hoe gat in kuip dicht maken?

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
3
nijmegen
beste dames/ heren,

ben met een klein projectje begonnen op mijn motor. het ding wat moderner er uit laten zien. want een zx9 uit 94 is toch al een best oude fiets.
nu heb ik een 2e hands topkuip gekocht ( dit omdat de mijne bij de ophangingspunten gescheurd is.
van die nieuwe kuip zou ik graag de knipperlicht gaten dicht maken,dit omdat er toch spiegels met knipperlichten op gemonteerd worden.
IMAG0059.jpg

hoe kan ik dit nu het beste dicht maken?
ik heb al het een en het ander gelezen. maar dat gaat meestal over het repareren van schade en dit is echt opvullen.

wie o wie ?
 
Met glasvezelmatjes en epoxy een idee? Daar kun je echt alles mee.
zo zou ik het ook doen
:N

Hecht niet op ABS.
:?

heb zelf 20.000km rondgereden met een ABS kuip welke dan zogenaamd niet gerepareerd zou kunnen worden met glasvezel

opgeruwd met een lammelenschijf, en dan epoxy hars gebruiken, geen polyester

en dan niet een klein stukje gerepareerd, of een knipperlichtje dichtgeplakt, maar een stuk kuipwerk van 10 x 20 cm wat ontbrak door een crash geheel opnieuw opgebouwd, en een paar hoeken die waren afgebroken opnieuw opgebouwd, was steviger als origineel, heeft ook nog een andere crash overleefd!

laat je niet wijsmaken dat dat niet werkt wegens indianenverhalen die je op internet tegenkomt
 
Laatst bewerkt:
als je zorgt dat het in het gat klemt met aan bijde zeiden materiaal, blijft het dan zitten?
dan kan het er niet uit vallen maar het is heel goed mogelijk dat op de overgangen de lak begint te scheuren.
Ik, heb het verschillenden keren geprobeerd met epoxie maar ik kan het niemand aanraden.
Op plaatsen waar er geen spanningen of trillingen ontstaan zal het niet zo'n probleem zijn maar anders is de kans dat het los gaat laten groter dan dat het blijft zitten en dan is heel je lakwerk voor niks geweest.
 
dan kan het er niet uit vallen maar het is heel goed mogelijk dat op de overgangen de lak begint te scheuren.
Ik, heb het verschillenden keren geprobeerd met epoxie maar ik kan het niemand aanraden.
Op plaatsen waar er geen spanningen of trillingen ontstaan zal het niet zo'n probleem zijn maar anders is de kans dat het los gaat laten groter dan dat het blijft zitten en dan is heel je lakwerk voor niks geweest.
goed opruwen en goed schoonmaken

en bovenal:

niet teveel hars gebruiken!! dat is overigens ook de sleutel tot sterkte in je werkstuk als je met glasvezel werkt, of het nu epoxy of polyester is
 
goed opruwen en goed schoonmaken

en bovenal:

niet teveel hars gebruiken!! dat is overigens ook de sleutel tot sterkte in je werkstuk als je met glasvezel werkt, of het nu epoxy of polyester is
Dat heb ik gedaan.
Niet een keer maar wel 10 en het is gewoon compleet ruk als je net heel je motor opnieuw hebt gespoten en er breekt dan een stuk uit je kuip.
Als je alleen aan de binnenkant polyester legt dan breekt aan de buitenkant altijd de lak als de kuip een beetje buigt op die plek
Uiteindelijk heb ik het laten lassen met abs en toen was het wel goed.
 
laat je niet wijsmaken dat dat niet werkt wegens indianenverhalen die je op internet tegenkomt
Zijn geen indianen verhalen.

ABS is een thermoplast en poly een thermoharder kunststof.
Totaal verschillende eigenschappen
Dat jou reperatie niet is gaan scheuren/aftekenen is meer geluk dan dat het een goede reperatie was.

Of jij vond het wel goed maar het zag er voor een ander niet uit :+
 
Laatst bewerkt:
Plaatje abs scoren en abs lasdraad, eventueel aangevuld met een lastuutje voor op de heteluchtblazer en dan de boel netjes met lasdraad dichtlassen. Niet met een soldeerbout gaan knoeien, dan verbrandt de kunststof te snel. Deze wordt dan bros en zal makkelijk breken.

Conrad levert alle benodigdheden: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/822750/
Wel de beste methoden (of lassen met stikstof) :Y
Wel een hele investering voor 2 gaatjes.

Met de soldeerbout kan heus wel mits je inderdaad heel erg op je temperatuur denkt en het bij smelten blijft en niet verbranden.
 
Zijn geen indianen verhalen.

ABS is een thermoplast en poly een thermoharder kunststof.
Totaal verschillende eigenschappen
Dat jou reperatie niet is gaan scheuren/aftekenen is meer geluk dan dat het een goede reperatie was.

Of jij vond het wel goed maar het zag er voor een ander niet uit :+
kan wel zijn maar op mijn motor is er na 20.000 km nog helemaal niks mee gebeurt

en op een aantal plekken kwamen er serieuze trillingen op te staan

bij de andere crash bleef de glasvezel zitten waar hij op de abs was geplakt, en de abs hierlangs was gescheurd! (abs was dus zwakker als het gerepareerde stuk)
 
Wel de beste methoden (of lassen met stikstof) :Y
Wel een hele investering voor 2 gaatjes.

Met de soldeerbout kan heus wel mits je inderdaad heel erg op je temperatuur denkt en het bij smelten blijft en niet verbranden.


Paar tientjes voor een luchtblazer, tientje voor lastuutje, tientje voor draad, dat is nog altijd minder, dan met glasvezel zooi de boel afdichten en spuiten en dan alles opnieuw kunnen doen. De meeste soldeerbouten worden te heet voor het lassen van abs.
 
ik ga eens even bij conrad de spullen bestellen denk ik.

al kwam een kennis van mij met dit aan : MEK. (Methyl Ethyl Ketone)
als ik de how-to op mf bekijk lijkt mij dit ook zeer geschikt.
helaas kan ik op een zaterdag niet aan dit middel komen. dus mocht er iemand voor/ tegens hebben?
dit lijkt me persoonlijk wat makkelijker te doen als echt goed lassen of zie ik dit fout ?
 
ik ga eens even bij conrad de spullen bestellen denk ik.

al kwam een kennis van mij met dit aan : MEK. (Methyl Ethyl Ketone)
als ik de how-to op mf bekijk lijkt mij dit ook zeer geschikt.
helaas kan ik op een zaterdag niet aan dit middel komen. dus mocht er iemand voor/ tegens hebben?
dit lijkt me persoonlijk wat makkelijker te doen als echt goed lassen of zie ik dit fout ?

MEK schijnt een nogal ongezond goedje te zijn.....
 
Met de soldeerbout kan heus wel mits je inderdaad heel erg op je temperatuur denkt en het bij smelten blijft en niet verbranden.

:Y :Y

Let vooral goed op dat het kunststof niet gaat bubbelen en verkleuren. Als het bruin wordt, is de las waardeloos geworden qua sterkte. Ik gebruik zelf een Weller soldeerpistool met een plat hulpstukje voor het snijden van plastic, werkt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan