpuls te hoog wordt, sluit hij hem kort. Dus eerst spanning maar geen stroom, daarna stroom maar geen spanning. In beide geballen hoeft de regelaar niks op te eten. De dynamo moet het teveel geproduceerde vermogen zelf opeten. Dat is geen probleem. De dynamo is oliegekoeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan