Startprobleem met oververhitting min pool accu

MikePeeters

Rookie
18 okt 2013
5
0
Hallo,

Ik heb een Honda VT1100C die al meer dan een jaar heeft stil gestaan.
Nieuwe accu gekocht omdat de vorige accu niets meer deed. Deze aangesloten en geprobeerd te starten. De startmoter deed toen wel erg vreemd. Ik vermoed dat deze vervangen moet worden. Nog maar eens gestart en dit gefilmd. Toen zag ik dat de minpool op de accu zo heet werd dat het plastic beschermkapje begon te smelten. Je ziet het in het filmpje ook even roken... :?

http://www.youtube.com/watch?v=YXgCoDyqMyg


Is het de startmoter, of is hier meer aan de hand? Ik ben best technisch maar heb geen verstand van doormeten van de spanning etc.
Kan het startrelais kapot zijn? Of kan het zijn dat de cylinders vast zitten vanwege het stilstaan? Graag jullie deskundige mening?
 
1 je accu heeft onvoldoende power.
Zit er nog wel voldoende vloeistof in?

En maak ook maar meteen die polen goed schoon, en de kabels die er aan vast zitten.
 
Startmotor lijkt mij prima in orde.

Heb je de accu ook opgeladen?
Hij heeft te weinig capaciteit om de motor lekker rond te draaien.

Daar waar de rook vandaan komt zit in ieder geval iets niet helemaal goed.
Dat kan zijn een draadbreuk of slecht contact.
En misschien is dat ook de reden waarom de startmotor te weinig stroom krijgt.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties.

De accu is nieuw en helemaal vol geladen met de optimate 3.
De accu klemmen zitten er goed en stevig op vastgedraaid.

Ik zal de accu kabels een nakijken.
 
Ik heb de verbinding op de accuklem goed gecontroleerd en ook schoongemaakt. Wil nog steeds niet starten. De startmoter draait maar heel even en dan houdt deze ermee op. Accu er weer afgehaald en aan de optimate gehangen. Deze laadt hem weer normaal op en geeft geen storing aan.

Ik heb ook even gevoeld aan de aansluiting op de + klem en ik vond dat deze ook behoorlijk heet werd.
 
Kan een dode cel zijn in de accu, heb dit ook gehad met een splinternieuwe accu. Optimate gaf keurig groen licht. Terug bij de accuboer hing die er een analyse apparaatje aan en die gaf een storing in 1 van de cellen. Nieuwe gekregen en die was wel goed.
 
Kan een dode cel zijn in de accu, heb dit ook gehad met een splinternieuwe accu. Optimate gaf keurig groen licht. Terug bij de accuboer hing die er een analyse apparaatje aan en die gaf een storing in 1 van de cellen. Nieuwe gekregen en die was wel goed.

:Y Als Ik puur alleen luister naar het filmpje, dan zeg ik de accu heeft te weinig capaciteit.
 
Meet de spanningsval eens over de massakabel tijdens het starten.
Ik verwacht dat er bij de klem een grote overgangsweerstand zit.
Dus een meetpen op de accupool en de andere op het eind van de massakabel.
 
Koud meten van de accu polen
12,79 V =100%
12,40 V = 50%
12,20 V = 20%
12,00 V = Dood ,om te kunnen starten

Als de motor wel start , kijk dan of de spanning stijgt naar 14.2-14.4 V

Haal de massa kabel los ,aan beide uiteindes en schuur of borstel de connnnectoren cq draadeind schoon ,monteer de kabel weer.

Is de nieuwe accu exact de zelfde als de oude ?

Een Optimate 3 is Geen accu lader voor een 1e volle laadbeurt.
Mooi voor druppellading , in de stalling , maar niet als LADER.

Graag een reactie van andere gebruikers .
over de Optimate 3.
Ik heb alle OptiNOTmymate 1-2 en 3 gehad.
Nu al 4 jaar een happy user van CTEK 3600 (CB750F1 '77) en CTEK 4003 (Busa '00)
 
Laatst bewerkt:
Je startmotor kan ook naar de galamize zijn hoor, koolborstels, lamellen van de rotor, slechte massa van de startmotor....
nou weet ik wel dat het een harley was, maar mijn buurman had hetzelfde, nieuwe startmotor erop, en probleem was over.
 
Je startmotor maakt slechte massa inwendig. Mijn V-Max heeft dit vorige week gehad. Alleen al op contact werden de kabel heet zodat deze begon te roken. Ook zekering eruit gesprongen.
Bleek bij massa aansluiting de moer van startmotor iets verdraaid was. Deze moer met contramoer weer goed gezet en aangedraaid. Verder kabel met hoofdzekering gesoldeerd ,want deze hing nog aan een paar draadjes vast.
 
Laatst bewerkt:
Kan een dode cel zijn in de accu, heb dit ook gehad met een splinternieuwe accu. Optimate gaf keurig groen licht. Terug bij de accuboer hing die er een analyse apparaatje aan en die gaf een storing in 1 van de cellen. Nieuwe gekregen en die was wel goed.


Wauw, fancy analyseapparaatje.

Ik zoek ook zoiets, wat ik in het stopcontact kan stoppen, en me dan zegt wáár in huis de sluiting zich bevind. :+
 
Ehmm..

Voor het starten van een motor die een jaar heeft stilgestaan, heb je wel een paar eerste checks gedaan??

Olieniveau in het blok. Als dit zeer verhoogd is, gaat ie ook lastig rond. Meestal is een verhoogd niveau te wijten aan een lekkende vlotter waardoor de brandstof in het carter is gelopen. Klinkt vreemd, maar toch al een paar keer gezien met een V blok.

De bougies eruit nemen en eerst het blok met de startmotor doordraaien tot alle onderdelen weer voorzien zijn van de benodigde smeermiddelen (eventueel een dopje olie in het bougiegat gieten) eer dat je de bougies erin draait en voor een volledige start gaat, lijkt mij geen overbodige stap.
 
Je startmotor kan ook naar de galamize zijn hoor, koolborstels, lamellen van de rotor, slechte massa van de startmotor....
nou weet ik wel dat het een harley was, maar mijn buurman had hetzelfde, nieuwe startmotor erop, en probleem was over.

Het lijkt me inderdaad niet verkeerd om even de startmotor uitelkaar te draaien.
Ik heb een keer een startmotor uitelkaar gedraaid die 17 jaar niet gedraaid had. Naar alle waarschijnlijkheid had ie ook maar 5000km "gelopen".
Goeiendag, ik stond er van te kijken wat een stofbende eruit kwam. Hierna draaide die weer gewoon rond op de accu, terwijl ie voor de tijd geen kik gaf.

Denk in elk geval niet dat de startmotor lekkerder ronddraait, als het daar binnenin 1 stofbende is.
En als de motor een jaar stil heeft gestaan zou ik inderdaad alle massaverbindingen (eigenlijk het hele elektrische circuit) even nalopen, en schoonmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan