Honda cb400n kloppend / tikkend geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Technojunk

MF'er
20 jun 2013
56
0
Hallo mf'ers!

Vanmiddag reed ik de snelweg op, in z'n 3 wou ik naar de honderd toe maar in eens hield het op...
Ook direct hier na gigantisch kloppen / bonken in de motor en heb hem direct aan de kant gezet.

Na een fixe wandeling thuis maar eens gekeken.
Kleppendeksel er af maar niks geks te zien, klepspeling is nog netjes.

Daarna de nokkenasketting gespannen, lijkt wel of ik hem maximaal gespannen heb.
Echter bij het losdraaien vd spanner hoor ik het geluid stationair ook.

Hoe lang gaat zo een ketting mee? En hoe kan ik zien of dit het euvel is?

(Stationair geen gebonk, pad bij 3-4K toeren, pakt verder ook goed op loopt rustig stationair)
Verder vind ik de bougies erg wit.

Alvast bedankt voor een reactie!
 
Beetje jammer dat je het blok al uit elkaar hebt dan, anders had je nog de oliedruk kunnen meten, nu moet het blok eerst weer in elkaar voor je dat kan doen.
En als er dan iets met de oliedruk is, moet ie weer uit elkaar.
 
Voor de mensen die wel meer kunnen dan stomme emoticons plaatsen en daadwerkelijk iets nuttigs toe te voegen hebben een paar foto's


Kleppendeksel los:


Cilinder er af, het probleemgeval: de drijfstang welke lekker recht op staat -O-


Lekker vol met troep, waarschijnlijk het bigend lager..


Nog meer rotzooi, inclusief de bak.


Bigend compleet aan gort.


Ingelopen.


Andere kant stuk netter.


Bak in nette staat.


Oliepomp uit elkaar en valt nog ruim binnen de slijtage marges.


Weer in elkaar.



Krukas op laten meten maar blijkt te veel versleten om nog de juiste lagerschalen te kunnen bestellen. Plan B is een andere krukas met drijfstangen (heeft het lager ook in rond staan lopen) met nog wat spare parts op te halen, en eventueel deze te laten slijpen en nieuwe lagerschalen.

Cilinder word ook gehoont met nieuwe zuigers etc. ook de klepzittingen worden geslepen.
 
Denk je dat dat van veel invloed is op de oliedruk?

Of het veel is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat als de druk langs je veren gaat het in je carter zit, en deze druk dus hoger is dan normaal. :/

Maar goed, het blokje word totaal gereviseerd dus ik geloof niet het aan de olie druk heeft gelegen. (eerder aan verstopte kanalen, de vorige eigenaar heeft zijn tekenen van het gebruikt van loctite door het hele blok laten zien)
 
Laatst bewerkt:
Of het veel is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat als de druk langs je veren gaat het in je carter zit, en deze druk dus hoger is dan normaal. :/

Maar goed, het blokje word totaal gereviseerd dus ik geloof niet het aan de olie druk heeft gelegen. (eerder aan verstopte kanalen, de vorige eigenaar heeft zijn tekenen van het gebruikt van loctite door het hele blok laten zien)
Dat beetje druk in je carter weegt niet op tegen zo'n 3 bar oliedruk.
Verder staat die carterdruk ook op je olie en maakt het volgens mij al helemaal niks meer uit.
De druk waar hij olie aanzuigt is gelijk aan waar de olie er uit komt.
 
Allemaal leuk en aardig maar heb er nu geen zak meer aan....
We gaan hem vrolijk opbouwen en dan zien we wel verder.

---
3 bar kan trouwens wel redelijk kloppen, heb mn hand nog wel even op het olie vul gat gehad en moest aardig wat tegendruk leveren (in vergelijking met een fietspomp bv)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan